مرسدس روز چهارشنبه از خودروی فرمول یک فصل ۲۰۲۳ خود با نام W14 رونمایی کرد. ویژگی جالب این خودرو بدنه فیبر کربنی بدون رنگ آن است.
بدنه فیبر کربنی بدون رنگ خودروی فرمول یک مرسدس W14 باعث شده بدنه ظاهری تماماً مشکی به خود بگیرد. البته خودروهای فرمول یک مرسدس که به پیکانهای نقرهای شهرت دارند برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ به مشکی تغییر رنگ دادند تا تعهد مرسدس به مبارزه با تبعیض نژادی را نشان دهند. این رنگ در سال ۲۰۲۱ هم روی خودروهای تیم آلمانی دیده میشد اما در فصل گذشته خودروها فرمول یک مرسدس دوباره به رنگ سنتی نقرهای بازگشتند.
حال برای فصل ۲۰۲۳ رنگ مشکی دوباره بازگشته است اما این بار تفاوت بزرگی با قبل دارد. مدیر تیم «توتو ولف» که طرفدار بزرگ این تغییر است در مراسم رونمایی W14 در صبح چهارشنبه گفت:
خیلی خوب به نظر میرسد و من خوشحالم که ما دوباره به لیوری (طرح رنگآمیزی خودروهای مسابقهای) مشکی بازگشتیم. آیا این [خودرو] به همان اندازهای که خوب به نظر میرسد سریع هم خواهد بود؟ من امیدوارم که اینطور باشد اما قطعاً هیجان زیادی برای بردن این خودرو روی پیست داریم. زمانی که به تاریخچه پیکانهای نقرهای نگاه کنید خواهید دید که وقتی خودروی مسابقهای سفیدرنگ مرسدس روی پیست رفت اضافهوزن داشت. به همین دلیل، آنها رنگ را تراشیدند و درنهایت خودرو با بدنه آلومینیومی بدون رنگ به وزن موردنظر رسید؛ بنابراین، ما هم واقعاً سعی کردیم که هر ذره از وزن خودرو را کم کنیم و تاریخ تکرار شد. فقط در این مورد، بجای آلومینیوم از مادهٔ مدرن کربن استفاده شده که مشکی است. البته ما میدانستیم که چرا دو سال پیش خودروی مشکی داشتیم. دلیل اصلی این موضوع حمایت از برابری نژادی بود که همیشه دغدغه مهمی برای ما بوده است. رنگ مشکی بخشی از ما شد و بنابراین خوشحالیم که به آن بازگردیم.
مرسدس همچنین خاطرنشان کرده است که رنگ مشکی یادآور سائوبر C12 سال ۱۹۹۳ هم خواهد بود که برند مرسدس را داشت و اولین حضور این شرکت در فرمول یک از سال ۱۹۵۵ محسوب میشد. جورج راسل و لوئیس همیلتون هم که قرار است پس از رونمایی W14 با آن در سیلورستون رانندگی کنند از این لیوری رضایت دارند. راسل این طرح را تهاجمی و برجسته میداند و قهرمان هفت دورهٔ جهان میگوید «من عاشق لیوری جدید هستم».