ورشتاپن در گرندپری ایتالیا با سبقت از نوریس و پیاستری به پیروزی رسید.

مکس ورستپن با نمایش قدرتمند خود در مونزا، سومین پیروزی خود در فصل ۲۰۲۵ را در روز یکشنبه و گرندپری ایتالیا به دست آورد.
راننده تیم ردبول، مکس ورستپن، در گرندپری ایتالیا توانست پول پوزیشن (موقعیت قطب) خود را به پیروزی تبدیل کند و پس از یک شروع و پایان دراماتیک در مونزا، بالاتر از دو راننده تیم مکلارن، لاندو نوریس و اسکار پیاستری، به خانه رسید.در همان لحظه شروع مسابقه، ورستپن و نوریس در مسیر مستقیم استارت/پایان، تقریباً چرخ به چرخ حرکت کردند و به هم نزدیک شدند. سپس راننده هلندی با رد شدن از شیکین اول، پیشتازی خود را حفظ کرد.اگرچه ورستپن در شروع دور دوم، برای جلوگیری از پنالتی احتمالی، موقعیت خود را به نوریس واگذار کرد، اما خیلی زود دوباره به تعقیب رقیب خود پرداخت و تنها پس از چند دور دیگر، جایگاه اول را پس گرفت و فاصله خود را با بقیه افزایش داد.از آنجا به بعد، به نظر میرسید ورستپن همه چیز را تحت کنترل دارد؛ او فاصله خود را با هر دو راننده مکلارن در طول مسابقه مدیریت کرد، زودتر از نوریس و پیاستری به پیتاستاپ رفت تا برتری خود را تثبیت کند، و سپس با آرامش به سمت خط پایان حرکت کرد.
جدول نتایج گرندپری ایتالیا
رده (POS.) | راننده (DRIVER) | زمان / وضعیت (TIME / RETIRED) | امتیاز (PTS.) |
---|---|---|---|
1 | VER (ورستپن) | ۱:۱۳:۲۴.۳۲۵ | ۲۵ |
2 | NOR (نوریس) | +۱۹.۲۰۷s | ۱۸ |
3 | PIA (پیاستری) | +۲۱.۳۵۱s | ۱۵ |
4 | LEC (لکلرک) | +۲۵.۶۲۴s | ۱۲ |
5 | RUS (راسل) | +۳۲.۸۸۱s | ۱۰ |
6 | HAM (همیلتون) | +۳۷.۴۴۹s | ۸ |
7 | ALB (آلبون) | +۵۰.۵۳۷s | ۶ |
8 | BOR (بورلند) | +۵۸.۴۸۴s | ۴ |
9 | ANT (آنتونی) | +۵۹.۷۶۲s | ۲ |
10 | HAD (هادلی) | +۶۳.۸۹۱s | ۱ |
11 | SAI (ساینز) | +۶۴.۴۶۹s | ۰ |
12 | BEA (بیوکلر) | +۷۹.۲۸۸s | ۰ |
13 | TSU (تسونودا) | +۸۰.۷۰۱s | ۰ |
14 | LAW (لاوسون) | +۸۲.۳۵۱s | ۰ |
15 | OCO (اوکون) | +۱ lap (یک دور عقب) | ۰ |
16 | GAS (گسلی) | +۱ lap (یک دور عقب) | ۰ |
17 | COL (کولتار) | +۱ lap (یک دور عقب) | ۰ |
18 | STR (استرول) | +۱ lap (یک دور عقب) | ۰ |
NC | ALO (آلونسو) | DNF (انصراف) | ۰ |
NC | HUL (هولکنبرگ) | DNS (شروع نکرد) | ۰ |
در حالی که مسیر ورستپن تا خط پایان نسبتاً آرام بود و تیم ردبول بارها به او پیام میداد که از هرگونه ریسک غیرضروری خودداری کند، در تیم مکلارن یک اتفاق دراماتیک رخ داد. یک پیتاستاپ کُند برای نوریس باعث شد که همتیمیاش، پیاستری، به جایگاه دوم برسد.با توجه به شرایط غیرمعمول پیشآمده، مکلارن از پیاستری خواست که اجازه دهد نوریس جلو بیفتد تا پس از آن بتوانند آزادانه مسابقه دهند. این دستوری بود که پیاستری، رهبر جدول قهرمانی، در ابتدا به آن اعتراض کرد اما در نهایت با یک جابجایی خوب و هماهنگشده، از آن پیروی کرد.پیاستری به جایگاه سوم رضایت داد و به این ترتیب، اختلاف امتیاز او با نوریس از ۳۴ به ۳۱ کاهش یافت. چارلز لکلرک نیز با چند ثانیه اختلاف در جایگاه چهارم قرار گرفت و رؤیای تیفوسیها (هواداران فراری) برای پیروزی یا حتی قرار گرفتن روی سکو در مسابقه خانگی امسال محقق نشد.جورج راسل با رانندگی قوی دیگری با مرسدس خود، در همان جایگاهی که مسابقه را آغاز کرده بود، یعنی پنجم، به پایان رساند. در همین حال، لوئیس همیلتون توانست از پنالتی پنج ردهای خود نجات پیدا کند و مسابقه را در جایگاه ششم به پایان برساند تا حداقل برای اسکودریا (فراری) یک پایان با امتیاز دوگانه را رقم بزند.
پس از یک رقابت سخت در مرحله تعیین خط، الکس آلبون توانست با یک عملکرد عالی و رسیدن به جایگاه هفتم، امتیازات مهمی را برای تیم ویلیامز در نبرد میانه جدول کسب کند. پس از او، گابریل بورتولتو از تیم کیک سائوبر و کیمی آنتونلی از تیم مرسدس قرار گرفتند که به دلیل رانندگی نامنظم، یک پنالتی پنج ثانیهای دریافت کرده بود.ایساک هاجار ستاره دیگر روز یکشنبه بود، چرا که با شروع از پیتلین، توانست به جایگاه دهم برسد. او جلوتر از کارلوس ساینز از تیم ویلیامز و اولی برمن از تیم هاس قرار گرفت (این دو در شیکین روگیا با هم برخورد داشتند)، و همچنین بالاتر از یوکی تسونودا از تیم ردبول و همتیمیاش لیام لاوسون از تیم ریسینگ بولز قرار گرفت.استبان اوکون راننده دیگری بود که جریمه شد. پس از اینکه مشخص شد او در اوایل مسابقه، لنس استرول را از مسیر خارج کرده، در نهایت به جایگاه پانزدهم رسید. پیر گسلی و فرانکو کولاپینتو نیز به ترتیب در جایگاههای شانزدهم و هفدهم قرار گرفتند که بعدازظهر آرامی برای تیم آلپین بود.تیم استون مارتین در یک مقطع هر دو خودروی خود را در جایگاههای کسب امتیاز داشت، اما بعدازظهر آنها با افت ناگهانی استرول و نقص فنی در سیستم تعلیق فرناندو آلونسو به تلخی کشیده شد. در همین حال، نیکو هولکنبرگ از تیم سائوبر به دلیل مشکل هیدرولیکی نتوانست مسابقه را آغاز کند.