FIA تأیید کرده است که دستورالعمل فنی خود را در مورد محدود کردن گراز دریایی و کف های انعطاف پذیر در خودروهای فرمول یک را از گرندپری بلژیک اعمال می کند و همچنین تغییرات مربوط به مقررات فنی F1 را برای فصل آینده اعلام می کند.
در پشت دو دستورالعمل فنی منتشر شده در مسابقات فرمول یک مونترال و هفته گذشته در سیلوراستون، هیئت حاکمه برنامه ریزی کرده بود که در گرندپری فرانسه یک سنسور اندازهگیری نوسانات آیرودینامیکی (AOM) معرفی کند که تیم ها را مجبور می کند تا پرش و پایین آمدن اتومبیل های خود را محدود کنند.
سرکوب انعطافپذیری طبقات کف خودروها نیز برنامهریزی شده بود، اما نظارت و محدودیتهای سختگیرانه تا پس از تعطیلات تابستانی فرمول یک پس از نشست هفته گذشته کمیسیون فرمول یک در اتریش به تعویق افتاد.
سرکوب گراز دریایی و کف های فلکسی و منطعف توسط FIA به دلایل ایمنی با مخالفت چندین تیم مواجه شد، به ویژه ردبول که مدعی شد هیئت حاکمه حق تعیین نحوه تنظیم ماشین های تیم ها را ندارد.
چندین تیم همچنین پیشنهاد کردند که پدیده گراز دریایی در مسابقات اخیر از بین رفته است. بنابراین دستورالعمل های فنی – که به گفته برخی تیم ها با تغییر مقررات غیرقانونی در فصل برابری می کند – دیگر ضروری نیست.
اما FIA میگوید در حالی که موافق است که “به ظاهر در چند مسابقه اخیر کاهش یافته است، اما در پیستهایی اتفاق افتاد که انتظار میرود اثر کمتر از حد معمول باشد”.در جلسه روز پنجشنبه کمیته مشاوره فنی فرمول یک، تایید شد که FIA ابزار AOM خود را از پیست اسپا باژیک معرفی خواهد کرد زیرا گراز دریایی را یک “مسئله ایمنی مهم” می داند.
بیانیه فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA):
“مسئولیت و اختیارات FIA مداخله برای مسائل ایمنی است، و دلیل اینکه مقررات اجازه می دهد چنین اقداماتی انجام شود، دقیقا این است که اجازه می دهد تصمیمات گرفته شود بدون اینکه تحت تاثیر موقعیت رقابتی هر تیم قرار گیرد.”
بنابراین AOM از اسپا اجباری خواهد شد، اما تیمها میتوانند از گرندپری فرانسه در آخر هفته آینده به سنسور اندازهگیری aom تکیه کنند.
در مورد کف های فلکسی یا انعطاف پذیر، مقررات فعلی تصریح می کند که حداکثر انحراف 2 میلی متر در سطح خاصی از کف و تخته کف خودرو مجاز است.
با این حال، FIA مشکوک است که برخی از تیم های فرمول یک راهی برای افزایش مرزها به 6 میلی متر پیدا کردهاند.
FIA در گرندپری بلژیک دستورالعملی فنی برای سفت کردن تخته های کف ارائه خواهد کرد و در عین حال توضیح می دهد که چگونه سایش آنها برای مهار هرگونه انحراف اضافی اندازه گیری می شود.
در نهایت، FIA چهار تغییر جزئی را در قوانین فنی 2023 که با تیم ها مورد بحث قرار گرفت، مشخص کرد.
لبههای کف 25 میلیمتر بالا میآیند،
گلوگاه پخشکننده کف بالا میآید،
آزمایشهای انحراف کف جانبی دقیقتری ارائه میشود.
FIA گفت: “این اقدامات به زودی برای بررسی و تصویب به شورای جهانی ورزش موتوری ارائه خواهد شد، زیرا برای تیم های فرمول یک بسیار مهم است که قوانین طراحی خودروهای خود را شفاف کنند.