۲۴. ابوظبی ، امارات ۲۰۲۵اخبارمسابقات 2025

تمرین سوم گرندپری امارات:راسل در صدر قرار گرفت، نوریس دوم شد؛ همیلتون در آخرین تمرین ابوظبی تصادف کرد و از دور رقابت خارج شد.

جورج راسل در اواخر ساعت تمرین نهایی گرندپری ابوظبی، لاندو نوریس را به رده دوم (P2) تنزل داد.

جورج راسل با اختلاف اندکی نسبت به لاندو نوریس و مکس ورشتپن، در صدر جدول زمانی آخرین جلسه تمرینی گرندپری ابوظبی قرار گرفت؛ این اتفاق درست پیش از آغاز مرحله مهم تعیین خط رخ داد.

​راننده مرسدس در دقایق پایانی FP3، تنها با اختلاف ۰.۰۰۴ ثانیه، برتری کوچکی نسبت به نوریس به دست آورد و با زمان ۱ دقیقه و ۲۳.۳۳۴ ثانیه (با استفاده از تایرهای سافت) این جلسه بسیار رقابتی را پیشتاز به پایان رساند.

​آغاز جلسه آرام بود و بسیاری از رانندگان پیش از ورود به پیست، مدت بیشتری را در گاراژ سپری کردند. زوج راننده استون مارتین، فرناندو آلونسو و لنس استرول، اولین کسانی بودند که طبق روال معمول خود برای ‘شستشوی’ (scrubbing) تایرها، حضور کوتاهی در پیست داشتند.

​پس از روز اول ناامیدکننده برای تیم آلپین، پیر گاسلی و فرانکو کلاپینتو تصمیم گرفتند زودتر وارد پیست شوند تا برخی از مشکلات خود را برطرف کنند؛ مشکلاتی که باعث شده بود آن‌ها روز جمعه را در انتهای جدول به پایان برسانند. این دور، آخرین مسابقه‌ای است که رنو به عنوان تامین‌کننده موتور در آن حضور دارد.

​تلاش اولیه نوریس او را با زمان ۱ دقیقه و ۲۴.۷۲۸ ثانیه به صدر جدول رساند، اما این زمان بسیار دورتر از بهترین دور او در تمرینات قبلی بود؛ انتظار می‌رفت با بهتر شدن شرایط پیست در طول این ساعت، زمان‌ها به‌طور محسوسی کاهش یابند.

حتماً، این جدول نتایج سومین جلسه تمرینی (FP3) در پیست یاس مارینا به همراه ترجمه عناوین ستون‌ها تقدیم شماست:
🏆 نتایج تمرین نهایی (FP3) گرندپری ابوظبی
پیست: یاس مارینا، جزیره یاس

رده (Pos.)شماره (No.)راننده (Driver)تیم (Team)زمان / اختلاف (Time / Gap)دورها (Laps)
163RUS (راسل)مرسدس (Mercedes)1:23.33414
24NOR (نوریس)مک‌لارن (McLaren)+0.004s20
31VER (ورشتپن)ردبول ریسینگ (Red Bull Racing)+0.124s15
414ALO (آلونسو)استون مارتین (Aston Martin)+0.251s17
581PIA (پیاستری)مک‌لارن (McLaren)+0.259s17
631OCO (اوکن)هاس اف۱ تیم (Haas F1 Team)+0.271s19
787BEA (برمن)هاس اف۱ تیم (Haas F1 Team)+0.275s16
816LEC (لکلرک)فراری (Ferrari)+0.341s18
912ANT (آنتونلی)مرسدس (Mercedes)+0.373s14
1023ALB (آلبون)ویلیامز (Williams)+0.388s18
115BOR (بورتولتو)کیک ساوبر (Kick Sauber)+0.457s16
1255SAI (ساینز)ویلیامز (Williams)+0.477s18
1327HUL (هولکنبرگ)کیک ساوبر (Kick Sauber)+0.536s17
1418STR (استرول)استون مارتین (Aston Martin)+0.561s19
1530LAW (لاوسون)ریسینگ بولز (Racing Bulls)+0.613s16
166HAD (هادجار)ریسینگ بولز (Racing Bulls)+0.645s17
1710GAS (گاسلی)آلپین (Alpine)+0.738s19
1844HAM (همیلتون)فراری (Ferrari)+1.136s8
1943COL (کلاپینتو)آلپین (Alpine)+1.167s18
2022TSU (تسونودا)ردبول ریسینگ (Red Bull Racing)+1.359s10

اسکار پیاستری، هم‌تیمی نوریس، که در FP1 جای خود را به پاتو اووارد داده بود، ابتدا حدود ۰.۴ ثانیه عقب‌تر از نوریس قرار داشت، پیش از آنکه نوریس زمان خود را بهبود بخشد، در حالی که در سکتور پایانی با پدیده اوراستیر (Oversteer) دست و پنجه نرم می‌کرد. لحظاتی بعد، نوریس تا مرز تصادف با یوکی تسونودا پیش رفت؛ راننده ردبول نتوانست به موقع کنار بکشد و راه را برای مک‌لارن باز کند، و نوریس مجبور به انجام یک مانور دفاعی شد. تسونودا (که در حال ترک ردبول است) دستش را به نشانه عذرخواهی بالا برد و بعداً به دلیل “ایجاد مانع” مورد بررسی قرار گرفت.

​با شلوغ‌تر شدن تدریجی پیست، اولی برمن به سرعت ثابت کرد که سرعت او در FP2 اتفاقی نبوده است، چرا که اولین دورش تنها ۰.۰۰۸ ثانیه کندتر از تلاش نوریس بود. اندکی قبل از نیمه جلسه، ورشتپن با قدرت به جایگاه اول صعود کرد. تیم هاس تنها شگفتی‌ساز پیشتاز نبود، زیرا استرول پس از ثبت یک دور سریع با تایرهای سافت (قرمز)، برمن را به رده دوم تنزل داد.

​در حالی که همه رانندگان از این فرصت نهایی برای آمادگی جهت مرحله تعیین خط استفاده می‌کردند، دورها با سرعت و تکرار بالا ثبت می‌شدند، اما لوئیس همیلتون در پیچ ۹ به محدودیت‌ها رسید و دچار چرخش (spin) با سرعت بالا شد و با شدت به دیوار محافظ کوبید. خوشبختانه او آسیبی ندید و گزارش داد: “چیزی در جلو تاب برداشت و قسمت عقب خودرو از دست رفت.”

​سایر رانندگان مجبور شدند به گاراژ بازگردند و وقت با ارزشی را از دست دادند تا فراری آسیب‌دیده او از پیست خارج شود. این امر باعث شد رانندگان مشتاق باشند تا پس از باز شدن مجدد خروجی پیت، از یک‌چهارم پایانی جلسه نهایت استفاده را ببرند.

​پیاستری اولین نفری بود که پس از وقفه، وارد پیست شد و با یک ست تایر تازه، از رده هجدهم به رتبه اول جهش کرد و نیم ثانیه از ورشتپن جلو افتاد. اما او مدت زیادی در صدر نماند، چرا که نوریس نیز با تایرهای نو، زمان ۱ دقیقه و ۲۳.۳۳۸ ثانیه را ثبت کرد و جایگاه نخست را پس گرفت؛ تنها سکتور پایانی او، سه دهم ثانیه سریع‌تر از هم‌تیمی‌اش بود.

جنجال‌ها فقط محدود به پیست نبود؛ زیرا کیمی آنتونلی، راننده جوان مرسدس، هنگام خروج از پیت‌لین مستقیماً در مسیر تسونودا قرار گرفت، به کناره خودروی ردبول برخورد کرد و بال جلوی خودروی خود را نیز آسیب رساند.

​سپس، در دقایق پایانی FP3، هم‌تیمی او، راسل، با قدرت به جایگاه اول صعود کرد. آلونسو جایگاه عالی چهارم را کسب کرد و پشت سر نوریس و ورشتپن قرار گرفت، در حالی که سریع‌ترین خودروی ردبول تنها اندکی بیشتر از یک دهم ثانیه با دور سریع راسل فاصله داشت.

​پیاستری در نهایت پنجم شد و بالاتر از دو راننده درخشان هاس یعنی استبان اوکان و برمن قرار گرفت. شارل لکلرک، آنتونلی و الکس آلبون، ۱۰ راننده برتر را در این جلسه پر حادثه تکمیل کردند؛ جلسه‌ای که تنها ۰.۳۸۸ ثانیه، نیمه اول جدول (۱۰ نفر برتر) را پوشش می‌داد.

​رانندگان و تیم‌ها اکنون تنها دو ساعت فرصت دارند تا پیش از آغاز مرحله تعیین خط در ساعت ۱۸:۰۰ به وقت محلی، برای رقابت اصلی آماده شوند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x