نوریس در تعیین خط اسپرینت سائوپائولو اول شد و پل پوزیشن را به دست آورد.

راننده تیم مکلارن، لندو نوریس، در تعیین خط اسپرینت گرندپری سائوپائولو به مقام اول رسید و موفق شد پل پوزیشن (جایگاه نخست خط شروع) را به دست آورد.
او توانست کیمی آنتونلی و اسکار پیاستری را شکست دهد و جلوتر از آنها قرار گیرد.
لندو نوریس با ثبت یک دور خیرهکننده در تعیین خط اسپرینت گرندپری سائوپائولو، پل پوزیشن (جایگاه اول خط شروع) را از آن خود کرد. این راننده بریتانیایی تیم مکلارن موفق شد بالاتر از کیمی آنتونلی از مرسدس و همتیمیاش اسکار پیاستری قرار گیرد و جایگاه اول (P1) را از آن خود کند.
زمانبندی و رقابت نزدیک
نوریس پس از ثبت یک دور اولیه عالی، در تلاش نهایی خود در مرحله SQ3، زمان خود را به 1 دقیقه و 09.243 ثانیه رساند. این زمان برای رقبا دستنیافتنی بود. آنتونلی از مرسدس نزدیکترین تعقیبکننده او بود و با اختلاف 0.097 ثانیه، جایگاه دیگر ردیف اول خط شروع را از آن خود کرد.
نتایج سایر رانندگان
- پیاستری، که در طول روز جمعه سرعت خوبی از خود نشان داده بود، مجبور شد به جایگاه سوم رضایت دهد.
- جورج راسل با قرار گرفتن در جایگاه چهارم، روز خوبی را برای تیم مرسدس تکمیل کرد.
- تیم استون مارتین نیز عملکرد قابل قبولی در پیست اینترلاگوس (Interlagos) داشت؛ فرناندو آلونسو پنجم شد و لنس استرول هفتم شد.
- در جایگاه ششم، مکس فرستاپن از ردبول قرار گرفت. او پس از عبور از خط پایان، با حالتی ناامیدانه سر خود را تکان میداد.
- چارلز لکلرک از فراری هشتم شد.
- ایساک هاجار از ریسینگ بولز (Racing Bulls) و نیکو هالکنبرگ از کیک سائوبر (Kick Sauber) نیز ۱۰ نفر برتر این تعیین خط را تکمیل کردند.
📊 نتایج تعیین خط اسپرینت – گرندپری سائوپائولو
| رده | شماره | راننده | تیم | دور Q1 | دور Q2 | دور Q3 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 4 | NOR (نوریس) | McLaren | 1:09.627 | 1:09.373 | 1:09.243 |
| 2 | 12 | ANT (آنتونلی) | Mercedes | 1:10.381 | 1:09.504 | 1:09.340 |
| 3 | 81 | PIA (پیاستری) | McLaren | 1:10.017 | 1:09.416 | 1:09.428 |
| 4 | 63 | RUS (راسل) | Mercedes | 1:10.048 | 1:09.384 | 1:09.495 |
| 5 | 14 | ALO (آلونسو) | Aston Martin | 1:10.011 | 1:09.330 | 1:09.496 |
| 6 | 1 | VER (ورشتپن) | Red Bull Racing | 1:09.975 | 1:09.707 | 1:09.580 |
| 7 | 18 | STR (استرول) | Aston Martin | 1:10.326 | 1:09.647 | 1:09.671 |
| 8 | 16 | LEC (لکلرک) | Ferrari | 1:10.324 | 1:09.732 | 1:09.725 |
| 9 | 6 | HAD (هاجار) | Racing Bulls | 1:10.095 | 1:09.608 | 1:09.775 |
| 10 | 27 | HUL (هالکنبرگ) | Kick Sauber | 1:10.333 | 1:09.735 | 1:09.935 |
| 11 | 44 | HAM (همیلتون) | Ferrari | 1:10.224 | 1:09.811 | – |
| 12 | 23 | ALB (آلبون) | Williams | 1:10.275 | 1:09.813 | – |
| 13 | 10 | GAS (گاسلی) | Alpine | 1:10.097 | 1:09.852 | – |
| 14 | 5 | BOR (بورتولوتو) | Kick Sauber | 1:10.217 | 1:09.923 | – |
| 15 | 87 | BEA (برمن) | Haas F1 Team | 1:10.066 | 1:09.946 | – |
| 16 | 43 | COL (کولاپیتیو) | Alpine | 1:10.441 | – | – |
| 17 | 30 | LAW (لاوسون) | Racing Bulls | 1:10.666 | – | – |
| 18 | 22 | TSU (تسونودا) | Red Bull Racing | 1:10.692 | – | – |
| 19 | 31 | OCO (اوکون) | Haas F1 Team | 1:10.872 | – | – |
| 20 | 55 | SAI (ساینز) | Williams | 1:11.120 | – | – |
حذفشدگان تعیین خط اسپرینت سائوپائولو
حذف از مرحله SQ3 (جایگاه ۱۱ تا ۱۵)
لوییس همیلتون، راننده تیم فراری، با قرار گرفتن در جایگاه یازدهم (P11) مرحله SQ2، از رسیدن به دور نهایی (SQ3) بازماند. علاوه بر این، پس از اتمام جلسه، عملکرد این قهرمان هفت دوره جهان به دلیل نادیده گرفتن پرچم زرد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پرچمهای زرد زمانی به اهتزاز درآمدند که همتیمی او، لکلرک، دچار یک اسپین (چرخش) شد.
رانندگان دیگری که همراه همیلتون از دور رقابت حذف شدند، عبارتاند از:
- الکس آلبون (Williams)
- پیر گاسلی (Alpine)
- گابریل بورتولوتو (Kick Sauber)
- اولی برمن (Haas)
حذف از مرحله SQ1 (جایگاه ۱۶ تا ۲۰)
- فرانکو کولاپینتو، تنها چند ساعت پس از تأیید حضورش در تیم آلپین برای فصل ۲۰۲۶، در جایگاه شانزدهم (P16) قرار گرفت.
- لیام لاوسون (Racing Bulls) یک پله پایینتر از او ایستاد.
- یوکی سونودا (Red Bull) تعیین خط اسپرینت را در جایگاه هجدهم (P18) به پایان رساند.
- استبان اوکون (Haas) نوزدهم شد.
- کارلوس ساینز از تیم ویلیامز، پس از قفل کردن چرخهایش در دور پایانی، مجبور شد به جایگاه بیستم و آخر اکتفا کند.
رویداد لحظه به لحظه: SQ1 – سریعترین نوریس، حذف زودهنگام ساینز
چند ساعت پس از آنکه نوریس توانست در تنها جلسه تمرینی آخر هفته با اختلاف کمی پیاستری را پشت سر بگذارد، رانندگان و تیمها برای تعیین خط اسپرینت روز جمعه به پیست بازگشتند تا صف شروع آخرین مسابقه اسپرینت فصل را مشخص کنند.
مرحله SQ1 (که ۱۲ دقیقه طول میکشد) ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلی آغاز شد. تسونودا، که در تمرین اول به دلیل چرخش و خروج از پیست وقت کمی داشت، اولین رانندهای بود که وارد مسیر شد. استفاده از تایرهای متوسط (Medium) در این بخش برای همه اجباری بود.
با وجود پیشبینی آب و هوای متغیر برای آخر هفته، در طول SQ1 شرایط آفتابی و خشک بود. پس از ثبت دور توسط هر ۲۰ راننده، این نوریس بود که با زمان 1 دقیقه و 09.702 ثانیه سریعترین شد و از پیاستری و راسل پیشی گرفت.
در انتهای جدول، با نزدیک شدن به دقایق پایانی، رانندگانی که در منطقه حذف قرار داشتند عبارت بودند از: آلبون، اوکون، کولاپینتو، ساینز و تسونودا. همچنین به نظر میرسید دو راننده تیم فراری هم با مشکل سرعت مواجه بودند، زیرا همیلتون و لکلرک هر دو چندین دهم ثانیه با صدر جدول فاصله داشتند.
🏃 تلاش نهایی و حذفهای SQ1
در حالی که هر دو خودروی فراری (Scuderia) توانستند با بهبود زمانهای خود به ترتیب در جایگاههای ششم و هشتم قرار بگیرند، پیست شلوغتر شد زیرا همه رانندگان برای تثبیت جایگاه خود در مرحله SQ2 تلاش میکردند.
حذفشدگان نهایی
- آلبون (Williams) خود را به جمع ۱۰ نفر برتر رساند، اما کولاپینتو (Alpine) که اخیراً ماندنش در آلپین برای سال ۲۰۲۶ تأیید شده، نهایتاً نتوانست بهتر از جایگاه شانزدهم (P16) قرار گیرد و حذف شد.
- لاوسون (Racing Bulls) در جایگاه هفدهم (P17) و تسونودا (Red Bull) در جایگاه هجدهم (P18) قرار گرفتند و از دور رقابتها کنار رفتند.
- اوکون (Haas) نوزدهم شد.
- شاید بزرگترین شگفتی حذف، مربوط به کارلوس ساینز (Williams) بود. او که روز پنجشنبه به دلیل بیماری روز رسانهای را از دست داده بود، با قفل کردن چرخها در دور آخر، نتوانست زمان خود را بهبود دهد و در نهایت در جایگاه بیستم و آخر (P20) قرار گرفت.
صدر جدول
در صدر جدول، ورشتپن (Verstappen) خود را به جایگاه دوم رساند، اما لندو نوریس با زمان 1 دقیقه و 09.627 ثانیه همچنان سریعترین راننده SQ1 باقی ماند.
لیست حذف شدگان از SQ1:
|
| کولاپینتو
| لاوسون
| تسونودا
| اوکون
| ساینز
🔝 SQ2 – آلونسو صدرنشین شد؛ همیلتون حذف شد
مرحله SQ2 با ۱۰ دقیقه زمان و استفاده اجباری از تایرهای متوسط (Medium) آغاز شد. بورتولوتو اولین رانندهای بود که در مقابل تماشاگران خانگی خود یک دور ثبت کرد، در حالی که برخی دیگر از جمله پیاستری و راسل ترجیح دادند کمی دیرتر وارد پیست شوند.
صدرنشینی آلونسو و مشکلات فراری
پس از اولین دورهای ثبتشده، فرناندو آلونسو (قهرمان دو دوره جهان) با ثبت زمان 1 دقیقه و 09.330 ثانیه، خودروی استون مارتین خود را به جایگاه اول (P1) رساند. او با اختلاف تنها 0.043 ثانیه از نوریس جلو افتاد و پیاستری سوم شد.
رانندگان فراری همچنان روز دشواری داشتند؛ لکلرک و همیلتون هر دو پس از قرار گرفتن در جایگاههای نهم و یازدهم، دچار قفل شدن چرخها (Lock-up) شدند. با نزدیک شدن به دقایق پایانی، علاوه بر همیلتون، رانندگان آلبون، گاسلی، برمن و بورتولوتو در خطر حذف قرار داشتند.
پرچم زرد و حذف همیلتون
در حالی که آلونسو و پیاستری تصمیم گرفتند در پیتلین بمانند و زمانشان را کافی بدانند، بقیه برای بهبود دور خود جنگیدند. با این حال، چرخش (Spin) لکلرک باعث شد پرچمهای زرد دوتایی به طور خلاصه نمایش داده شوند و برخی رانندگان مجبور شدند تلاش نهایی خود را متوقف کنند.
با وجود این اتفاق، لکلرک با کسب جایگاه نهم به SQ3 صعود کرد، اما همتیمیاش همیلتون خوششانس نبود. این قهرمان هفت دوره جهان، پس از اینکه نتوانست به موقع برای شروع دور نهایی خود از خط بگذرد، در جایگاه یازدهم (P11) از دور رقابتها حذف شد. همچنین تأیید شد که رفتار همیلتون در هنگام پرچم زرد در پیچ ۱۰ مورد بررسی ناظران قرار خواهد گرفت.
چهار راننده دیگر در انتهای جدول نیز (آلبون، گاسلی، بورتولوتو و برمن) در نهایت نتوانستند خود را از منطقه خطر نجات دهند.
لیست حذف شدگان از SQ2:
| راننده | تیم |
|---|---|
| همیلتون (Hamilton) | Ferrari |
| آلبون (Albon) | Williams |
| گاسلی (Gasly) | Alpine |
| بورتولوتو (Bortoleto) | Kick Sauber |
| برمن (Bearman) | Haas F1 Team |
🚀 SQ3 – اولین پل پوزیشن اسپرینت نوریس در سال ۲۰۲۵
با پایان مرحله SQ2، نوبت به دور نهایی و هشت دقیقهای SQ3 رسید. با توجه به اجباری بودن استفاده از تایرهای سافت (Soft) در این مرحله، نوریس از همان ابتدا سریع به نظر میرسید. این راننده بریتانیایی در اولین دور سریع خود (بانکر لپ) زمان 1 دقیقه و 09.271 ثانیه را ثبت کرد و در صدر قرار گرفت.
تقابل استراتژیها
در حالی که نوریس پیشتاز بود و آنتونلی، راسل، پیاستری (با سه دهم ثانیه اختلاف نسبت به همتیمیاش) و لکلرک پشت سر او قرار داشتند، سایر رانندگان استراتژیهای متفاوتی در پیش گرفتند. رانندگانی مانند ورشتپن و آلونسو تنها یک دور سریع نهایی را انتخاب کردند.
در همین حین، تیم مکلارن برای انجام آخرین تلاش خود، یک دور خنککننده (Cool-down Lap) انجام داد. در جای دیگر، ورشتپن پس از عبور از خط پایان در جایگاه ششم، با تکان دادن سر، ناامیدی خود را نشان داد. راسل نیز چهارم شد و آلونسو را به جایگاه پنجم تنزل داد.
کسب پل پوزیشن
نوریس با ثبت زمان نهایی 1 دقیقه و 09.243 ثانیه صدرنشینی خود را تثبیت کرد. پیاستری نتوانست این زمان را پشت سر بگذارد، اما تمام نگاهها به آنتونلی جوان از مرسدس بود که به نظر میرسید یک دور سریع ثبت خواهد کرد.
اگرچه آنتونلی با اختلاف 0.097 ثانیه نتوانست نوریس را شکست دهد، اما موفق شد بین دو راننده مکلارن قرار بگیرد و جایگاه دوم (P2) را کسب کند. با این نتیجه، لندو نوریس اولین پل پوزیشن اسپرینت خود در فصل ۲۰۲۵ و چهارمین پل پوزیشن اسپرینت در دوران حرفهای خود را به دست آورد.
ده نفر برتر
در انتهای جدول ۱۰ نفر برتر، لنس استرول (Aston Martin) با کسب جایگاه هفتم، بهترین جایگاه شروع اسپرینت خود در فصل را به ثبت رساند. لکلرک، هاجار و هالکنبرگ نیز به ترتیب در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.



