۱۹. آستین ، آمریکا ۲۰۲۵اخبارمسابقات 2025

FP1( تمرین گرندپری آمریکا ): نوریس در تنها جلسه تمرینی آستین، بالاتر از هولکنبرگ و پیاستری قرار گرفت.

لاندو نوریس در جریان تمرین اول در گرندپری آمریکا (که تنها جلسه تمرینی این آخر هفته بود)، سریع‌ترین زمان را ثبت کرد.

لاندو نوریس در صدر جدول زمان‌ها قرار گرفت، در جریان تنها جلسه تمرینی روز جمعه پیش از گرندپری آمریکا . این رانندهٔ مک‌لارن، بالاتر از نیکو هولکنبرگِ قابل‌توجه در جایگاه دوم و دیگر خودروی پاپایا (اشاره به رنگ مک‌لارن) اسکار پیاستری در جایگاه سوم، پیشتاز بود.با بازگشت فرمت “اسپرینت” برای چهارمین اجرای خود در این فصل در این آخر هفته، رانندگان و تیم‌ها تنها یک ساعت فرصت تمرین داشتند تا خودروهای خود را پیش از برگزاری تعیین خط اسپرینت در اواخر همان روز، تنظیم و آماده کنند.با توجه به زمان محدود موجود، هنگامی که چراغ سبز در ساعت ۱۲:۳۰ به وقت محلی روشن شد، صفی از خودروها در پیت لین تشکیل شده بود – که قهرمان کنونی جهان، مکس ورشتپن، در صدر آن قرار داشت. اکثریت برای دورهای اولیه خود از لاستیک‌های سخت C1 استفاده کردند، در حالی که فرناندو آلونسو و لنس استرول از تیم استون مارتین، لاستیک‌های مدیوم C3 را انتخاب کردند.

لحظه‌ای سردرگمی برای ایزاک هادجار پیش آمد، زمانی که مهندس مسابقه این رانندهٔ تیم «ریسینگ بولز» در مورد «بوتاس» روی پیست صحبت کرد و ظاهراً او را با راننده سابق «کیک سائوبر» – و راننده آیندهٔ کادیلاک – یعنی والتری بوتاس اشتباه گرفت.

در پی این اتفاق، راننده فرانسوی برای مدت کوتاهی از مسیر خارج شد و در نتیجه از ترافیک (روی پیست) شکایت کرد. در حالی که جلسه به دقیقه ۱۵ خود نزدیک می‌شد، ورشتپن با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۳۵.۴۲۶ ثانیه یک معیار اولیه ثبت کرد و ۰.۱۳۲ ثانیه از جورج راسل (برنده سنگاپور) در جایگاه دوم پیشی گرفت.

حدود ۴۰ دقیقه مانده به پایان، به دلیل وجود آلودگی (تکه یا آشغال) روی پیست در پیچ ۱۹، پرچم قرمز اعلام شد. تصاویر بازپخش نشان دادند که استرول در حال عبور از آن پیچ از مسیر خارج شده بود. پس از یک وقفه کوتاه، مسابقه چند دقیقه بعد از سر گرفته شد و لوئیس همیلتون – قهرمان پنج دوره در پیست آمریکا – اکنون با زمان ۱ دقیقه و ۳۴.۸۵۷ ثانیه با خودروی فراری، در صدر جدول زمان‌ها قرار گرفت.

رتبهشمارهرانندهزمان / اختلافدورها
14نوریس (NOR)1:33.29423
227هولکنبرگ (HUL)+0.255s24
381پیاستری (PIA)+0.279s26
414آلونسو (ALO)+0.345s23
51ورشتپن (VER)+0.354s26
623آلبون (ALB)+0.626s27
763راسل (RUS)+0.637s27
844همیلتون (HAM)+0.671s25
96هادجار (HAD)+0.861s25
1087برمن (BEA)+1.039s27
1131اوکان (OCO)+1.074s26
125بورتولوتو (BOR)+1.184s24
1322سونودا (TSU)+1.237s24
1418استرول (STR)+1.316s23
1530لاوسون (LAW)+1.325s25
1643کولاپینتو (COL)+1.359s25
1710گسلی (GAS)+1.371s24
1812آنتونلی (ANT)+1.443s27
1955ساینز (SAI)+2.580s9
2016لکلرک (LEC)+2.786s18

گزارش تمرین آزاد ۱ گرندپری ایالات متحده


پس از آنکه کارلوس ساینز به پیت‌لین فراخوانده شد، ظاهراً کار زیادی در گاراژ ویلیامز در جریان بود؛ مهندس مسابقه او مشکل احتمالی جعبه‌دنده (گیربکس) را مطرح کرده بود. رانندهٔ اسپانیایی مجبور شد در حالی که گروه مهندسان مشغول بررسی مشکل بودند، از دور تماشا کند.
در همین حین، استبان اوکان با خودروی هاس خود، سفری را از روی شن‌ریزه (Gravel) انجام داد. هاس یکی از شش تیمی است که برای رویداد آستین از رنگ‌آمیزی‌های ویژه (لیوری‌های خاص) استفاده می‌کنند. راننده فرانسوی گزارش داد که ترمز “تمام مسیر ۱۰۰ درصد درگیر مانده بود.”
در بخش‌های دیگر مکالمات رادیویی، لوئیس همیلتون در حالی که یک دور دیگر ثبت می‌کرد، اظهار داشت: “پدال گاز به دلایلی واقعاً لیز است.” این قهرمان هفت دوره جهان با ۲۰ دقیقه باقی‌مانده، همچنان با نیم ثانیه اختلاف نسبت به نوریس مک‌لارن، در صدر جدول قرار داشت.
همیلتون بلافاصله در پیچ هیرپین (Hairpin) از مسیر خارج شد و سپس به پیت‌لین بازگشت. با نزدیک شدن به بخش پایانی جلسه، پیست با کاهش فعالیت روبه‌رو شد. با نزدیک شدن به ۱۰ دقیقه پایانی، چندین راننده برای شبیه‌سازی تعیین خط (Qualifying simulations)، لاستیک نرم C4 را نصب کردند، در حالی که برخی دیگر به لاستیک مدیوم روی آوردند.
در حالی که نام نفر اول جدول با تغییر پیست (Track evolving) مدام عوض می‌شد، چارلز لکلرک – برنده سال گذشته گرندپری ایالات متحده – قبل از بازگشت به پیت‌لین، بوی “روغن” را گزارش کرد.
اما در پیست، این آلونسو بود که توجه‌ها را به خود جلب کرد. رانندهٔ استون مارتین با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۳۳.۶۳۹ ثانیه، سریع‌ترین شد و تنها ۰.۰۰۹ ثانیه از ورشتپن در جایگاه دوم پیشی گرفت، در حالی که هولکنبرگ نیز با یک دور قابل‌توجه در جایگاه سوم قرار گرفت.
با این حال، پیشتازی آلونسو دوام چندانی نداشت؛ نوریس به‌زودی با زمان ۱ دقیقه و ۳۳.۲۹۴ ثانیه او را جابجا کرد. با پایین آمدن پرچم شطرنجی (Chequered Flag)، هولکنبرگ در کیک سائوبر با ۰.۲۵۵ ثانیه اختلاف نسبت به نوریس به جایگاه دوم صعود کرد، در حالی که پیاستری با ۰.۲۷۹ ثانیه اختلاف با هم‌تیمی خود، سوم شد.
آلونسو مجبور شد به جایگاه چهارم و بالاتر از ورشتپن رضایت دهد. الکس آلبون از ویلیامز، راسل از مرسدس، همیلتون، هادجار و اولی برمن از هاس، ۱۰ نفر برتر را تکمیل کردند. اوکان در رده یازدهم قرار گرفت، در حالی که گابریل بورتولوتو از کیک سائوبر (دوازدهم)، یوکی سونودا از رد بول (سیزدهم)، استرول (چهاردهم)، لیام لاوسون از ریسینگ بولز (پانزدهم)، فرانکو کولاپینتو و پیر گسلی از آلپین (شانزدهم و هفدهم) و کیمی آنتونلی از مرسدس (هجدهم) نفرات بعدی بودند.
ساینز و لکلرک به ترتیب در رده‌های نوزدهم و بیستم، در انتهای جدول قرار گرفتند، زیرا هر دو به دلیل مشکلات خودروهای خود نتوانستند دورهای کافی را ثبت کنند.
رانندگان و تیم‌ها اکنون در پدوک مجدداً سازماندهی می‌شوند و سپس برای تعیین خط اسپرینت (Sprint Qualifying) که طبق برنامه در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت محلی آغاز خواهد شد و گرید (جایگاه شروع) مسابقه ۱۰۰ کیلومتری اسپرینت روز شنبه را مشخص می‌کند، به پیست باز خواهند گشت.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x