آلونسو در جریان اولین تمرین گرندپری سنگاپور ، از لکلرک و ورشتاپن پیشی گرفت

با شروع آخر هفتهی گرندپری سنگاپور ، فرناندو آلونسو نام استون مارتین را در بالاترین ردهی جدول ثبت زمانها قرار داد
فرناندو آلونسو، رانندهی استون مارتین، با کمی شگفتی، سریعترین راننده در اولین جلسهی تمرینی روز جمعهی گرندپری سنگاپور بود و جلوتر از چارلز لکلرک از فراری و مکس ورشتپن از ردبول قرار گرفت.»«آلونسو در طول این جلسهی یکساعته، که در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت محلی و زیر آسمانی ابری (به دنبال چند بارندگی بعدازظهر) و در شرایط معمولاً گرم و مرطوب آغاز شد، بهترین زمان خود یعنی ۱ دقیقه و ۳۱.۱۱۶ ثانیه را ثبت کرد.
این دمای بالا منجر به اعلام “هشدار خطر گرما” پیش از شروع آخر هفته، از سوی نهاد حاکم فرمول یک، یعنی فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (FIA) شد؛ این اقدام به دنبال شرایطی که در گرندپری قطر ۲۰۲۳ تجربه شد، معرفی گردید و به این معنی است که یک «سیستم خنککنندهی راننده» ویژه برای این آخر هفته روی خودروها نصب شده است.»«زمانی که چراغ سبز در انتهای پیتلین روشن شد، هر ۲۰ خودرو بهسرعت وارد مسیر شدند. اکثر رانندگان تایر سخت را انتخاب کردند – و استون مارتینها تایر مدیوم (متوسط) را – علیرغم باقی ماندن چند لکهی مرطوب روی پیست.»«در اوایل تمرین، برای الکس آلبون کمی اتفاق ناخوشایند پیش آمد؛ هنگامی که این رانندهی تایلندی-بریتانیایی با خروج کمی دود از عقب خودروی ویلیامز خود به پیت بازگشت، مکانیکها مجبور شدند دمندههای هوا و کپسولهای آتشنشانی را برای تحت کنترل نگه داشتن وضعیت، آماده کنند.
نتایج تمرین اول گرندپری سنگاپور
رتبه | راننده | زمان | دور |
---|---|---|---|
1 | ALO (آلونسو) | 1:31.116 | 23 |
2 | LEC (لکلرک) | +0.150s | 25 |
3 | VER (ورشتپن) | +0.276s | 24 |
4 | HAM (همیلتون) | +0.364s | 23 |
5 | PIA (پیاستری) | +0.365s | 25 |
6 | NOR (نوریس) | +0.582s | 22 |
7 | HAD (هَدجار) | +0.639s | 28 |
8 | SAI (ساینز) | +0.696s | 27 |
9 | TSU (سونودا) | +0.744s | 25 |
10 | OCO (اوکون) | +1.012s | 24 |
11 | RUS (راسل) | +1.023s | 22 |
12 | HUL (هالکنبرگ) | +1.199s | 29 |
13 | GAS (گسلی) | +1.262s | 26 |
14 | ANT (آنتونلی) | +1.283s | 24 |
15 | LAW (لاوسون) | +1.345s | 27 |
16 | BEA (بیرمن) | +1.422s | 25 |
17 | BOR (بورتولتو) | +1.495s | 27 |
18 | STR (استرول) | +1.918s | 18 |
19 | COL (کولاپینتو) | +2.208s | 26 |
20 | ALB (آلبون) | — | 2 |
«در همین حال که این اتفاقات (مشکل آلبون) رخ میداد، ۱۹ رانندهی باقیمانده دورهای خود را ثبت میکردند و سعی داشتند ریتم مناسبی را در پیست خیابانی مارینا بِی پیدا کنند؛ لاندو نوریس با وجود لغزشی در پیچ ۱۷، سریعترین زمان (۱ دقیقه و ۳۳.۳۸۸ ثانیه) را ثبت کرد و لکلرک نیز از یک قفل شدن ترمز در پیچ ۱۳ جان سالم به در برد.»
«اندکی بیش از یک چهارم زمان جلسه که سپری شد، این آلونسو بود که با تایر مدیوم (متوسط) خود و زمان ۱ دقیقه و ۳۲.۵۹۲ ثانیه در جایگاه اول (P1) قرار داشت و پس از او مکس ورشتپن، لکلرک، رانندگان مکلارن یعنی اسکار پیاستری و نوریس، و کارلوس ساینز از ویلیامز (که همگی از تایر سخت استفاده میکردند) قرار داشتند.»
«خبر بدی برای آلبون منتشر شد، زیرا تیم ویلیامز تأیید کرد که خودروی او دچار مشکل سختافزاری ترمز عقب شده است و او را از ادامهی جلسه بازداشت – اگرچه تیم اطمینان دارد که این مشکل پیش از تمرین دوم حل خواهد شد.»
«لحظات دیگری نیز رخ دادند، زمانی که رانندگان کمی سختتر شروع به فشار آوردن کردند؛ از جمله رفتن پیر گسلی رانندهی آلپین به منطقهی فرار (Run-off) پس از اینکه در پیچ ۱۴ بیش از حد عمیق ترمز کرد، و عبور نزدیک لوئیس همیلتون رانندهی فراری از کنار دیوار هنگام خروج از همان پیچ.»
«هنگامی که جلسه از نیمهی خود گذشت، آلونسو بهترین زمان را به ۱ دقیقه و ۳۲.۰۵۴ ثانیه کاهش داد، پیش از آنکه ساینز با زمان ۱ دقیقه و ۳۱.۸۱۲ ثانیه از او پیشی بگیرد. این به آن معنی بود که زمانها در حال حاضر به زمانهای ثبت شده در تمرین اول سال گذشته، که لکلرک با ۱ دقیقه و ۳۱.۷۶۳ ثانیه سریعترین بود، نزدیک شده بودند.»
«سپس توجهات به دورهای رانندگان با تایر نرم معطوف شد، و اولین تلاشها با لاستیکهای قرمز رنگ پیرلی، موج جدیدی از زمانهای سبز و بنفش در سکتورها را به دنبال داشت – لکلرک با زمان ۱ دقیقه و ۳۱.۲۶۶ ثانیه جلوتر از ورشتپن، نوریس و ایساک حجار (تازهکار تیم ریسینگ بولز) سریعترین شد.»
در همین حین، پیاستری گزارش داد: «احساس میکنم فرمانپذیری (Understeer) بسیار ضعیف بود»؛ این گزارش پس از آن بود که او در دورهای اولیه، بیش از نیم ثانیه کندتر از همتیمیاش نوریس بود. این رانندهی استرالیایی به دنبال بازگشت قدرتمند از آخر هفتهی دشوار آذربایجان است که در آن، اختلافش در صدر جدول قهرمانی به ۲۵ امتیاز کاهش یافت.»«با سپری شدن دقایق پایانی و انجام شبیهسازیهای بیشتر در سبک تعیین خط (Qualifying)، آلونسو با ثبت زمان خیرهکنندهی ۱ دقیقه و ۳۱.۱۱۶ ثانیه، ادامهی روند سرعت اولیهی خود را نشان داد و بالاتر از لکلرک، ورشتپن و همیلتون به صدر جدول زمانها بازگشت – رکوردی که تا اهتزاز پرچم شطرنجی شکسته نشد.»«علیرغم مواجهه با ترافیک و برخورد جزئی با دیوار، پیاستری به طور قابل توجهی زمان خود را بهبود بخشید و برای قرار گرفتن در ردهی پنجم، از نوریس پیشی گرفت. پس از او، حجار، ساینز، رانندهی دوم ردبول یعنی یوکی سونودا و استبان اوکون از تیم هاس قرار گرفتند که ۱۰ رتبهی برتر را تکمیل کردند.»«مرسدس شروع آرامی در این آخر هفته داشت، به طوری که جورج راسل و کیمی آنتونلی به ترتیب در ردههای یازدهم و چهاردهم قرار گرفتند، در حالی که نیکو هالکنبرگ و گسلی بین آنها جای گرفتند. لیام لاوسون، اولی برمن، گابریل بورتولوتو، لنس استرول، فرانکو کولاپینتو و آلبون که از مسابقه کنار کشیده شد، در انتها قرار گرفتند.»«رانندگان و تیمها اکنون در پدوک مارینا بِی دوباره گرد هم میآیند تا دادهها را بررسی کنند، پیش از شروع تمرین دوم آزاد که قرار است ساعت ۲۱:۰۰ به وقت محلی آغاز شود و شرایطی را شبیهسازی کند که بیشتر نمایندهی تعیین خط و مسابقهی گرندپری خواهد بود