ورشتاپن با پیشی گرفتن از نوریس و پیاستری، چهارمین پیروزی متوالی خود در گرندپری ژاپن ۲۰۲۵ را به دست آورد.

ماکس ورشتاپن با یک رانندگی استادانه و کسب مقام اول در گرندپری ژاپن ، اولین پیروزی خود در فصل 2025 را به دست آورد. قهرمان جهان با مهار تلاشهای دو راننده مکلارن، لاندو نوریس و اسکار پیاستری، چهارمین پیروزی متوالی خود را در پیست سوزوکا جشن گرفت.
ورشتاپن پس از شروعی قدرتمند از خط یک، در مراحل اولیه گرندپری ژاپن برتری نسبتاً خوبی نسبت به مکلارنها داشت. سپس در مرحله پیت استاپ، با توقف نسبتاً کند راننده هلندی، درامی رخ داد. نوریس که در همان دور پیت کرده بود، سعی کرد در خروجی پیت لین در کنار ورشتاپن قرار بگیرد که منجر به خروج راننده مکلارن از پیست و رفتن به چمن شد، در حالی که ورشتاپن همچنان جلوتر بود.در حالی که هر دو راننده نارضایتی خود را از این حادثه از طریق رادیو تیمی ابراز کردند، داوران تصمیم گرفتند تحقیقاتی انجام ندهند و ورشتاپن با پیشرفت مسابقه همچنان از نوریس جلوتر ماند و فاصلهاش را با راننده بریتانیایی افزایش داد.با این حال، نبرد در 10 دور پایانی شدت گرفت زیرا پیاستری به نوریس نزدیک شد و همین امر باعث شد نوریس سرعت خود را افزایش داده و شروع به کاهش فاصله با ورشتاپن کند. با این وجود، در نهایت کافی نبود و ورشتاپن با عبور از خط پایان جلوتر از نوریس، شصت و چهارمین پیروزی خود در گرندپری را به دست آورد.
رده | راننده | زمان | امتیاز |
---|---|---|---|
1 | VER | 1:22:06.983 | 25 |
2 | NOR | +1.423s | 18 |
3 | PIA | +2.129s | 15 |
4 | LEC | +16.097s | 12 |
5 | RUS | +17.362s | 10 |
6 | ANT | +18.671s | 8 |
7 | HAM | +29.182s | 6 |
8 | HAD | +37.134s | 4 |
9 | ALB | +40.367s | 2 |
10 | BEA | +54.529s | 1 |
11 | ALO | +57.333s | 0 |
12 | TSU | +58.401s | 0 |
13 | GAS | +62.122s | 0 |
14 | SAI | +74.129s | 0 |
15 | DOO | +81.314s | 0 |
16 | HUL | +81.957s | 0 |
17 | LAW | +82.734s | 0 |
18 | OCO | +83.438s | 0 |
19 | BOR | +83.897s | 0 |
20 | STR | +1 lap | 0 |
به نظر میرسید که جایگاه دومی نوریس در مراحل پایانی مسابقه ممکن است توسط همتیمیاش تهدید شود، اما با از بین رفتن چالش راننده استرالیایی در دورهای پایانی، جایگاهها تغییری نکرد و پیاستری مجبور شد در بیست و چهارمین سالگرد تولدش به مقام سوم بسنده کند.چارلز لکلرک برای فراری مقام چهارم را کسب کرد و جلوتر از دو راننده مرسدس، جورج راسل و کیمی آنتونلی، قرار گرفت. آنتونلی در مرحله پیت استاپ پس از طولانی کردن دور اول خود، عملکرد چشمگیری در صدر داشت.لوئیس همیلتون با کسب مقام هفتم به امتیازات فراری اضافه کرد، در حالی که راننده تازهکار، ایساک هاجار، با یک رانندگی مطمئن برای تیم ریسینگ بولز در جایگاه هشتم اولین امتیازات فصل خود را به دست آورد. الکس آلبون برای ویلیامز در جایگاه نهم قرار گرفت و اولیور بیرمن از هاس آخرین امتیاز موجود در جایگاه دهم را کسب کرد.فرناندو آلونسو با اختلاف اندکی از کسب امتیاز بازماند، اما راننده استون مارتین بدون شک از اینکه پس از عدم اتمام دو دور اول فصل، در این مسابقه در ردهبندی قرار گرفته خوشحال خواهد بود.
یوکی سونودا در اولین مسابقهاش برای ردبول جایگاه دوازدهم را به دست آورد، نتیجهای که شاید راننده ژاپنی از آن راضی نباشد زیرا نتوانست امتیازی کسب کند، اگرچه او همچنان عنوان راننده روز را از سوی هواداران به دست آورد.همتیمی سابق سونودا، پیر گسلی، برای آلپین در جایگاه سیزدهم قرار گرفت و پس از او کارلوس ساینز در ویلیامز و دیگر راننده آلپین، جک دوهان، در جایگاه پانزدهم قرار گرفتند. نیکو هالکنبرگ برای کیک سائوبر در جایگاه شانزدهم قرار گرفت، در حالی که لیام لاوسون، راننده بازگشته به ریسینگ بولز، از خط پایان در جایگاه هفدهم عبور کرد.استبان اوکون برای هاس جایگاه هجدهم را به دست آورد، در حالی که گابریل بورتولتو از کیک سائوبر و لانس استرول از استون مارتین به ترتیب در جایگاههای نوزدهم و بیستم قرار گرفتند.از نظر قهرمانی، پیروزی ورشتاپن به این معنی است که او اکنون تنها یک امتیاز با نوریس در صدر جدول فاصله دارد و پیاستری با صعود به جایگاه سوم، از راسل پیشی گرفته است.