اخبارقوانین

DRS (دی آر اس) در خوردهای فرمول چیست و چگونه کار می کند؟

طرفداران فرمول یک اغلب هنگام تماشای گرندپری کلمه “DRS” را می شنوند. اما “DRS” ( دی آر اس) چیست و چگونه کار می کند؟

DRS یک افزودنی نسبتاً جدید به اصطلاحات فرمول یک است که این سیستم تنها بیش از یک دهه پیش معرفی شد.

تا قبل از معرفی ماشین‌های جدید انقلابی برای سال 2022، اتکای خودروهای فرمول یک به نیروی رو به پایین بدنه، همیشه تأثیر مضری داشت که باعث می‌شد خودروی تعقیب کننده به دلیل گستردگی تلاطم پرتاب شده توسط خودرو، از دست دادن شدید در نیروی رو به پایین متحمل شوند.

در مقابل این بدان معنی بود که سبقت گرفتن همیشه بسیار دشوار بود مگر اینکه سرعت تفاوت زیادی بین خودروها وجود داشت – راننده تعقیب کننده به سادگی نمی توانست به اندازه کافی به ماشین جلویی نزدیک شود تا سبقت بگیرد.

یک مثال درخشان از این موضوع می‌تواند تصمیم‌گیرنده عنوان قهرمانی سال 2010 در گرندپری ابوظبی باشد، زمانی که قهرمان عنوان قهرمان، فرناندو آلونسو در پشت رنو ویتالی پتروف ظاهر شد.

دور به دور، آلونسو آشکارا سریعتر پتروف را تعقیب کرد اما با وجود مسیرهای مستقیم طولانی یاس مارینا، نتوانست راهی برای عبور از آن پیدا کند. در نتیجه آلونسو در مبارزه قهرمانی به سباستین فتل از ردبول بازنده شد .

DRS F1 چیست؟

برای سال 2011، قوانین فرمول یک به منظور معرفی “DRS” بهینه شد. که مخفف “سیستم کاهش کشش” است، ایده این بود که این راه حل به عنوان وسیله ای برای کمک به سبقت گرفتن – البته چیزی شبیه گچ چسبنده، به جای یک تغییر مفهوم ایده آل باشد.

نحوه کار به این صورت است که وقتی سیستم فعال می شود، یک دریچه روی بال عقب راننده باز می شود و صاف می شود. این کار از طریق مکانیزمی انجام می شود که توسط راننده روی فرمان فعال می شود و باید به صورت دستی فعال شود.

دهانه بال عقب، که گاهی اوقات به آن “جعبه نامه” نیز گفته می شود، میزان نیروی رو به پایین تولید بال عقب را کاهش می دهد، زیرا هوا به سادگی از بال عقب عبور می کند به جای فشار دادن به سمت پایین هنگام عبور از فلپ در موقعیت معمول خود.

فقدان نیروی رو به پایین در نتیجه باعث کاهش قابل توجه درگ می شود که به نوبه خود به خودرو اجازه می دهد به حداکثر سرعت بالاتری دست یابد.

هدف از این کار این است که به ماشین تعقیب کننده اجازه داده شود تا در موقعیتی قرار بگیرد که به ماشین جلویی حمله کند و شاید قبل از پیچ بعدی کنار هم قرار بگیرد.

DRS به طور خودکار غیرفعال می شود، به عنوان مثال. دریچه بال عقب به حالت پیش فرض خود باز می گردد، زمانی که راننده دریچه گاز را برمی دارد یا ترمز را لمس می کند.

غیرفعال کردن DRS برای بازگرداندن نیروی رو به پایین قبل از پیچ بعدی بسیار مهم است.

اما DRS را نمی توان آزادانه در طول مسابقه استفاده کرد – چندین شرط وجود دارد که چگونه رانندگان می توانند از این سلاح اضافی استفاده کنند.

چه زمانی می توان از DRS استفاده کرد؟

قبل از هر آخر هفته گرندپری، FIA “مناطق DRS” را برای آن پیست مسابقه تایید می کند. این‌ها در طول سال‌ها به دقت ارزیابی و بهینه‌سازی شده‌اند و معمولاً فقط برای بخش‌هایی از مسیر مشخص می‌شوند که در آن‌ها برای راننده ایمن است که نیروی رو به پایین عقب به میزان قابل توجهی کمتر باشد.

به این ترتیب، به دلیل خطر بالقوه از دست دادن کنترل، از رانندگان خواسته نمی شود تا با چیزی فراتر از یک منحنی خفیف با DRS باز مقابله کنند.

این مناطق معمولاً چند صد متر طول دارند، وابسته به مدار هستند و تنها مناطقی از مسیر هستند که رانندگان می توانند بال عقب خود را در آن باز کنند. به طور جداگانه، “نقاط تشخیص DRS” وجود دارد که در آن شکاف‌های بین رانندگان در مسیر اندازه‌گیری می‌شوند. مقدار این نقاط تشخیص نیز به صلاح دید FIA متفاوت است.

در طول تمرین و مقدماتی، که سناریوهای غیر مسابقه‌ای هستند، رانندگان می‌توانند به همان اندازه که دوست دارند از DRS در مناطق مشخص‌شده استفاده کنند، زیرا برای زمان‌های دور سریع‌تر پیشنهاد می‌کنند – یک دور مقدماتی بدون کمک DRS امروزه کارآمد نیست.

با این حال، قوانین برای شرایط مسابقه تغییر می کند. در یک گرندپری متوسط ​​که تحت تأثیر آب و هوای مرطوب قرار نمی گیرد، سیستم DRS از راه دور برای استفاده توسط Race Control فعال می شود.

این اتفاق دو دور بعد از شروع مسابقه رخ می دهد.پس از سپری شدن این دو دور و فعال شدن DRS توسط Race Control، فاصله بین رانندگان مشخص می کند که چه کسی می تواند بال عقب خود را باز کند و از سلاح سبقت استفاده کند.

اگر خودرویی در فاصله یک ثانیه‌ای از خودروی جلویی قرار داشته باشد (سیستم به اندازه کافی پیشرفته نیست که تفاوت بین خودروهای لپ‌تاپ یا غیره را تشخیص دهد) در حالی که خودروها از «نقطه تشخیص DRS» عبور می‌کنند، خودروی تعقیب کننده به سیستم دسترسی خواهد داشت. پایین منطقه DRS بعدی و می تواند در موقعیتی برای حمله باشد.

این سیستم در شرایط مرطوب غیرفعال می شود و زمان روشن شدن مجدد آن به صلاحدید Race Control است.

یک مداخله خودروی ایمنی یا خودروی ایمنی مجازی همچنین منجر به خاموش شدن DRS می شود تا زمانی که دو دور مسابقه دوباره سپری شود، تا زمانی که شرایط مسابقه از سر گرفته شود، منصفانه باشد.

به زبان ساده – فقط شکاف ها را تماشا کنید. اگر فاصله بین دو راننده نزاع دقیقاً یک ثانیه یا کمتر باشد، راننده پشت سر به سیستم کاهش درگ دسترسی خواهد داشت. اما ماهیت این سیستم به این معنی است که پتانسیل استفاده از تاکتیک‌هایی در جنگ وجود دارد، مانند استفاده از ماشین‌های لپ‌تاپ برای دریافت کمک DRS در دفاع.

نمونه دیگری از تاکتیک های DRS را می توان در گرندپری امسال عربستان سعودی مشاهده کرد، زمانی که چارلز لکلرک از فراری و مکس ورشتاپن از ردبول هر کدام تلاش کردند تا به دیگری اجازه دهند اول از نقطه تشخیص عبور کند.دانستن اینکه راننده دیگر به DRS دسترسی پیدا می‌کند و باعث می‌شود خودروی پیشرو عملاً قادر به دفاع از مسیرهای طولانی جده نباشد، منجر به منظره عجیبی شد که رقبا را در مکان‌های غیرمعمولی ترمز می‌کردند تا راننده دیگر را عبور دهد!

آیا F1 هنوز به DRS نیاز دارد؟

با توجه به اینکه DRS به‌عنوان وسیله‌ای برای کمک به تسهیل حرکت‌های سبقت‌گیری معرفی شده است، دیدن رانندگانی که به سادگی از کنار راننده جلویی در مسیرهایی عبور می‌کنند که چگالی هوا به معنای تأثیر پسا کمتر قوی‌تر است، یا به سادگی اینکه منطقه خیلی طولانی است که راننده اصلی هیچ دفاعی نداشته باشد.

انتقادات از کمک سبقت‌گیری همچنان وجود دارد و این سیستم طبق مقررات قدیمی به عنوان یک شر ضروری تلقی می‌شود. با این حال، با عصر جدید ماشین‌آلات فرمول یک که به رانندگان اجازه می‌دهد تا در نبرد چرخ به چرخ، بدون همان تلاطم و کمبود نیروی رو به پایین برای خودروی زیر، رقابت نزدیک‌تری داشته باشند، در مورد اینکه آیا DRS باید بخشی از مقررات باقی بماند یا خیر، سؤالاتی وجود دارد.

زمزمه هایی از سوی روسای فرمول یک در مورد دور شدن این ورزش از نیاز به سیستم وجود دارد، اما هنوز هیچ اقدام مشخصی برای تسهیل حذف آن انجام نشده است.

در اوایل این فصل، سباستین فتل، قهرمان چهار دوره جهان، پیشنهاد کرد فرمول یک باید به فکر راه‌هایی باشد تا بدون این سیستم به مسابقه برود .او پس از معرفی مقررات جدید گفت: “نکته جالب این است که DRS را بردارید و ببینید که مسابقه واقعا چگونه است، اگر بتوانید خیلی بهتر از گذشته سبقت بگیرید.””من فقط برای DRS کمی محتاط هستم، زیرا به عنوان کمکی برای سبقت گرفتن وارد شده است، اما اکنون کمی احساس می شود که این تنها چیزی است که به شما امکان می دهد سبقت بگیرید.

بنابراین در حالت ایده‌آل، ما مجموعه‌ای از مقررات داریم که به ما امکان می‌دهد بدون DRS دنبال و مسابقه دهیم. می دانید، DRS 70 سال است که وجود نداشته است. 10 سال پیش برای کمک به عنوان یک آزمایش آورده شد.

در حالی که DRS زمانی یک ضرورت بود، شاید دیگر برای نمایش مهم نباشد و در واقع، حتی ممکن است برای عدالت ورزشی مضر باشد. آیا فرمول یک در نهایت سیستم را از ماشین های خود حذف می کند؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x