شاهزاده موناکویی در اولین تمرین گرندپری موناکو جایگاه اول را بدست آورد

چارلز لکلرک معروف به شاهزاده موناکویی در پیست خانگی خود جایگاه اول نخستین تمرین گرندپری موناکو را بدست آورد
شارل لکلرک، در جلسه تمرین افتتاحیه روز جمعه برای گرندپری موناکو ، سریعترین زمان را ثبت کرد. او پس از یک برخورد زودهنگام با لنس استرول ، به سرعت به حالت عادی بازگشت و جلوتر از رقیب خود در ردبول، مکس ورشتاپن ، و راننده مکلارن، لاندو نوریس، قرار گرفت.
با تابش آفتاب و پر شدن بندر از قایقهای تفریحی، در حالی که ۱۰ تیم فرمول ۱ و ۲۰ راننده برای یک ساعت اولیه رانندگی در برخی از معروفترین خیابانهای موتوراسپرت گرد هم آمده بودند، باشکوه به نظر میرسید.
جای تعجب نیست که در ساعت ۱۳:۳۰ به وقت محلی، خودروهای زیادی سریعاً به مسیر مسابقه رفتند تا با شرایط پیست آشنا شوند. ترکیبی از تایرهای نرم C6، متوسط C5 و سخت C4 پیرلی در دورهای اولیه نصب و دندههای کوتاه مورد استفاده قرار گرفت.
چند دقیقه بعد، کمی درام به وجود آمد؛ زمانی که لکلرک در پیچ «میرابو اوت» ترمز کرد و از مسیر خارج شد، اما او موفق شد از هر گونه آسیبی جلوگیری کند، و فراری خود را از منطقه فرار (run-off area) بیرون آورد و به مسیر خود ادامه دهد.اما لکلرک لحظاتی بعد آنقدر خوششانس نبود؛ زمانی که او در هنگام ترمزگیری برای پیچ «هیرپین»، به پشت خودروی استون مارتین لنس استرول برخورد کرد. استرول برای یک خودروی دیگر کنار کشیده بود و سپس به خط مسابقه بازگشته بود.
Pos | Driver | Time | Gap | Laps |
---|---|---|---|---|
1 | LEC | 1:11.964 | 33 | |
2 | VER | 1:12.127 | +0.163s | 30 |
3 | NOR | 1:12.290 | +0.326s | 32 |
4 | ALB | 1:12.314 | +0.350s | 33 |
5 | PIA | 1:12.342 | +0.378s | 28 |
6 | RUS | 1:12.482 | +0.518s | 33 |
7 | SAI | 1:12.534 | +0.570s | 36 |
8 | GAS | 1:12.669 | +0.705s | 29 |
9 | HAM | 1:12.690 | +0.726s | 30 |
10 | ALO | 1:12.727 | +0.763s | 28 |
11 | ANT | 1:12.765 | +0.801s | 34 |
12 | HUL | 1:12.979 | +1.015s | 30 |
13 | HAD | 1:13.187 | +1.223s | 35 |
14 | TSU | 1:13.232 | +1.268s | 32 |
15 | BEA | 1:13.329 | +1.365s | 34 |
16 | OCO | 1:13.394 | +1.430s | 31 |
17 | LAW | 1:13.429 | +1.465s | 37 |
18 | BOR | 1:13.470 | +1.506s | 29 |
19 | COL | 1:13.820 | +1.856s | 32 |
20 | STR | 1:15.635 | +3.671s | 4 |
“بیا دیگه… فکر نمیکنم او از پرچمهای آبی خبر داشت.” این حرف را لکلرک با آهی از رادیو گفت. استرول هم این موضوع را تأیید کرد و قبل از برخورد به مهندسش گفت: “صدایت را نشنیدم.” با توجه به آسیب بال جلوی لکلرک، پرچم قرمز برای پاکسازی آوارهای موجود در مسیر برافراشته شد.وقتی جلسه دوباره آغاز شد، در حالی که استرول به دلیل شکستگی سیستم تعلیق عقب و تعویض گیربکس از مسابقه کنار رفته بود، رانندگان از همان جایی که متوقف شده بودند ادامه دادند و کمی بیشتر فشار آوردند. نوریس در نیمه راه، با زمان ۱ دقیقه و ۱۲.۲۹۰ ثانیه (با تایرهای نرم) در جایگاه اول قرار گرفت و جلوتر از لکلرک، لوئیس همیلتون و اسکار پیاستری بود.
همچنین نشانههایی از آنچه در مرحله انتخابی (به ویژه Q1) رخ خواهد داد، دیده میشد؛ رانندگان برای جایگاه در پیست با هم درگیر بودند، و این موضوع باعث ناراحتی پیر گاسلی از برخی خودروهای کند در «نوول شیکین» و خشم ورشتاپن شد، چرا که او مجبور شد از یک دور خارج شود.
در حالی که زمان لکلرک دوباره بهبود یافت و از معیار نوریس پیشی گرفت و وارد بازه ۱ دقیقه و ۱۱ ثانیه شد، یک پیام رادیویی ناامیدکننده – که ادعا میکرد در مورد تعادل خودرو “هیچ جایی نیستیم” – نشان میداد که هنوز کارهای زیادی در فراری باید انجام شود.
چندین ترمز ناگهانی، خراش به دیواره و برخوردهای نزدیک در یک سوم پایانی جلسه رخ داد؛ همیلتون به سختی از ترافیک در «ماسنه» فرار کرد و سپس از روی جدولهای پیچ ۱۵/۱۶ پرواز کرد، و پیاستری پس از یک برخورد آشکار با دیوار، برای بررسی به پیتها بازگشت.
لکلرک با زمان ۱ دقیقه و ۱۱.۹۶۴ ثانیه همچنان سریعترین بود، زمانی که پرچم شطرنجی به اهتزاز درآمد. او یک دهم ثانیه از نزدیکترین رقیبش، ورشتاپن ، جلوتر بود. نوریس، الکس آلبون (راننده پرتوان ویلیامز)، اسکار پیاستری (صدرنشین قهرمانی) و جورج راسل از مرسدس، شش نفر برتر را تشکیل دادند.کارلوس ساینز در جایگاه هفتم، پشت سر همتیمیاش آلبون قرار گرفت و پس از او پیر گاسلی از آلپاین، همیلتون و فرناندو آلونسو قرار داشتند. آلونسو تنها راننده استون مارتین در بیشتر طول جلسه بود، پس از برخورد اولیه استرول با لکلرک.
کیمی آنتونلی در جایگاه یازدهم سریعترین تازهکار FP1 بود، که مرسدس خود را درست جلوتر از نیکو هولکنبرگ از کیک سائوبر، ایساک حجّار از ریسینگ بول و دیگر خودروی ردبول یعنی یوکی سونودا قرار داد، که از ترافیک در دورهای پایانی خود گلهمند بود.زوج هاس، اولی بیرمن و استبان اوکون، به ترتیب در جایگاههای ۱۵ و ۱۶ قرار گرفتند، در حالی که لیام لاوسون (ریسینگ بولز)، گابریل بورتولتو (کیک سائوبر)، فرانکو کولاپینتو (آلپاین) که به فرمول ۱ بازگشته و استرول که قبلاً ذکر شد، ردهبندی را تکمیل کردند.رانندگان و تیمها اکنون در پادوک مونت کارلو گرد هم میآیند، دادهها را بررسی میکنند و درباره تغییرات تنظیمات فکر میکنند، پیش از آنکه در تمرین آزاد ۲، که قرار است ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی آغاز شود و یک ساعت به طول انجامد، دوباره به فعالیت بپردازند.