۵. جده ، عربستان ۲۰۲۵اخبارمسابقات 2025

تمرین آزاد ۳: نوریس در آخرین تمرین گرندپری عربستان سعودی، هم‌تیمی خود در مک‌لارن، پیاستری را پشت سر گذاشت.

لاندو نوریس سومین و آخرین جلسه تمرینی آخر هفته گرندپری عربستان سعودی را سریع‌تر از همه به پایان رساند و با اختلاف ۰.۰۲۴ ثانیه از هم‌تیمی خود در مک‌لارن، اسکار پیاستری، پیش افتاد، جورج راسل در رده سوم قرار گرفت

تمرین آزاد ۳ گرندپری عربستان در شرایط گرمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد و همزمان با شروع غروب خورشید بر فراز پیست کورنیش جده برگزار شد و آخرین فرصت برای انجام تغییرات در تنظیمات خودرو از ساعت ۱۶:۳۰ به وقت محلی آغاز شد.

در حالی که اکثر شرکت‌کنندگان در مراحل اولیه جلسه ترجیح دادند در گاراژها بمانند، گابریل بورتولتو بلافاصله وارد پیست شد و تلاش کرد زمانی را که به دلیل نشت سوخت در خودروی کیک سائوبر خود از دست داده بود و او را مجبور به از دست دادن تمرین آزاد ۲ (که شرایط واقعی‌تری داشت) کرده بود، جبران کند.جک دوان اولین راننده‌ای بود که یک دور با تایرهای سافت پیرلی کامل کرد، در حالی که زوج تیم هاس، استبان اوکون و اولی بیرمن نیز انتخاب کردند که یک دست تایر (سافت) را زودتر مصرف کنند، و تیم استون مارتین فرناندو آلونسو و لنس استرول را برای آماده‌سازی (آب‌بندی) تایرهای مدیوم به پیست فرستاد.

این جدول نتایج جلسه تمرینی سوم (FP3) را نشان می‌دهد:

رده (Pos)راننده (Driver)زمان (Time)اختلاف (Gap)دورها (Laps)
1NOR1:27.48918
2PIA1:27.513+0.024s19
3RUS1:28.116+0.627s17
4VER1:28.334+0.845s14
5LEC1:28.372+0.883s21
6ALB1:28.389+0.900s16
7SAI1:28.570+1.081s15
8GAS1:28.625+1.136s16
9TSU1:28.670+1.181s14
10ANT1:28.679+1.190s18
11HAD1:28.769+1.280s17
12HAM1:28.780+1.291s20
13LAW1:28.861+1.372s18
14ALO1:28.888+1.399s19
15DOO1:28.898+1.409s21
16BEA1:28.989+1.500s15
17HUL1:29.220+1.731s16
18OCO1:29.336+1.847s20
19BOR1:29.410+1.921s24
20STR1:29.478+1.989s19

با گذشت ۱۰ دقیقه، لوئیس همیلتون وارد پیست شد تا ببیند آیا پیشرفت‌های شبانه وضعیت او را که روز جمعه مشکل داشت، تغییر داده است یا خیر.

هرچند تلاش اولیه او ۰.۱۱۵ ثانیه از زمان هدف بیرمن کمتر بود، اما او را نیم دهم ثانیه جلوتر از هم‌تیمی‌اش در فراری، شارل لکلرک، قرار داد؛ لکلرک در لحظه‌ای با بیش فرمانی شدید، نزدیک بود در پیچ آخر با دیوار برخورد کند.

همانطور که پیست شلوغ‌تر می‌شد، زمان‌ها کاهش یافت و ابتدا پیاستری و نوریس پیشتاز بودند، قبل از اینکه مکس ورشتاپن با اختلاف ۰.۰۴۵ ثانیه این دو نفر را پشت سر بگذارد.

رانندگان با پیدا کردن زمان در تلاش‌های زمان‌بندی شده دوم خود با تایرهای سافت پس از یک یا دو دور خنک‌کننده، صحنه را برای یک جلسه تعیین خط جذاب آماده می‌کردند.

این روند همچنین نشان داد که ترافیک می‌تواند در ادامه شنبه مشکل‌ساز باشد، به طوری که ایزاک حاجار یکی از رانندگانی بود که در حین تلاش زمان‌بندی شده، توسط یک راننده کندتر متوقف شد.

با احتیاط از خطر پرچم‌های زرد یا قرمز، رانندگان با باقی ماندن ۱۷ دقیقه برای دورهای دوم خود با تایرهای سافت تازه به پیست فرستاده شدند. جورج راسل با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۲۸.۲۱۴ ثانیه توانایی‌های مرسدس را نشان داد و برای مدت کوتاهی در صدر قرار گرفت، پیش از آنکه پیاستری این زمان را با ثبت ۱ دقیقه و ۲۷.۵۱۳ ثانیه به میزان ۰.۷۰۱ ثانیه بهبود بخشد؛ تلاشی که نوریس ۰.۱۵۸ ثانیه با آن فاصله داشت.

اما در مراحل پایانی، نوریس زمان پیدا کرد و این جایگاه‌ها را معکوس کرد؛ با بهترین زمان خود در جلسه یعنی ۱ دقیقه و ۲۷.۴۸۹ ثانیه، با اختلاف ۰.۰۲۴ ثانیه جلوتر از پیاستری قرار گرفت. راسل با بهبود یک دهم ثانیه بیشتر، جایگاه خود را به سومی ارتقا داد در حالی که ورشتاپن با استفاده از کشش هوایی (tow) چهارم شد، هرچند ۰.۸۴۵ ثانیه با زمان پیشتاز فاصله داشت.

مشکلات همیلتون در دورهای دوم نیز ادامه یافت و او جلسه را در رده دوازدهم به پایان رساند، چهار دهم ثانیه و هفت جایگاه عقب‌تر از لکلرک که در رده پنجم بود. در جایگاه دوازدهم، احساس ناامیدی همیلتون از روز جمعه مبنی بر اینکه تنها در تلاش برای رسیدن به جمع ۱۰ نفر برتر و ورود به مرحله Q3 است، به نظر کاری به طور فزاینده دشوار می‌آمد.

الکس آلبون و کارلوس ساینز آخر هفته قوی ویلیامز را با قرار گرفتن در رده‌های ششم و هفتم ادامه دادند، در حالی که پیر گسلی نیز با قرار گرفتن دوباره در بین ۱۰ نفر برتر، سرعت بالای خود در تمرین آزاد ۱ را تکرار کرد.

یوکی سونودا پس از تصادف در تمرین آزاد ۲، با کسب رده نهمی به مسابقه بازگشت؛ او ۱.۱۸۱ ثانیه کندتر از نوریس و در فاصله کمتر از ۰.۳ ثانیه از هم‌تیمی خود ورشتاپن قرار گرفت.با پایان یافتن آخرین جلسه تمرینی آخر هفته، رانندگان و تیم‌ها فرصت نهایی برای بررسی اطلاعات خواهند داشت قبل از اینکه برای تعیین خط در ساعت ۲۰:۰۰ به وقت محلی دوباره به پیست بازگردند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x