لکلرک تمرینات گرندپری موناکو را با برتری کامل به پایان رساند؛ همتیمی او در فراری، همیلتون، باعث به اهتزاز درآمدن پرچمهای قرمز شد.”

چارلز لکلرک، راننده فراری، توانست تمام جلسات تمرینی گرندپری موناکو ۲۰۲۵ را با بهترین زمان به پایان برساند و “سویپ” کند. در آخرین جلسه تمرین (FP3)، لوئیس همیلتون، همتیمی او در فراری، تصادف کرد که باعث به اهتزاز درآمدن پرچمهای قرمز و پایان زودهنگام جلسه شد.
رانندگان و تیمها آخرین ساعت تمرین خود را در خیابانهای شاهزادهنشین آغاز کردند تا قبل از مهمترین جلسه تعیین خط فصل در بعدازظهر شنبه، بیشترین عملکرد ممکن را از خودروهای خود به دست آورندو برای تعیین خط گرندپری موناکو آماده شوند
اما از آنجایی که شرایط پیست در ابتدا در بهترین حالت خود نبود، بسیاری از رانندگان ۱۰ دقیقه ابتدایی را در پیت باقی ماندند. فرانکو کولاپینتو (راننده تیم آلپین) اولین کسی بود که چند دور زماندار را با لاستیک سافت ثبت کرد، اما زمانهای او چندین ثانیه کندتر از روز جمعه (تمرینات قبلی) بود.لیام لاوسون (راننده تیم Racing Bulls) تنها راننده دیگری بود که در همین مدت برای ثبت زمان تلاش کرد و از طریق رادیو به تیم “ریسینگ بولز” خود گزارش داد که “چسبندگی پیست بسیار پایین است”.
Pos | Driver | Time | Gap | Laps |
---|---|---|---|---|
1 | LEC | 1:10.953 | 25 | |
2 | VER | 1:11.233 | +0.280s | 23 |
3 | NOR | 1:11.247 | +0.294s | 23 |
4 | PIA | 1:11.398 | +0.445s | 21 |
5 | HAM | 1:11.516 | +0.563s | 26 |
6 | ALB | 1:11.668 | +0.715s | 24 |
7 | LAW | 1:11.814 | +0.861s | 33 |
8 | SAI | 1:11.893 | +0.940s | 24 |
9 | TSU | 1:11.952 | +0.999s | 21 |
10 | ANT | 1:12.013 | +1.060s | 23 |
11 | RUS | 1:12.066 | +1.113s | 22 |
12 | ALO | 1:12.101 | +1.148s | 22 |
13 | HUL | 1:12.125 | +1.172s | 25 |
14 | GAS | 1:12.194 | +1.241s | 20 |
15 | STR | 1:12.202 | +1.249s | 24 |
16 | BEA | 1:12.251 | +1.298s | 20 |
17 | HAD | 1:12.271 | +1.318s | 30 |
18 | OCO | 1:12.499 | +1.546s | 25 |
19 | BOR | 1:12.601 | +1.648s | 28 |
20 | COL | 1:12.851 | +1.898s | 32 |
نیکو هالکنبرگ (راننده تیم “کیک سائوبر”) با زمان ۱ دقیقه و ۱۳.۹۱۶ ثانیه با لاستیکهای مدیوم، خودروی خود را به صدر جدول زمانها رساند، اما کمی بعدتر، با قفل کردن چرخها، تقریباً با مانع در پیچ آخر برخورد کرد. او سپس به عقب برگشت و بدون آسیب دیدگی به مسیر بازگشت.همیلتون (راننده فراری) با لاستیکهای سافت به رده دوم آمد، اما از طریق رادیو شکایت کرد که “عقب خودرو خیلی لیز میخورد” قبل از اینکه زمانها به سرعت کاهش یابند، زیرا رانندگان پیشرو وارد پیست شدند.
لکلرک و نوریس به زودی در یک دوئل شخصی با یکدیگر درگیر شدند؛ ابتدا راننده مکلارن با زمان ۱ دقیقه و ۱۲.۳۴۷ ثانیه به صدر بازگشت، سپس لکلرک رکورد جدیدی با ۱ دقیقه و ۱۲.۱۹۹ ثانیه ثبت کرد و بلافاصله نوریس با اختلافی کمتر از یک دهم ثانیه آن را بهبود بخشید.در ادامه، مکس فرستاپن، قهرمان فعلی جهان، خود را در صدر قرار داد و اولین نفری بود که در این روز به زیر مرز ۱ دقیقه و ۱۲ ثانیه رسید. این راننده ردبول با لاستیکهای مدیوم زمان ۱ دقیقه و ۱۱.۹۶۱ ثانیه را ثبت کرد.او این زمان را بیشتر کاهش داد، ابتدا به ۱ دقیقه و ۱۱.۶۵۳ ثانیه، سپس به ۱ دقیقه و ۱۱.۲۳۳ ثانیه. زمان آخر سریعتر از بهترین زمان لکلرک در روز جمعه بود، در حالی که جلسه به نیمه خود رسیده بود.شبیهسازیهای تعیین خط در ۱۵ دقیقه پایانی انجام شد و بیشتر رانندگان دورهای “فشار”، “سرد کردن” و “فشار” را انجام دادند. فرستاپن گزارش داد که “چسبندگی ندارم” با لاستیکهای سافت، پس از اینکه نتوانست زمانهای باقیمانده خود را بهبود بخشد.با کمی بیش از پنج دقیقه باقیمانده، لکلرک با لاستیکهای سافت به صدر بازگشت و زمان ۱ دقیقه و ۱۱.۱۷۹ ثانیه را ثبت کرد. سپس راننده فراری زمان ۱ دقیقه و ۱۰.۹۵۳ ثانیه را ثبت کرد که با اهتزاز پرچمهای قرمز در کمتر از دو دقیقه پایانی، به عنوان بهترین زمان نهایی شد.
همیلتون، که پنجمین زمان سریع را ثبت کرده بود، پس از برخورد شدید با مانع در مسیر “ماسنه” در میدان “کازینو” متوقف شد، و تیمش در یک مسابقه با زمان برای تعمیر آسیبها قبل از تعیین خط تنها در چند ساعت آینده قرار گرفت.فرستاپن با اختلاف ۰.۲۸۰ ثانیه از لکلرک، دوم شد و نوریس و اسکار پیاستری با مکلارن دوم، چهار نفر برتر را تکمیل کردند.الکس آلبون، راننده ویلیامز، در رده ششم قرار گرفت و پس از او لاوسون و کارلوس ساینز قرار گرفتند. سونودا و کیمی آنتونلی از مرسدس، ۱۰ نفر برتر را تکمیل کردند و همتیمیاش جورج راسل، که برای سرعت مشکل داشت، در رده یازدهم قرار گرفت.فرناندو آلونسو (استون مارتین)، هالکنبرگ و پیر گاسلی (آلپین) در ردههای دوازدهم تا چهاردهم قرار گرفتند، و پس از آنها لنس استرول (راننده کانادایی) قرار گرفت. استرول به دلیل برخوردش با لکلرک در FP1، یک جایگاه جریمه در خط شروع خواهد داشت.اولی بیرمن، که به دلیل تخطی از قانون پرچم قرمز در FP2، ۱۰ جایگاه جریمه در خط شروع خواهد داشت، در رده شانزدهم قرار گرفت. استبان اوکون از تیم “هاس” در رده هجدهم قرار گرفت و ایزاک هادجار بین این دو قرار گرفت. گابریل بورتولتو از “کیک سائوبر” و کولاپینتو از “آلپین” نیز نفرات آخر جدول بودند.