۱۶. مونزا ، ایتالیا ۲۰۲۵اخبارمسابقات 2025

ورشتاپن در یک تعیین خط هیجان‌انگیز برای گرندپری ایتالیا، نوریس و پیاستری را شکست داد و به پول‌پوزیشن رسید.

یک جلسه تعیین خط هیجان‌انگیز در مونزا با پیروزی مکس ورشتپن از تیم ردبول به پایان رسید که توانست لاندو نوریس و اسکار پیاستری از تیم مک‌لارن را شکست دهد و به پول‌پوزیشن گرندپری ایتالیا برسد.

راننده تیم ردبول، مکس ورشتپن، در یک دور استثنایی دیگر، توانست پول‌پوزیشن گرندپری ایتالیا را از آن خود کند و در یک جلسه تعیین خط فوق‌العاده نزدیک در مونزا، رقبای مک‌لارن خود، لاندو نوریس و اسکار پیاستری را پشت سر بگذارد.پس از آخر هفته “بسیار سخت” فصل گذشته در “معبد سرعت” (لقب پیست مونزا)، ورشتپن و تیم ردبول در رویداد امسال بسیار رقابتی‌تر ظاهر شدند، و راننده هلندی به یک تهدید جدی برای برتری مک‌لارن تبدیل شد.همان‌طور که ساعت نفس‌گیر تعیین خط به پایان نزدیک می‌شد، ورشتپن در ابتدا در مرحله حساس Q3 پیشتاز بود، سپس نوریس از او پیشی گرفت، اما ورشتپن با یک دور خیره‌کننده با زمان ۱ دقیقه و ۱۸.۷۹۲ ثانیه به صدر بازگشت و جایگاه اول را با اختلاف ۰.۰۷۷ ثانیه تثبیت کرد.پیاستری با ۰.۱۹۰ ثانیه اختلاف در جایگاه سوم قرار گرفت و پس از او رانندگان فراری، چارلز لکلرک و لوییس همیلتون قرار داشتند. این دو نفر نتوانستند به اندازه کافی برای کسب ردیف اول عملکرد خوبی داشته باشند. با این حال، قهرمان هفت‌باره جهان به دلیل پنالتی پنج رده‌ای قبل از مسابقه، جایگاه خود را از دست داد.مرسدس در شروع تعیین خط از یک استراتژی لاستیک متفاوت نسبت به رقبای خود استفاده کرد و با لاستیک‌های متوسط کار را آغاز کرد. این تغییر به لاستیک‌های نرم، جایگاه ششم و هفتم را به ترتیب برای جورج راسل و راننده محلی، کیمی آنتونلی، به ارمغان آورد.

رتبهرانندهQ1Q2Q3
1ورشتپن (VER)1:19.4551:19.1401:18.792
2نوریس (NOR)1:19.5171:19.2931:18.869
3پیاستری (PIA)1:19.7111:19.2861:18.982
4لکلرک (LEC)1:19.6891:19.3101:19.007
5همیلتون (HAM)1:19.7651:19.3711:19.124
6راسل (RUS)1:19.4141:19.2871:19.157
7آنتونلی (ANT)1:19.7471:19.2451:19.200
8بورتولتو (BOR)1:19.6881:19.3231:19.390
9آلونسو (ALO)1:19.6581:19.3621:19.424
10سونودا (TSU)1:19.6191:19.4331:19.519
11بیرمن (BEA)1:19.6881:19.446
12هالکنبرگ (HUL)1:19.7771:19.498
13ساینز (SAI)1:19.6441:19.528
14آلبون (ALB)1:19.8371:19.583
15اوکون (OCO)1:19.8161:19.707
16هاجار (HAD)1:19.917
17استرول (STR)1:19.948
18کولاپینتو (COL)1:19.992
19گسلی (GAS)1:20.103
20لاوسون (LAW)1:20.279

گابریل بورتولتو، یکی از ستاره‌های روز شنبه بود که با کسب رتبه هشتم برای تیم کیک سائوبر، روند مثبت این تیم را تحت مدیریت جدید “جاناتان ویتلی” ادامه داد. فرناندو آلونسو از تیم استون مارتین و یوکی سونودا از تیم ردبول نیز ۱۰ نفر برتر را تکمیل کردند.اولی بیرمن در جایگاه یازدهم، رهبری تیم هاس را بر عهده داشت و تنها با یک صدم ثانیه از ورود به Q3 باز ماند. نیکو هالکنبرگ نیز در جایگاه دوازدهم در خودروی دوم کیک سائوبر قرار گرفت، پس از اینکه نتوانست با سرعت بالای هم‌تیمی‌اش بورتولتو رقابت کند.ویلیامز در تمرین روز جمعه چشم‌ها را خیره کرد، اما در FP3 و جلسه تعیین خط، به پایین جدول سقوط کرد و نتوانست تأثیرگذاری لازم را داشته باشد. کارلوس ساینز و الکس آلبون باید به ترتیب به جایگاه‌های ۱۳ و ۱۴، پس از استبان اوکون از تیم هاس، اکتفا می‌کردند.پس از کسب اولین سکوی رؤیایی خود در گرندپری هلند، ایساک هاجار با خروج دردناکی از Q1 مواجه شد. او در آخرین دور خود مرتکب اشتباه شد و این تازه‌وارد ریسینگ بولز را در جایگاه ۱۶ برای مسابقه روز یکشنبه، بالاتر از لنس استرول از استون مارتین، قرار داد.فرانکو کولاپینتو شروع سختی در آخر هفته مونزا داشت، اما توانست در تعیین خط، از هم‌تیمی خود در تیم آلپاین، پیر گسلی، که در روز تمدید قراردادش بود، سریع‌تر باشد. لیام لاوسون (ریسینگ بولز) نیز به دلیل نقض محدودیت‌های پیست، یک دور خود را از دست داد و در نهایت کندترین راننده شد.

آن‌چه اتفاق افتاد

Q1 – راسل با استراتژی لاستیک متفاوت، سریع‌ترین شد پس از سه جلسه تمرینی در پیست مونزا، که یکی از آن‌ها توسط تیم محبوب خانگی، فراری، و دو تای دیگر توسط مک‌لارن به پایان رسیده بود، توجه‌ها به ساعت تعیین خط معطوف شد که در مقابل جمعیت پرشور حاضر، ساعت ۱۶:۰۰ به وقت محلی آغاز شد.هنگامی که چراغ سبز در انتهای پیت‌لین روشن شد، تفاوت کوچکی در استراتژی لاستیک‌ها به وجود آمد.

اکثر رانندگان از همان ابتدا تایرهای نرم پیرلی را انتخاب کردند، اما دو راننده مرسدس، آنتونلی و راسل، با تایرهای متوسط کار را شروع کردند.در حالی که رانندگان تیم‌های مک‌لارن، ریسینگ بولز و آلبون از ویلیامز در پیت‌لین منتظر ماندند، لکلرک با ثبت زمان اولیه ۱ دقیقه و ۱۹.۸۰۱ ثانیه اولین تشویق‌ها را از “تیفوسی”ها (هواداران فراری) به خود اختصاص داد، پیش از آن که همیلتون با زمانی کمی کندتر، در جایگاه دوم قرار گیرد.چند دقیقه بعد، مک‌لارن اولین حرکت خود را انجام داد. نوریس با زمان ۱ دقیقه و ۱۹.۶۱۱ ثانیه سریع‌ترین شد و پیاستری جایگاه دوم را کسب کرد تا رده‌های اول و دوم به رنگ پاپایا (رنگ مک‌لارن) درآید. در همین حال، تیم ویلیامز با مشکل مواجه شد، زیرا ساینز (در خروجی پیچ لسمو ۲) و آلبون (در پیچ اول) به دلیل عبور از محدودیت‌های پیست، زمان دور خود را از دست دادند.هنگامی که رانندگان مک‌لارن برای استراحت به پیت رفتند، گروهی از رانندگان دورهای دوم خود را به پایان رساندند. راسل با لاستیک متوسط خود با زمان ۱ دقیقه و ۱۹.۴۱۴ ثانیه به صدر جدول صعود کرد، ساینز برای ویلیامز به جایگاه سوم بازگشت و آلونسو، بورتولتو و لکلرک همگی از پیاستری پیشی گرفتند.

در انتهای دیگر جدول، خودروهای آلپاین گسلی و کولاپینتو، آنتونلی، خودروی اوکون از تیم هاس و لاوسون از تیم ریسینگ بولز، همگی در منطقه حذفی قرار داشتند. آنتونلی پس از آن دور اول با لاستیک‌های متوسط گزارش داد: «تعادل خودرو خوب بود، فقط چسبندگی نداشتم.»اوکون در حالی که بقیه رانندگان را برای دورهای پایانی حساس هدایت می‌کرد، آهی کشید و گفت: «بچه‌ها، من تنها در جلو هستم، دقیقاً کاری که گفتیم نباید انجام دهیم.» این راننده فرانسوی مجبور بود مسیری را در هوا باز کند تا رانندگان پشت سرش بتوانند از جریان هوای پشت خودروی او برای سرعت‌گیری استفاده کنند.با ثبت زمان‌های سبز و بنفش در بخش‌های مختلف، تغییرات زیادی تا پایان جلسه و حتی پس از آن روی صفحه نمایش زمان‌گیری رخ داد و در نهایت، تنها کمی بیشتر از چهار دهم ثانیه بین سریع‌ترین راننده، راسل، و مرز ورود به Q2 فاصله بود.هاجار راننده‌ای بود که پس از یک درگیری در دور خروج از پیت‌لین با ساینز و یک لحظه اشتباه در خروجی پیچ لسمو ۲، با فاصله بسیار کمی حذف شد. این اتفاق پیام رادیویی بسیار ناامیدانه‌ای از او به همراه داشت. استرول، کولاپینتو، گسلی و لاوسون (که در پیچ لسمو ۱ از مسیر خارج شد و زمان دور خود را از دست داد) نیز حذف شدند.راسل تا پایان بخش اول تعیین خط در پیت‌لین و در جایگاه اول باقی ماند. پس از او ورشتپن، نوریس، سونودا و ساینز قرار داشتند و آلونسو، بورتولتو، بیرمن، لکلرک و پیاستری ۱۰ نفر برتر را تکمیل کردند. آنتونلی و همیلتون نیز به ترتیب در جایگاه‌های ۱۱ و ۱۲ به مرحله بعدی راه یافتند.

حذف‌شدگان: هاجار، استرول، کولاپینتو، گسلی، لاوسون

Q2 – ورشتپن به جایگاه اول صعود کرد، در حالی که نوریس از خطر حذف نجات یافت.
بین این دو بخش، به دلیل پاکسازی سنگریزه‌ها از قسمت‌های مختلف پیست توسط مارشال‌ها، وقفه‌ای کمی طولانی‌تر از حد معمول ایجاد شد. اما دیری نپایید که آلبون در تلاش اول خود برای Q2، در پیچ آسکاری بسیار عمیق پیچید و سنگریزه‌های بیشتری را به آسفالت پاشید که باعث شد آن دور کاملاً خراب شود.
لحظه‌ای دراماتیک برای نوریس رقم خورد، زمانی که او در پیچ اول چرخ‌هایش را به شدت قفل کرد، به ناحیه فرار رفت و دور خود را نیمه‌کاره رها کرد. مهندس مسابقه‌اش از طریق رادیو گفت: «باید به پیت برگردیم». در همین حین، ورشتپن با زمان ۱ دقیقه و ۱۹.۱۴۰ ثانیه به جایگاه اول صعود کرد و پس از او راسل و پیاستری قرار گرفتند.
بورتولتو پس از دور اول Q2، جایگاه شگفت‌انگیز چهارم را حفظ کرد و پس از او لکلرک، سونودا، آنتونلی و همیلتون قرار داشتند. ساینز و بیرمن نیز دو جایگاه پایانی ۱۰ نفر برتر را اشغال کردند. این به معنی آن بود که آلونسو، اوکون، آلبون (که خودش در پیچ اول چرخ‌هایش را قفل کرده بود)، هالکنبرگ و نوریس در خطر حذف قرار داشتند.
نوریس طبق انتظار، با سرعت هر چه تمام‌تر به پیست بازگشت تا یک دور اطمینان‌بخش ثبت کند، اما زمان ۱ دقیقه و ۱۹.۴۵۱ ثانیه او را تنها به جایگاه هفتم رساند. حالا سؤال این بود که آیا این راننده بریتانیایی می‌تواند با تایرهای کارکرده خود، در مقایسه با تایرهای نو رقبایش، زمان بهتری ثبت کند؟
پس از اینکه نوریس به منطقه حذفی سقوط کرد و ضربان قلب تیم مک‌لارن را بالا برد، در لحظه حساس یک دور عالی ثبت کرد و به جایگاه پنجم صعود کرد. او پشت سر راسل، هم‌تیمی‌اش پیاستری، آنتونلی که عملکرد بسیار بهتری داشت و ورشتپن قرار گرفت که زمان ۱ دقیقه و ۱۹ ثانیه‌ای او همچنان بهترین بود.
این بار، با اختلاف کمتر از سه دهم ثانیه بین دور نفر اول و مرز ورود به Q3، لکلرک، بورتولتو، آلونسو، همیلتون و سونودا آخرین رانندگانی بودند که به مرحله نهایی تعیین خط راه یافتند و باعث حذف خودروهای هاس، هالکنبرگ و هر دو راننده ویلیامز شدند.
حذف‌شدگان: بیرمن، هالکنبرگ، ساینز، آلبون و اوکون

Q3 – نمایش جادویی دیگر از ورشتپن برای کسب پول‌پوزیشن

چند دقیقه بعد، نوبت به بخش Q3 رسید که همه منتظرش بودند. دورهای اول، تجربه‌ای کلاسیک از مونزا را به نمایش گذاشتند؛ پیاستری ابتدا برای مک‌لارن پیشتاز بود، سپس لکلرک برای فراری جای او را گرفت و در نهایت ورشتپن با ردبول خود به صدر جدول صعود کرد.نوریس بار دیگر شروع سختی در این بخش داشت و در تلاش اول خود تنها به جایگاه هفتم رسید، پشت سر همیلتون از فراری، راسل از مرسدس و سائوبر بورتولتو قرار گرفت. آنتونلی، سونودا و آلونسو نیز به صورت موقت در رده‌های بعدی بودند.پس از یک وقفه در پیت‌لین، ۱۰ خودرو دوباره جان گرفتند و در دورهای پایانی، یک بار دیگر هواداران را به وجد آوردند. نوریس با پشت سر گذاشتن اتفاقات دراماتیک قبلی، جایگاه اول را با زمان ۱ دقیقه و ۱۸.۸۶۹ ثانیه از ورشتپن گرفت.سپس تمام نگاه‌ها به ورشتپن معطوف شد. او با عملکردی درخشان، زمان خود را به ۱ دقیقه و ۱۸.۷۹۲ ثانیه رساند و پول‌پوزیشن را دوباره به دست آورد. در نتیجه، نوریس به جایگاه دوم، و پس از او پیاستری و دو خودروی فراری، رضایت دادند.همیلتون با تنها کمی بیشتر از یک دهم ثانیه اختلاف نسبت به هم‌تیمی‌اش، لکلرک، در جایگاه پنجم قرار گرفت، اما به دلیل پنالتی پنج رده‌ای برای روز مسابقه، به عقب می‌رود. این اتفاق باعث ارتقاء جایگاه راسل (که برای دور آخر خود تایر متوسط درخواست کرده بود اما به او تایر نرم داده شد)، آنتونلی، بورتولتو، آلونسو و سونودا می‌شود.

نقل قول کلیدی

وقتی از ورشتپن پرسیده شد که آیا این همان “جادوی ورشتپن” بود، او پاسخ داد: “تلاش می‌کنم! فکر می‌کنم اینجا با نیروی رو به پایین کم، همیشه سخت است که یک دور بی‌نقص بزنی. هنگام ترمزگیری هم به راحتی می‌شود اشتباه کرد، اما Q3 حس خوبی داشت. از دورهایم راضی بودم و البته بودن در پول‌پوزیشن اینجا برای ما فوق‌العاده است. خودرو در تمام آخر هفته خیلی بهتر کار کرده است و از اینکه توانستیم برای پول‌پوزیشن بجنگیم، بسیار خوشحالم.

“چه چیزی در ادامه خواهد بود

گرندپری ایتالیای ۲۰۲۵ قرار است روز یکشنبه ساعت ۱۵:۰۰ به وقت محلی و ۱۶:۳۰ به وقت ایران آغاز شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x