لندو نوریس توانست با کسب رتبه سوم در مسابقه بزرگ شب یکشنبه در ابوظبی، عنوان قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۵ را به دست آورد.

نوریس با کسب اولین مقام قهرمانی خود در فرمول یک، در ابوظبی، پس از ورشتپن و پیاستری روی سکو قرار گرفت و این عنوان را قطعی کرد.
لندو نوریس فشار شدید گرندپری اضطرابآور ابوظبی را تحمل کرد تا روی سکو قرار بگیرد و برای اولین بار قهرمانی رانندگان فرمول یک را به نام خود ثبت کند؛ او این موفقیت را پس از ماکس ورشتپن و اسکار پیاستری به دست آورد.
نوریس مسابقه تعیینکننده قهرمانی را از جایگاه دوم خط شروع، بین ماکس ورشتپن (راننده ردبول) و اسکار پیاستری (همتیمیاش در مکلارن) آغاز کرد. او میدانست که قرار گرفتن در میان سه نفر اول برای قطعی کردن تاج قهرمانی ۲۰۲۵ کافی خواهد بود.
در دور اول، یک حرکت جسورانه از پیاستری، نوریس را به جایگاه سوم تنزل داد. پس از آن، حملاتی از سوی شارل لکلرک از فراری، گیر افتادن در ترافیک پس از اولین پیت استاپ، و یک لحظه رقابت چرخبهچرخ با راننده دیگر ردبول، یوکی سونودا، این راننده بریتانیایی را تحت فشار قرار داد.
با این حال، نوریس با تمام چالشهایی که برایش پیش آمد، کنار آمد تا در نهایت در جایگاه سوم از خط پایان عبور کند و قهرمانی را بالاتر از ورشتپن و پیاستری کسب کند. هر دوی این رانندگان نیز مسابقاتی بینقص داشتند و به ترتیب مقامهای اول و دوم را کسب کردند.
در پایان همه چیز، با توجه به جابهجایی ۱۰ امتیازی در پیست یاس مارینا، تنها دو امتیاز نوریس و ورشتپن را در صدر جدول ردهبندی قهرمانی جهان از هم جدا کرد و پیاستری نیز ۱۱ امتیاز عقبتر قرار گرفت.
🏎️ نتایج گرندپری ابوظبی – پیست یاس مارینا
| رتبه | شماره | راننده | تیم | دورها | زمان / انصراف | امتیاز |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 1 | VER | Red Bull Racing | 58 | 1:26:07.469 | 25 |
| 2 | 81 | PIA | McLaren | 58 | +12.594s | 18 |
| 3 | 4 | NOR | McLaren | 58 | +16.572s | 15 |
| 4 | 16 | LEC | Ferrari | 58 | +23.279s | 12 |
| 5 | 63 | RUS | Mercedes | 58 | +48.563s | 10 |
| 6 | 14 | ALO | Aston Martin | 58 | +67.562s | 8 |
| 7 | 31 | OCO | Haas F1 Team | 58 | +69.876s | 6 |
| 8 | 44 | HAM | Ferrari | 58 | +72.670s | 4 |
| 9 | 27 | HUL | Kick Sauber | 58 | +79.014s | 2 |
| 10 | 18 | STR | Aston Martin | 58 | +79.523s | 1 |
| 11 | 5 | BOR | Kick Sauber | 58 | +81.043s | 0 |
| 12 | 87 | BEA | Haas F1 Team | 58 | +81.166s | 0 |
| 13 | 55 | SAI | Williams | 58 | +82.158s | 0 |
| 14 | 22 | TSU | Red Bull Racing | 58 | +83.794s | 0 |
| 15 | 12 | ANT | Mercedes | 58 | +84.399s | 0 |
| 16 | 23 | ALB | Williams | 58 | +90.327s | 0 |
| 17 | 6 | HAD | Racing Bulls | 57 | +1 دور | 0 |
| 18 | 30 | LAW | Racing Bulls | 57 | +1 دور | 0 |
| 19 | 10 | GAS | Alpine | 57 | +1 دور | 0 |
| 20 | 43 | COL | Alpine | 57 | +1 دور | 0 |
شارل لکلرک (Leclerc) که با انگیزه رانندگی میکرد، در نهایت با هفت ثانیه اختلاف پشت سر نوریس، در رده چهارم قرار گرفت. پس از او، جورج راسل (Russell) از مرسدس، فرناندو آلونسو (Alonso) از استون مارتین که عملکرد بالایی داشت، و سپس استبان اوکون (Ocon) از تیم هاس و لوئیس همیلتون (Hamilton) از فراری (که رقابت نزدیکی با هم داشتند) به ترتیب در جایگاههای پنجم تا هشتم قرار گرفتند.
علاوه بر ریکاوری همیلتون، نیکو هالکنبرگ (Hulkenberg) از کیک سائوبر پیشرفت زیادی کرد و دویست و پنجاهمین مسابقه خود را در رده نهم به پایان رساند، در حالی که لنس استرول (Stroll) علیرغم جریمهای که به دلیل رانندگی نامنظم گرفت، آخرین امتیاز (رتبه دهم) را کسب کرد.
اولی بیرمن (Bearman) راننده دیگری بود که به دلیل بیش از یکبار تغییر جهت در نبرد با استرول، در اواخر مسابقه جریمه شد و در نهایت پشت سر گابریل برتولتو (Bortoleto) در رده دوازدهم قرار گرفت. کارلوس ساینز (Sainz) جایگاه سیزدهم را برای تیم ویلیامز کسب کرد. یُوکی سونودا (Tsunoda) نیز پس از دریافت پنج ثانیه جریمه زمانی به دلیل دفاع در مقابل نوریس در اواسط مسابقه (در حالی که از استراتژی تایر متفاوتی استفاده میکرد)، چهاردهم شد.
نفر بعدی، کیمی آنتونلی (Antonelli) از مرسدس بود، و بعد از او الکس آلبون (Albon) از ویلیامز قرار گرفت که به دلیل سرعت غیرمجاز در پیتلین جریمه شد. پس از آلبون نیز، رانندگان تیم ریسینگ بولز، ایزاک حجار (Hadjar) و لیام لاوسون (Lawson) بودند؛ حجار به دلیل توقف زودتر امتیاز از دست داد و لاوسون نیز به دلیل برخورد با بیرمن جریمه شد.
تیم آلپین (Alpine) جایگاههای همیشگی خود در سال ۲۰۲۵ را در انتهای جدول به خود اختصاص داد. پیر گسلی (Gasly) روز را چند ثانیه جلوتر از فرانکو کولاپینتو (Colapinto) به پایان رساند، با وجود اینکه او نیز به دلیل تجاوز از محدودیتهای پیست جریمه شده بود.



