۹. بارسلونا ، اسپانیا ۲۰۲۵اخبارمسابقات 2025

یک و دو رانندگان تیم فرمول یک مک‌لارن در گرندپری اسپانیا ۲۰۲۵

اسکار پیاستری و لاندو نوریس جایگاه اول و دوم گرندپری اسپانیا را بدست آوردند و چارلز لکلرک سوم شد


اسکار پیاستری با کسب یک پیروزی مقتدرانه در جایزه بزرگ اسپانیا، صدرنشینی خود در مسابقات قهرمانی را بیش از پیش تقویت کرد. این راننده استرالیایی در یک پایان دراماتیک مسابقه که شاهد برخورد مکس فرستاپن و جورج راسل بود، تیم خود یعنی لاندو نوریس را در جایگاه‌های اول و دوم (۱-۲) برای مک‌لارن در گرندپری اسپانیا قرار داد.
پیاستری شروعی عالی از پول پوزیشن داشت و این امکان را به راننده ۲۴ ساله داد تا از همان ابتدا از فرستاپن که در پیچ ۱ از نوریس سبقت گرفته بود، فاصله بگیرد و پیشتاز شود. نوریس بعداً جایگاه خود را پس گرفت – اما فرستاپن پس از اولین پیت استاپ‌ها از هر دو مک‌لارن پیشی گرفت و به جایگاه اول رسید.
اما این پیشتازی کوتاه بود، زیرا راننده هلندی برای دومین پیت استاپ زودهنگام وارد گاراژ شد و رهبری را به پیاستری بازگرداند – که باعث گمانه‌زنی‌های زیادی شد که آیا فرستاپن استراتژی سه پیت استاپ را انتخاب خواهد کرد، سناریویی که می‌توانست تهدیدی برای تیم مک‌لارن باشد در صورتی که ردبول در ادامه مسابقه لاستیک‌های تازه‌تری داشته باشد.
فرستاپن واقعاً استراتژی سه پیت استاپ را در پیش گرفت – اما کل وضعیت به طور دراماتیکی تغییر کرد زمانی که در مراحل پایانی، خودروی ایمنی (Safety Car) پس از اینکه مرسدس کیمی آنتونلی به دلیل مشکل مکانیکی از مسیر خارج شد، وارد شد. این اتفاق باعث شد بیشتر پیشتازان دوباره برای پیت استاپ به گاراژ بیایند.

PosDriverTime/retiredPts
1 PIA1:32:57.37525
2 NOR+2.471s18
3 LEC+10.455s15
4 RUS+11.359s12
5 HUL+13.648s10
6 HAM+15.508s8
7 HAD+16.022s6
8 GAS+17.882s4
9 ALO+21.564s2
10 VER+21.826s1
11 LAW+25.532s0
12 BOR+25.996s0
13 TSU+28.822s0
14 SAI+29.309s0
15 COL+31.381s0
16 OCO+32.197s0
17 BEA+37.065s0
NC ANTDNF0
NC ALBDNF0

در حالی که پیاستری و نوریس در شروع مجدد مسابقه در یک رقابت شش دوری تا خط پایان پیش افتادند، فرستاپن خود را دید که چارلز لکلرک او را برای جایگاه سوم پشت سر گذاشت و سپس با راسل درگیر شد. این دو با هم برخورد کردند و فرستاپن مجبور شد به مسیر فرار برود، اما ردبول به راننده‌اش گفت که جایگاه را پس دهد.سپس برخورد دیگری بین این دو رخ داد که فرستاپن متعاقباً ۱۰ ثانیه جریمه زمانی دریافت کرد. اما در جلو برای پیاستری هیچ درام مشابهی وجود نداشت؛ او پنجمین پیروزی فصل خود را جلوتر از هم‌تیمی‌اش نوریس از مک‌لارن جشن گرفت.لکلرک جایگاه نهایی سکو را برای فراری در رده سوم به دست آورد، در حالی که راسل چهارم شد و نیکو هولکنبرگ با کسب جایگاه پنجم برای کیک ساوبر، پس از شروع از رده ۱۵ جدول، عملکرد چشمگیری داشت.لوئیس همیلتون در رده ششم برای فراری قرار گرفت، در حالی که ایساک هادجار به امتیازات ریسینگ بولز در رده هفتم افزود و پیر گاسلی هشتمین جایگاه را برای آلپاین کسب کرد. فرناندو آلونسو سرانجام اولین امتیازات فصل خود را در جایگاه نهم برای استون مارتین به دست آورد، در حالی که جریمه فرستاپن او را به جایگاه نهایی دهم پایین آورد.

لیام لاوسون در یک بعدازظهر پرحادثه برای راننده ریسینگ بولز، تنها با اختلاف کمی کسب امتیاز را از دست داد. گابریل بورتولتو در جایگاه دوازدهم برای کیک ساوبر قرار گرفت، جلوتر از یوکی سونودا از ردبول در رده سیزدهم. کارلوس ساینز از ویلیامز یک مسابقه خانگی دشوار را در جایگاه چهاردهم تجربه کرد، در حالی که فرانکو کولاپینتو در جایگاه پانزدهم برای آلپاین از خط پایان گذشت.دو راننده هاس، استبان اوکون و اولی بیرمن، به ترتیب در جایگاه‌های شانزدهم و هفدهم، آخرین رانندگان طبقه‌بندی‌شده بودند. آنتونلی و الکس آلبون از ویلیامز نیز دو راننده بازنشسته (انصراف‌دهنده) بودند؛ آلبون به دلیل آسیب به بال جلوی خودرویش مجبور به کناره‌گیری شد.تنها ۱۹ خودرو در این مسابقه شرکت کردند، پس از آنکه استون مارتین عصر شنبه از کناره‌گیری لنس استرول از این رویداد خبر داد. این راننده کانادایی از درد دست و مچ رنج می‌برد که نیاز به یک عمل جراحی دارد.


آنچه رخ داد
پس از سه جلسه تمرینی شلوغ و یک مرحله تعیین خط هیجان‌انگیز – که در آن پیاستری هم‌تیمی‌اش نوریس را با اختلاف ۰.۲۰۹ ثانیه برای کسب پول پوزیشن شکست داد، که بزرگترین حاشیه پیروزی در پول پوزیشن این فصل تاکنون بوده است – توجه پادوک به گرندپری ۶۶ دوری اسپانیا معطوف شد.
در بحبوحه آماده‌سازی برای مسابقه، خبر رسید که استرول در مسابقه یکشنبه شرکت نخواهد کرد. بیانیه‌ای از سوی استون مارتین تأیید کرد که این راننده کانادایی طی شش هفته گذشته از درد مچ دست رنج می‌برده است – که مشاور پزشکی‌اش آن را مرتبط با عمل جراحی او در سال ۲۰۲۳ پس از یک حادثه دوچرخه‌سواری قبل از فصل دانسته است.
این بیانیه افزود که استرول “یک عمل جراحی برای رفع این مشکلات انجام خواهد داد و سپس بر روی ریکاوری خود تمرکز خواهد کرد.” از آنجایی که برای استون مارتین خیلی دیر بود که جایگزینی معرفی کند، این تیم تنها با یک خودرو – خودروی آلونسو – در مسابقه یکشنبه شرکت خواهد کرد.
این همچنین به این معنی بود که، با توجه به اینکه استرول در مرحله تعیین خط شنبه در جایگاه چهاردهم قرار گرفته بود، رانندگان پشت سر او هر کدام یک موقعیت در جدول شروع مسابقه جلوتر رفتند. در همین حال، تسونودا پس از تغییراتی که در خودروی ردبول او تحت شرایط پارک فرمه ایجاد شد، از پیت‌لین شروع خواهد کرد.
هنگامی که خودروها در خط شروع جمع شدند و پتوهای لاستیک در یک روز گرم و مرطوب دیگر در بارسلونا برداشته شدند، پیش از رویداد مورد انتظار دو پیت استاپ مشخص شد که همه رانندگان با لاستیک‌های سافت شروع خواهند کرد – به استثنای تسونودا که از لاستیک‌های مدیوم استفاده می‌کرد. دو راننده مک‌لارن لاستیک‌های تازه را انتخاب کرده بودند، در حالی که بقیه ۱۰ نفر برتر از لاستیک‌های استفاده شده استفاده کرده بودند.


پس از تکمیل دور گرم‌کننده و خاموش شدن چراغ‌ها، پیاستری از پول پوزیشن پیش افتاد، اما نوریس از هر دو راننده فرستاپن و راسل با چالش مواجه بود؛ این سه نفر در پیچ ۱ سه به یک وارد شدند و فرستاپن جایگاه دوم را از نوریس گرفت.
در همین حال، راسل جایگاه خود را به هم‌تیمی سابقش همیلتون واگذار کرد، در حالی که لکلرک با سبقت گرفتن از مرسدس، شروع رؤیایی فراری را تکمیل کرد و بریتانیایی (همیلتون) را به رده ششم پایین کشید. در جای دیگر، آنتونلی پس از خارج شدن از مسیر در پیچ اول یک مکان را از دست داد، در حالی که گاسلی و هادیار در جایگاه‌های شروع خود یعنی هشتم و نهم باقی ماندند و هولکنبرگ با کسب پنج جایگاه چشمگیر خود را در رده دهم قرار داد.
با آرام شدن رقابت، پیاستری تا دور چهارم دو ثانیه از فرستاپن پیش افتاده بود، در حالی که راسل با ناراحتی از طریق رادیو اعلام کرد که دیگران در اطراف او “در هنگام ترمزگیری حرکت می‌کنند”، که باعث شد توتو وولف، مدیر تیم، از او بخواهد “تمرکز کند”.
تصاویر بازبینی شده از شروع نشان داد که لاوسون به عقب استون مارتین آلونسو برخورد کرده بود و این باعث شد هولکنبرگ جایگاه‌هایی را به دست آورد. آلبون نیز در این شلوغی گرفتار شد و در نتیجه ویلیامز او از ناحیه بال جلوی خودرو آسیب دید.
آلبون در دور هفتم به پیت رفت و این راننده تایلندی به انتهای جدول سقوط کرد، در حالی که در مسیر مسابقه، لکلرک در یک رقابت برای جایگاه چهارم کاملاً پشت سر هم‌تیمی‌اش همیلتون قرار داشت. راننده موناکویی در دور نهم تلاش کرد تا در پیچ ۱ سبقت بگیرد – اما با دفاع قاطع همیلتون مواجه شد.

اما از آنجایی که هر دو راننده (همیلتون و لکلرک) در حال از دست دادن موقعیت نسبت به نوریس در رده سوم بودند، دستور از دیوار پیت برای همیلتون آمد تا به لکلرک اجازه عبور دهد، که همیلتون نیز فوراً این کار را انجام داد. در همین حین، فعالیت‌های بیشتری در پیت‌لین ادامه داشت، با رانندگانی مانند هولکنبرگ، تسونودا و بیرمن که به پیت می‌رفتند، در حالی که ساینز یک پیت استاپ فوق‌العاده کند را تجربه کرد که او را به انتهای گروه بازگرداند.با گذشت دور یازدهم، پیاستری همچنان با بیش از سه ثانیه از فرستاپن پیشتاز بود، در حالی که نوریس به فاصله نیم ثانیه از قهرمان جهان رسیده بود. فرستاپن با ناراحتی به مهندس مسابقه‌اش، جیان‌پیرو لامبیاسه، گفت: «در مقایسه با آن‌ها، چسبندگی ندارم.» درست در همان لحظه، پیاستری نیز از مشکلاتی با لاستیک‌های عقب خود خبر داد.مدت زیادی طول نکشید که نوریس از این وضعیت استفاده کند، این راننده بریتانیایی در دور سیزدهم به راحتی در پیچ ۱ از فرستاپن سبقت گرفت – و تنها یک دور بعد، راننده هلندی برای مجموعه‌ای جدید از لاستیک‌های سافت به پیت رفت و در جایگاه هشتم به مسیر بازگشت.در همین حال، یک قهرمان دیگر جهان نیز در پیچ ۵ از روی شن‌ها لیز می‌خورد – آلونسو، قهرمان محبوب خانگی، که در جایگاه پانزدهم درست جلوتر از اوکون به مسیر بازگشت. راننده اسپانیایی متعاقباً توسط استوارت‌ها به دلیل بازگشت ناامن به مسیر مورد توجه قرار گرفت، اگرچه به زودی تصمیم گرفته شد که نیازی به تحقیقات بیشتر نیست.آلونسو در دور شانزدهم برای لاستیک‌های مدیوم به پیت رفت، در حالی که همیلتون یک دور بعد همین کار را انجام داد. قهرمان هفت دوره جهان قبل از اینکه به او گفته شود در حال تلاش برای آندرکات هستند، هشدار داد: «راه زیادی باقی مانده است.» لکلرک که جلوتر بود، تشویق شد که “کاملاً فشار آورد”، این راننده موناکویی در دور بعدی پیت استاپ خود را انجام داد.


برخی حرکت‌ها در سراسر پیست در حال انجام بود، با آلونسو که از بیرون ساینز سبقت گرفت و جایگاه شانزدهم را به دست آورد، در حالی که فرستاپن با سبقت گرفتن از هر دو خودروی مرسدس، خود را به رده سوم رسانده بود. در جلو، از پیاستری پرسیده شد که تا کجا می‌تواند ادامه دهد و آیا دور ۲۵ ممکن است، که راننده استرالیایی پاسخ داد: “ممکن است، اما دشوار.”
در دور ۲۲ نوریس برای لاستیک‌های مدیوم به پیت رفت و راننده مک‌لارن در جایگاه سوم، حدود ۱۰ ثانیه پشت سر فرستاپن، به مسیر بازگشت. و تنها یک دور بعد، پیاستری به پیت رفت – اما رهبر مسابقات قهرمانی خود را پنج ثانیه عقب‌تر از ردبول یافت که اکنون در جایگاه اول بود.
با حضور فرستاپن، پیاستری و نوریس در سه جایگاه برتر تا دور ۲۵، بقیه ۱۰ نفر برتر شامل لکلرک در رده چهارم و هم‌تیمی‌اش همیلتون در رده پنجم بودند، با راسل، آنتونلی، هادیار، گاسلی و هولکنبرگ که ترتیب را کامل می‌کردند.
عقب‌تر، لاوسون به شدت با آلبون در حال مبارزه بود اما این دو با هم برخورد کردند، که منجر به آسیب دیدن بال جلوی خودروی آلبون برای دومین بار در مسابقه شد. راننده تایلندی به زودی به پیت رفت و ظاهراً آماده کناره‌گیری بود – اما پس از اینکه به دلیل خروج از مسیر و کسب مزیت با ۱۰ ثانیه جریمه زمانی مواجه شد، به مسیر بازگشت.
این بازگشت طولانی نبود، زیرا آلبون سپس دوباره به پیت برگشت تا کناره‌گیری کند – به نظر می‌رسید که تیم می‌خواست جریمه را اعمال کند تا اینکه آن را به مسابقه بعدی در کانادا منتقل کند. در همین حال، فرستاپن از خودروی RB21 خود در جلو ناراضی بود و گزارش داد که “رانندگی با آن بسیار دشوار است.”

به همین دلیل، راننده هلندی در دور ۲۹ بار دیگر برای لاستیک‌های مدیوم به پیت رفت و به رده چهارم سقوط کرد – آیا این بدان معنا بود که استراتژی سه پیت استاپ برای او در نظر گرفته شده بود؟ در جای دیگر، لاوسون دوباره درگیر شد؛ او تلاش ناموفقی برای حمله به بیرمن داشت، حادثه‌ای که به زودی توسط استوارت‌ها برای بررسی عامل برخورد مورد تحقیق قرار گرفت.تا دور ۳۵، پیاستری با چهار ثانیه از نوریس پیشتاز بود، در حالی که لکلرک فرستاپن را در تعقیب خود برای جایگاه سوم داشت. ردبول به زودی در مسیر مستقیم اصلی حرکت کرد و به سرعت فاصله خود را از فراری باز کرد – و در این فرآیند شروع به نزدیک شدن به نوریس کرد.در همین حال، نوریس شروع به کاهش فاصله با هم‌تیمی‌اش کرده بود و برای یک سوم پایانی مسابقه هیجان‌انگیز آماده می‌شد. فرستاپن توسط دیوار پیت ردبول مطلع شد که “مک‌لارن تهدید را دریافت می‌کنند”، که اشاره‌ای به خطر بالقوه‌ای داشت که راننده هلندی می‌تواند ایجاد کند اگر در ادامه گرندپری با لاستیک‌های تازه‌تر و با استراتژی سه پیت استاپ پیش‌بینی شده خود مجهز باشد.در جای دیگر، لکلرک از جایگاه چهارم برای مجموعه‌ای دیگر از لاستیک‌های مدیوم به پیت رفت – که او را به رده ششم کاهش داد – در حالی که راسل به زودی از او تبعیت کرد و چند لاستیک سافت تازه را به خودروی خود بست و در جایگاه هفتم پشت سر هم‌تیمی‌اش آنتونلی به مسیر بازگشت.راننده ایتالیایی متعاقباً به راسل اجازه عبور داد، به نظر می‌رسید که این دو استراتژی‌های متفاوتی را اجرا می‌کنند. در جلو، پیاستری با ۲۰ دور باقیمانده دوباره فاصله خود را افزایش داده بود؛ راننده استرالیایی اکنون بیش از چهار ثانیه جلوتر از نوریس بود، در حالی که فرستاپن با همان فاصله پشت سر راننده بریتانیایی باقی ماند.

دو راننده باتجربه میدان – هولکنبرگ و همیلتون – در دور ۴۷ به پیت رفتند؛ اولی در یک روز امیدوارکننده برای راننده کیک ساوبر در جایگاه دهم به مسیر بازگشت. همیلتون، در همین حال، یک پیت استاپ کمی کند را تجربه کرد که او را به رده هفتم بازگرداند.یک دور بعد، تمام سؤالات مربوط به استراتژی فرستاپن پاسخ داده شد، زمانی که راننده هلندی برای سومین بار به پیت رفت تا مجموعه‌ای از لاستیک‌های سافت استفاده شده را به خودروی خود ببندد. این کار او را در جایگاه سوم بازگرداند، درست پشت سر هم‌تیمی‌اش تسونودا، که راننده ژاپنی متعاقباً از مسیر خارج شد (تا راه را باز کند).در پاسخ به این حرکت، مک‌لارن به سرعت نوریس را به پیت فراخواند – او را درست جلوتر از فرستاپن به مسیر بازگرداند – در حالی که پیاستری یک دور بعد این کار را کرد. یک توالی روان از اتفاقات باعث شد پیاستری دوباره در جایگاه پیشتاز قرار گیرد، چند ثانیه جلوتر از نوریس.با این حال، با وجود خودروهایی که رهبران باید آن‌ها را دور می‌زدند، هنوز خطرات زیادی در جریان بود. به عنوان مثال، لاوسون و بیرمن دوباره در یک رقابت پرشور درگیر شدند – اما بیرمن در این درام مجبور به رفتن به مسیر فرار شد، درست زمانی که نوریس و فرستاپن سعی در دور زدن آن‌ها از پشت داشتند. فرستاپن به وضوح ناراضی بود، دستش را بلند کرد و سپس از طریق رادیو فریاد زد: “احمق‌ها”.این حادثه منجر به توجه استوارت‌ها به بیرمن به دلیل خروج از مسیر و کسب مزیت شد. اما درام‌های بیشتری در راه بود، زمانی که آنتونلی به دلیل مشکل مکانیکی وارد شن‌ها شد، که منجر به استقرار خودروی ایمنی (Safety Car) شد – و این اتفاق موجی از فعالیت را در پیت‌لین به راه انداخت.

سه راننده برتر جزو کسانی بودند که یک پیت استاپ دیگر انجام دادند – اما فرستاپن از تصمیم برای استفاده از لاستیک‌های هارد، در تضاد با لاستیک‌های سافت رانندگان اطرافش، ناراضی بود؛ این تنها گزینه باقی‌مانده برای قهرمان جهان به نظر می‌رسید.در حالی که خودروی ایمنی (Safety Car) آماده خروج در دور ۶۰ می‌شد، لحظه‌ای پیش آمد که پیاستری به شدت ترمز کرد تا به خودروی ایمنی اجازه دهد مسیر را باز کند. اما رهبر مسابقات قهرمانی، شروع مجدد را به خوبی انجام داد و هر دو مک‌لارن پیش افتادند، در حالی که فرستاپن در پیچ آخر با مشکل مواجه شد.لکلرک در مسیر مستقیم اصلی کنار ردبول قرار گرفت و با وجود برخورد جزئی بین آن‌ها، جایگاه سوم را به دست آورد. سپس راسل تلاش کرد وارد رقابت شود، اما مرسدس او لحظه‌ای با فرستاپن برخورد کرد و دومی را مجبور به رفتن به مسیر فرار کرد. این حادثه به سرعت توسط استوارت‌ها تحت بررسی قرار گرفت.سپس از فرستاپن خواسته شد که به خودروی مرسدس اجازه عبور دهد، که این درخواست با واکنش خشمگین قهرمان جهان همراه بود – و هنگامی که راسل سعی کرد سبقت بگیرد، برخورد دیگری بین این دو رخ داد. راسل اظهار داشت: “او فقط به من برخورد کرد.”در حالی که حادثه اول بین آن‌ها نیازی به بررسی بیشتر نداشت، فرستاپن بلافاصله به دلیل حادثه دوم (ایجاد برخورد) تحت بررسی قرار گرفت – و در نتیجه یک جریمه زمانی ۱۰ ثانیه‌ای دریافت کرد.

در میان تمام این درام، پیاستری با آرامش در جلو پیش می‌رفت و با ۲.۴۷۱ ثانیه اختلاف از نوریس، از خط پایان گذشت تا پیروزی را از آن خود کند. این نتیجه‌ای عالی دیگر برای مک‌لارن بود که صدرنشینی آن‌ها را در هر دو بخش رانندگان و سازندگان تقویت کرد.لکلرک جایگاه سوم را حفظ کرد – در مراحل پایانی تأیید شد که حادثه او با فرستاپن در مسیر مستقیم اصلی پس از مسابقه مورد بررسی قرار خواهد گرفت – در حالی که راسل چهارم شد. هولکنبرگ نیز در همین حال، با کسب جایگاه پنجم، نتیجه‌ای رؤیایی به دست آورد و امتیازات بسیار مورد نیاز را برای کیک ساوبر به ارمغان آورد.همیلتون در جایگاه ششم قرار گرفت و به سختی توانست هادیار را با تنها نیم ثانیه اختلاف در جایگاه هفتم پشت سر بگذارد، در حالی که گاسلی هشتم بود و آلونسو اولین امتیازات فصل خود را در مقابل تماشاگران خانگی‌اش در جایگاه نهم کسب کرد.آخرین امتیاز موجود به فرستاپن رسید، که جریمه‌اش او را به جایگاه دهم رساند. لاوسون، بورتولتو، تسونودا، ساینز، کولاپینتو، اوکون و بیرمن ترتیب را کامل کردند و آنتونلی و آلبون هر دو DNF (به خط پایان نرسیدند) ثبت کردند.تمام این اتفاقات باعث شده است که پیاستری در مسابقات قهرمانی رانندگان، ۱۰ امتیاز از نوریس پیش بیفتد، در حالی که فرستاپن اکنون ۴۹ امتیاز از راننده استرالیایی در جایگاه سوم عقب‌تر است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x