۲۴. ابوظبی ، امارات ۲۰۲۵اخبارمسابقات 2025

تمرین دوم (FP2): نوریس در ابوظبی، جلوتر از ورشتپن قرار گرفت؛ در حالی که پیاستری آخر هفته را با رده یازدهم آغاز کرد

لندو نوریس در حالی که اولین روز از نبرد تعیین قهرمانی سال ۲۰۲۵ در پیست یاس مارینا ابوظبی به پایان رسید، سریع‌ترین راننده بود

لندو نوریس، راننده مک‌لارن، در جریان دومین جلسه تمرینی روز جمعه گرندپری ابوظبی، بهترین زمان را ثبت کرد و بالاتر از رقیب خود مکس ورشتپن (ردبول) و جورج راسل (مرسدس) ایستاد؛ در حالی که هم‌تیمی او، اسکار پیاستری، در رده یازدهم قرار گرفت.

نوریس در طول یک ساعت تمرین، با استفاده از تایرهای نرم (سافت) پیرلی، زمان ۱ دقیقه و ۲۳ ثانیه و ۰۸۳ هزارم ثانیه را به ثبت رساند، که او را ۰.۳۶۳ ثانیه جلوتر از مکس ورشتپن، قهرمان چهار دوره جهان، قرار داد و همچنین ۰.۰۱۶ ثانیه از راسل پیشی گرفت.

پس از حضور نُه راننده تازه‌کار در FP1، تعداد زیادی از رانندگان اصلی برای جلسه FP2 در گرگ و میش – که شرایط آن بسیار بیشتر شبیه به مسابقه بود – به کاکپیت بازگشتند، از جمله پیاستری که تنها مدعی قهرمانی بود که در ابتدای روز در گاراژ مانده بود (در FP1 شرکت نکرد).

با وجود اینکه مکانیک‌ها تنها چند دقیقه قبل از روشن شدن چراغ سبز جلسه در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی، تغییرات زیادی در خودروی مک‌لارن او اعمال می‌کردند، این راننده استرالیایی زود وارد پیست شد و برنامه تمرینی خود را بدون هیچ مشکلی آغاز کرد.

اما در بخش دیگری، کمی هیجان اولیه رخ داد؛ ورشتپن به دلیل سردرگمی در ارتباط رادیویی با مهندس خود، جیانپیرو لامبیاسه، مجبور شد با عجله از مسیر نوریس در خروجی پیچ ۱ کنار برود – در حالی که راننده ردبول در حال اتمام یک دور و راننده مک‌لارن در حال شروع دور خود بود.

📊 نتایج تمرین دوم (FP2) – پیست یاس مارینا، جزیره یاس

جایگاه (Pos.)شماره (No.)راننده (Driver)تیم (Team)زمان / اختلاف (Time / Gap)دور (Laps)
14NOR (نوریس)McLaren1:23.08328
21VER (ورشتپن)Red Bull Racing+0.363s31
363RUS (راسل)Mercedes+0.379s29
487BEA (برمن)Haas F1 Team+0.418s28
527HUL (هولکنبرگ)Kick Sauber+0.467s28
65BOR
بورتولتو
Kick Sauber+0.487s28
76HAD (هاجار)Racing Bulls+0.574s29
816LEC (لکلرک)Ferrari+0.575s31
914ALO (آلونسو)Aston Martin+0.625s27
1012ANT (آنتونلی)Mercedes+0.667s29
1181PIA (پیاستری)McLaren+0.680s29
1218STR (استرول)Aston Martin+0.749s29
1355SAI (ساینز)Williams+0.789s31
1444HAM (همیلتون)Ferrari+0.856s29
1523ALB (آلبون)Williams+0.867s32
1631OCO (اوکون)Haas F1 Team+0.875s27
1722TSU (سونودا)Red Bull Racing+1.220s29
1830LAW (لاوسون)Racing Bulls+1.391s32
1943COL (کولاپینتو)Alpine+1.688s28
2010GAS (گسلی)Alpine+1.880s30

نوریس پس از این اتفاق شکایت کرد و گفت: «این آقا چه کار می‌کند؟ نزدیک بود تصادف کنم.» با این حال، اگرچه داوران مسابقه (Stewards) این حادثه را ثبت کرده و بررسی دقیق‌تری انجام دادند، اما در نهایت تصمیم گرفتند اقدام دیگری نکنند، به این معنی که خطر اعمال جریمه وجود نداشت.

با رسیدن جلسه به یک‌چهارم پایانی، ایزاک هاجار، راننده تازه‌کار ریسینگ بولز – و راننده ردبول در سال ۲۰۲۶ – با زمان ۱ دقیقه و ۲۴ ثانیه و ۱۶۷ هزارم ثانیه با تایرهای نرم، پیشتاز شد و اندکی سریع‌تر از اولی برمن (هاس، با تایرهای نرم)، نوریس، ورشتپن و پیاستری (با تایرهای مدیوم) بود.

اندکی پس از آن، ورشتپن تایرهای نرم را انتخاب کرد و معیار زمانی را به ۱ دقیقه و ۲۳ ثانیه و ۴۴۶ هزارم ثانیه کاهش داد. اما نوریس با استفاده از تایرهای با علامت قرمز (نرم)، زمان ۱ دقیقه و ۲۳ ثانیه و ۰۸۳ هزارم ثانیه را ثبت کرد و با فاصله‌ای مطمئن پیشتاز شد.

سپس توجهات به این موضوع معطوف شد که پیاستری در اولین تلاش خود با سبک رانندگی شبیه‌سازی‌شده تعیین خط (Qualifying-style simulation) چه خواهد کرد، اما یک دور نسبتاً ضعیف او را در رده دهم قرار داد، پشت سر هر دو مرسدس، هر دو کیک سائوبر، برمن از هاس، هاجار از ریسینگ بولز و شارل لکلرک از فراری.

در همین حین، تیم ویلیامز باید با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کرد، از جمله لغزش ناگهانی و شدید کارلوس ساینز در پیچ‌های پرسرعت ۲ و ۳ که راننده اسپانیایی به خوبی آن را کنترل کرد و از ادامه داد، و همچنین مشکلات ظاهری موتور برای الکس آلبون.

پس از انجام دورهای شبیه‌سازی تعیین خط (Qualifying laps)، رانندگان تمرکز خود را به سمت پیمودن دورهای طولانی‌تر معطوف کردند تا داده‌های ارزشمندی برای مسابقه یکشنبه شب جمع‌آوری کنند. این امر باعث شد که زمان ۱ دقیقه و ۲۳ ثانیه نوریس که پیش‌تر ذکر شد، در هنگام نمایش پرچم شطرنجی، همچنان بهترین زمان (P1) باقی بماند؛ بالاتر از ورشتپن (که اواخر جلسه مشکل «پرش/بَنسینگ» بیشتری را گزارش داد) و راسل.

برمن برای تیم هاس در رده چهارم قرار گرفت که عملکرد درخشانی محسوب می‌شود و اندکی جلوتر از تیم سائوبر با رانندگی نیکو هولکنبرگ و گابریل بورتولتو بود که آن‌ها نیز عملکردی چشمگیر داشتند. این راننده تازه‌کار بریتانیایی در اواسط جلسه از طریق رادیو گفت: «رفیق، این ماشین فوق‌العاده است! نمی‌دانم چطور انقدر خوب شده است.»

هاجار یکی دیگر از رانندگان جوان بود که از شروع قوی آخر هفته لذت برد و در رده هفتم قرار گرفت؛ بالاتر از لکلرک، فرناندو آلونسو (راننده استون مارتین) و کیمی آنتونلی (دیگر راننده مرسدس). این نتایج، پیاستری را درست در خارج از ۱۰ نفر برتر قرار داد.

لنس استرول (هم‌تیمی آلونسو) در رده دوازدهم قرار گرفت، پس از او کارلوس ساینز و آلبون از ویلیامز قرار داشتند؛ بین آن‌ها نیز لوئیس همیلتون از فراری، استبان اوکون از هاس، یوکی سونودا (راننده خروجی ردبول)، لیام لاوسون از ریسینگ بولز و رانندگان آلپاین جای گرفتند.

اکنون رانندگان و تیم‌ها در پادوک یاس مارینا گرد هم می‌آیند تا داده‌ها را بررسی کنند و قبل از سومین و آخرین جلسه تمرینی روز شنبه که قرار است در ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی آغاز شود، در مورد هرگونه تغییر در تنظیمات خودرو (Set-up changes) تصمیم بگیرند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x