۲۴. ابوظبی ، امارات ۲۰۲۵اخبارمسابقات 2025

تمرین اول (FP1): نوریس در ابوظبی ، بالاتر از ورشتپن و لکلرک قرار گرفت

لندو نوریس در جریان تمرین آزاد اول (FP1) گرندپری ابوظبی، صدرنشین شد و راننده مک‌لارن موفق شد رقیب اصلی خود یعنی مکس ورشتپن را شکست دهد

لندو نوریس با کسب سریع‌ترین زمان در اولین جلسه تمرینی، آخر هفته تعیین‌کننده گرندپری ابوظبی را آغاز کرد. راننده مک‌لارن بالاتر از رقیب قهرمانی‌اش مکس ورشتپن و شارل لکلرک از فراری قرار گرفت.

در ساعت ابتدایی تمرین در پیست یاس مارینا، نام‌های جدید زیادی در جدول زمان‌ها دیده می‌شد، چرا که حداقل نُه راننده تازه‌کار (روکی) به جمع شرکت‌کنندگان پیوستند و تنها تیم‌های مرسدس و کیک سائوبر از ترکیب معمول خود استفاده کردند.

در نتیجه، اسکار پیاستری (مدعی قهرمانی) یکی از کسانی بود که در FP1 حضور نداشت و صندلی او توسط راننده ذخیره مک‌لارن، پاتو او’وارد، پُر شد. در همین حال در تیم ردبول، یوکی سونودا خودروی خود را به آروید لیندبلاد، راننده فرمول ۲ که قرار است در سال ۲۰۲۶ به تیم ریسینگ بولز بپیوندد، سپرد.

ایزاک هاجار – کسی که لیندبلاد جای او را خواهد گرفت و خودش فصل بعد به تیم ردبول می‌پیوندد – با شروع تمرین اول در ساعت ۱۳:۳۰ به وقت محلی، پیشتاز تیم‌ها در خروج از گاراژ بود. شروع جلسه به سرعت شلوغ شد، به طوری که هر ۲۰ خودرو در دقایق ابتدایی وارد پیست شدند.

این شلوغی به زودی باعث عصبانیت هاجار شد؛ راننده ریسینگ بولز پس از نزدیک شدن به لوک براونینگ از ویلیامز، دستش را به نشانه اعتراض تکان داد. در مورد براونینگ – که چهارمین حضورش در FP1 را تجربه می‌کرد – این راننده بریتانیایی مشکلات رادیویی را گزارش کرد.

کارلوس ساینز (راننده دیگر FW47) در یک‌چهارم ابتدایی جلسه سریع‌ترین زمان را ثبت کرد. این راننده اسپانیایی پس از کسب دومین سکوی خود برای تیم گراو در گرندپری قبلی قطر، زمان ۱ دقیقه و ۲۵ ثانیه و ۷۱۲ هزارم ثانیه را به ثبت رساند. در همین حال، نوریس، پیشتاز قهرمانی، تنها ۰.۰۵۲ ثانیه پشت سر او قرار داشت.

📊 نتایج تمرین اول (FP1) – پیست یاس مارینا، جزیره یاس

جایگاه (Pos.)شماره (No.)راننده (Driver)تیم (Team)زمان / اختلاف (Time / Gap)دور (Laps)
14NOR (نوریس)McLaren1:24.48528
21VER (ورشتپن)Red Bull Racing+0.008s30
316LEC (لکلرک)Ferrari+0.016s28
412ANT
آنتونلی
Mercedes+0.123s30
527HUL (هولکنبرگ)Kick Sauber+0.144s28
663RUS (راسل)Mercedes+0.248s29
75BOR
بورتولتو
Kick Sauber+0.257s29
887BEA
برمن
Haas F1 Team+0.274s14
955SAI (ساینز)Williams+0.286s27
1043COL کولاپینتو Alpine+0.370s28
1150HIRHaas F1 Team+0.449s28
126HAD (هاجار)Racing Bulls+0.492s31
1361AROAlpine+0.719s27
1489OWA (او’وارد)McLaren+0.761s28
1536LIN (لیندبلاد)Red Bull Racing+0.771s26
1639LEC لکلرک Ferrari+0.875s27
1740IWARacing Bulls+0.990s30
1846BRO (براونینگ)Williams+1.005s18
1935CRAAston Martin+1.404s24
2034SHIAston Martin+1.947s22

زمان صدرنشینی ساینز در تمرین اول زیاد طول نکشید؛ چرا که زمان‌ها به سرعت در حال بهبود بودند و با پیشروی FP1، نام صدرنشین جدول تغییر می‌کرد. در بخش دیگر، اولی برمن دچار مشکل شد؛ راننده تیم هاس پس از گزارش از دست دادن قدرت موتور، توسط مهندس خود از “نشت” در خودرو مطلع شد.

این راننده بریتانیایی موفق شد خود را به آرامی به پیت (گاراژ) برساند – درست در زمانی که براونینگ توانست به پیست بازگردد، زیرا او مدتی را در گاراژ صرف رسیدگی تیم به مشکلات رادیویی‌اش کرده بود. با رسیدن ساعت به نیمه راه، به نظر می‌رسید هاجار سریع‌ترین زمان را ثبت کرده است، اما بلافاصله توسط هم‌تیمی آینده‌اش، ورشتپن، بهبود یافت. راننده هلندی پس از استفاده از تایرهای نرم (Soft Tyres)، زمان ۱ دقیقه و ۲۴ ثانیه و ۴۹۳ هزارم ثانیه را ثبت کرد.

جورج راسل نیز تایرهای C5 (نرم‌ترین ترکیب) خود را عوض کرد و در جایگاه دوم پشت سر ورشتپن قرار گرفت. تلاش راننده مرسدس او را با ۰.۲۴۰ ثانیه اختلاف پشت سر ردبول قرار داد. سپس، کیمی آنتونلی با ثبت سومین زمان سریع، وارد رقابت شد؛ این در حالی است که تیم مرسدس در این آخر هفته امیدوار است جایگاه دوم را در جدول قهرمانی تیم‌ها قطعی کند.

نوریس در پیچ ۲ لحظه کوتاهی مشکل داشت؛ راننده بریتانیایی در اولین دور سریع خود با تایرهای نرم دچار لغزش شد – با این حال، همان دور برای قرار گرفتن در جایگاه دوم پشت سر ورشتپن کافی بود.

در جای دیگر، یک صحنه نزدیک بین دو راننده تازه‌کار استون مارتین رخ داد، جایی که جک کرافورد در حالی که مشغول یک دور سریع (Hot Lap) بود، به سیان شیلدز نزدیک شد. در تیم هاس، مشکل اولیه برمن به نظر حل شده بود و او به پیست بازگشت – اما این راننده جوان پس از مدتی گزارش داد که مشکل بدتر شده است که در نهایت منجر به تصمیم برای بازنشسته کردن خودرو برای باقیمانده جلسه شد. تیم بعدها دلیل این مشکل را حسگر (Sensor-related issue) اعلام کرد.

در ۱۵ دقیقه پایانی، نوریس با زمان ۱ دقیقه و ۲۴ ثانیه و ۴۸۵ هزارم ثانیه، صدرنشین جدول زمان‌گیری بود – او تنها ۰.۰۰۸ ثانیه از ورشتپن جلوتر بود – پیش از آنکه آخرین دورها ثبت شوند. شارل لکلرک در جایگاه سوم قرار داشت، در حالی که برادر کوچک‌تر او، آرتور لکلرک (در خودروی دیگر فراری)، در رده هجدهم بود.

ورشتپن گزارش داد که “ممکن است چیزی شکسته باشد” در خودروی RB21 او؛ مشکلی که به نظرش “همه جای” خودرو را درگیر کرده بود، هرچند قهرمان جهان همچنان در پیست به رانندگی ادامه می‌داد. در همین حین، شارل لکلرک در پیچ ۵ دچار چرخش شد، که باعث شد برادرش با شوخی بگوید لکلرک بزرگ‌تر مشغول “سوزاندن لاستیک (برن‌اوت)” برای تماشاگران است.

با پایان یافتن زمان، نوریس به لطف تلاش‌های قبلی خود جایگاه اول (P1) را حفظ کرد، و ورشتپن و شارل لکلرک به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم باقی ماندند. آنتونلی و راسل چهارم و ششم شدند، در حالی که نیکو هولکنبرگ از تیم کیک سائوبر، پنجم شد و این دو مرسدس را از هم جدا کرد.

گابریل بورتولتو، هم‌تیمی هولکنبرگ، در جایگاه هفتم قرار گرفت و برمن، ساینز، و فرانکو کولاپینتو از تیم آلپاین، ۱۰ نفر برتر را تکمیل کردند. ریو هیراکاوا از هاس یازدهم شد و پس از او هاجار، پل آرون از آلپاین، او’وارد و لیندبلاد قرار گرفتند. آرتور لکلرک، آیومو ایواسا از ریسینگ بولز، براونینگ، کرافورد و شیلدز نیز رتبه‌های پایانی جدول را به خود اختصاص دادند.

با تکمیل ساعت اول تمرین، رانندگان و تیم‌ها داده‌های خود را بررسی کرده و برای جلسه تمرین دوم که در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی آغاز خواهد شد و شرایط آن بیشتر شبیه به مسابقه است، آماده خواهند شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x