تمرین دوم گرندپری کانادا ، جورج راسل سریعترین

جرج راسل در پایان روز جمعه گرندپری کانادا صدرنشین شد** و در جلسه دوم تمرین سریعترین زمان را ثبت کرد. این راننده مرسدس با پشت سر گذاشتن لاندو نوریس و کیمی آنتونلی، در یک ساعت پربار و پرحادثه دیگر به بهترین عملکرد دست یافت.
پیش از آغاز جلسه تمرین، فردریک واسور، رئیس تیم فراری، فاش کرد که شارل لکلرک به دلیل آسیب شاسی ناشی از سانحه در جلسه تمرین اول (FP1) در ساعت ارزشمند تمرین دوم شرکت نخواهد کرد.** **لوئیس همیلتون، همتیمی او، اولین رانندهای بود که به پیست آمد** و مسئولیت گردآوری حداکثر دادههای ممکن را بهعنوان تنها راننده تیم بر عهده گرفت تا به تیم مارانلو (فراری) درک دقیقی از تنظیمات لازم برای اعمال تا فردا صبح بدهد.
تنها پنج دقیقه پس از آغاز جلسه، **لنس استرول** – که پس از غیبت در گراندپری اسپانیا بهدلیل درد مچ دست، موفق شده بود در مسابقه خانگی خود شرکت کند – با دیواره تماس پیدا کرد و **سیستم تعلیق خودروی او شکست**. این اتفاق او را مجبور کرد با چرخ چپجلوِ جدا شده، خودرو را متوقف کند. این جلسه برای بسیاری از رانندگان چالشبرانگیز بود، چرا که **مشکل کمبودن چسبندگی عقب** که در تمرین اول (FP1) مشاهده شده بود، **دوباره مشکل خود را نشان داد**. در این شرایط، شمار بیشتری از رانندگان بهجای نرمترین، لاستیک **مدیوم C5** را آزمایش کردند. با وجود این تغییر، **دو راننده مکلارن** – لاندو نوریس و اسکار پیاستری – در ابتدا به نظر میرسید در تقلا هستند؛ چرا که **بارها از عبور از شیکن پایانی بازماندند، و به ناحیه (رانآف) رفتند. لوئیس همیلتون نیز همین حرکت را تکرار کرد و پس از آن **دست خود را به نشانه ناامیدی بالا برد**.
Pos | Driver | Time | Gap | Laps |
---|---|---|---|---|
1 | RUS | 1:12.123 | 33 | |
2 | NOR | 1:12.151 | +0.028s | 32 |
3 | ANT | 1:12.411 | +0.288s | 33 |
4 | ALB | 1:12.445 | +0.322s | 36 |
5 | ALO | 1:12.458 | +0.335s | 31 |
6 | PIA | 1:12.562 | +0.439s | 32 |
7 | SAI | 1:12.631 | +0.508s | 37 |
8 | HAM | 1:12.653 | +0.530s | 34 |
9 | VER | 1:12.666 | +0.543s | 31 |
10 | LAW | 1:12.751 | +0.628s | 30 |
11 | HAD | 1:12.799 | +0.676s | 31 |
12 | GAS | 1:12.874 | +0.751s | 34 |
13 | BOR | 1:12.896 | +0.773s | 32 |
14 | HUL | 1:12.914 | +0.791s | 33 |
15 | TSU | 1:12.939 | +0.816s | 35 |
16 | BEA | 1:13.080 | +0.957s | 36 |
17 | OCO | 1:13.175 | +1.052s | 33 |
18 | COL | 1:13.898 | +1.775s | 33 |
19 | STR | 2 |
**با بازگشت اکثر خودروها به پیست، فعالیت در مسیر کاهش یافت** و فرانکو کولاپینتو تقریباً با پیستی خالی مواجه شد تا تلاشهایش برای **بهرهگیری حداکثری از آلپاین** را ادامه دهد. هرچد او تنها توانست زمان کافی برای **رسیدن به جایگاه هفدهم (P17)** را پیدا کند، پیش از آنکه برای **دومین بار در آن روز خودرو اش دور بزند (اسپین کند)**. **در همین حال، جورج راسل از مرسدس تجربه بسیار روانتری داشت** – در میانه جلسه، او با **پیشتازی بیش از پنج دهم ثانیه** نسبت به همیلتون در **صدر جدول زمانها** قرار گرفت و با لاستیکهای مدیوم اعتماد به نفس بسیار بیشتری احساس میکرد.
تلاشهای باقی مانده رانندگان برای **رسیدن به رهبر بریتانیایی (راسل)** با **ازدحام شدید ترافیک پیست** مختل شد. در این میان، فرانکو کولاپینتو دوباره درگیر حوادث شد، بهطوری که **لیام لاوسون و الکس آلبن در دو حادثه جداگانه به سختی از برخورد با او اجتناب کردند**. **در خارج از درگیریهای میانی پیست**، لاندو نوریس **بهترین دور روز خود را ثبت کرد** و با فاصلهای ناچیز **0.028 ثانیه** به **زمان معیار 1 دقیقه و 12.123 ثانیهای راسل** نزدیک شد. این در حالی بود که سطح پیست همچنان در حال تغییر شرایط بود، اما مرسدس کماکان قویترین تیم به نظر میرسید، چرا که کیمی آنتونِلی **جایگاه سوم را تصاحب کرد**.
**با نزدیک شدن به پایان جلسه تمرین**، توجه رانندگان از **ثبت دورهای سریع** منحرف شد و به **کسب دانش فنی برای ادامه هفته** معطوف گردید تا به تیمهایشان در آمادهسازی برای **جلسات روز شنبه** کمک کنند. **سه جایگاه برتر تغییری نکرد**، چرا که راسل و آنتونِلی نشان دادند مرسدس پس از **سه مسابقه سخت پیاپی (triple header)** ممکن است **ریتم گذشته خود را بازیافته باشد**. لاندو نوریس با قرارگیری بین این دو راننده، جایگاه دوم را حفظ کرد. **الکس آلبن** نیز برای ویلیامز عملکرد قدرتمندی داشت و با تصاحب **جایگاه چهارم (P4)**، بهعنوان **نخستین راننده پس از راسل**، زمان خود را با **لاستیکهای مدیوم** ثبت کرد.
فرناندو آلونسو با قرارگیری در جایگاه پنجم، **تنها نماینده استون مارتین** در میان رانندگان بالای جدول بود و پیش از **اسکار پیاستری** و **کارلوس ساینز از ویلیامز** قرار گرفت. **لوئیس همیلتون، مکس فرستاپن و لیام لاوسون** به ترتیب **ده راننده برتر را تکمیل کردند**. **ایزاک حجار** با کسب **جایگاه یازدهم (P11)** از صعود به جمع برتر جا ماند و پس از او **پیر گاسلی با آلپاین پیشرو**، سپس **دو راننده کیک سائوبر** – گابریل بورتولتو و نیکو هولکنبرگ – قرار گرفتند. **یوکی سونودا** در یافتن زمان مناسب تقلا کرد و به **جایگاه پانزدهم (P15)** رضایت داد. تیم **هاس** نیز با **اولی بیرمن** و **استبان اوکون** به ترتیب در ردههای **شانزدهم و هفدهم** با **کمبود سرعت** مواجه بودند که هر دو پیش از **فرانکو کولاپینتو** قرار گرفتند. **اکنون رانندگان و تیمها دادههای جلسات روز جمعه را بررسی خواهند کرد** و روز شنبه **ساعت 12:30 به وقت محلی** در **پیست ژیل-ویلنو** برای **ساعت تمرین نهایی** بازخواهند گشت.