لاندو نوریس در شرایط خیس و بارانی فاتح اسپرینت میامی شد

اسپرینت میامی که در شرایط خودروی ایمنی به پایان رسید با یک و دو رانندگان تیم فرمول یک مکلارن به پایان رسید
لاندو نوریس در یک مسابقه پرهیجان اسپرینت میامی به عنوان برنده ظاهر شد. این راننده بریتانیایی در طول دوره خودروی ایمنی (Safety Car) دیرهنگام، یک پیت استاپ با زمانبندی عالی انجام داد تا جایگاه صدرنشینی را تا پایان، جلوتر از همتیمی خود در مکلارن، اسکار پیاستری، حفظ کند.
پیش از آغاز رویداد، باران شدیدی در پیست بینالمللی میامی باریده بود و شرایط سختی را ایجاد کرده بود که باعث تصادف چارلز لکلرک در مسیر رسیدن به خط شروع شد و او را پیش از آغاز مسابقه اسپرینت از دور رقابت خارج کرد. و با توجه به اینکه دید در زمان آغاز دور فرمیشن چالشبرانگیز بود، به دنبال آن پرچمهای قرمز به اهتزاز درآمدند.زمانی که مسابقه اسپرینت سرانجام در شرایط بهبود یافته آغاز شد، کیمی آنتونلی که در خط اول قرار داشت، در شروع مغلوب پیاستری شد.
رده | راننده | زمان | امتیاز |
---|---|---|---|
1 | NOR | 36:37.647 | 8 |
2 | PIA | +0.672s | 7 |
3 | HAM | +1.073s | 6 |
4 | ALB | +2.522s | 5 |
5 | RUS | +3.127s | 4 |
6 | STR | +3.412s | 3 |
7 | LAW | +4.024s | 2 |
8 | BEA | +4.218s | 1 |
9 | TSU | +5.153s | 0 |
10 | ANT | +5.635s | 0 |
11 | GAS | +5.973s | 0 |
12 | HUL | +6.153s | 0 |
13 | HAD | +7.502s | 0 |
14 | OCO | +8.998s | 0 |
15 | BOR | +9.675s | 0 |
16 | DOO | +9.909s | 0 |
17 | VER | +12.059s | 0 |
NC | ALO | DNF | 0 |
NC | SAI | DNF | 0 |
NC | LEC | DNS | 0 |
راننده مکلارن در پیچ شماره ۱ خط داخلی را حفظ کرد تا پیش بیفتد، در حالی که پیچ لحظهای گسترده داشت و به رده چهارم سقوط کرد.و در حالی که پیاستری برای چندین دور پیشتازی پایداری داشت – در میان پیت استاپ رانندگان مختلف برای تایرهای اسلیک در شرایط متغیر – مجموعهای از اتفاقات پر هرج و مرج در ادامه روند مسابقه باعث شد نوریس پس از پیت استاپ پیاستری، رهبر جدید شود؛ جایگاهی که راننده بریتانیایی در پیت استاپ خودش درست زمانی که خودروی ایمنی پس از تصادف فرناندو آلونسو فراخوانده شد، آن را حفظ کرد.
با پیشتازی نوریس و قرار گرفتن پیاستری در جایگاه دوم برای کسب ردههای اول و دوم توسط مکلارن، لوئیس همیلتون پس از پیت استاپ زودهنگام با یک استراتژی خوب از فراری، جایگاه سوم را به دست آورد، در حالی که الکس آلبون از ویلیامز چهارم شد و جلوتر از جورج راسل از مرسدس، لنس استرول از استون مارتین، لیام لاوسون از تیم ریسینگ بولز و اولی بیرمن از هاس در سایر ردههای کسبکننده امتیاز قرار گرفتند، اگرچه قرار است لاوسون و آلبون پس از مسابقه اسپرینت به دلیل حوادث جداگانه توسط استوارتها مورد بررسی قرار گیرند.
تنها پس از یک جلسه تمرینی در روز جمعه، تعیین خط اسپرینت (Sprint Qualifying) در اواخر همان روز برگزار شد تا گرید (ترتیب شروع) برای مسابقه ۱۰۰ کیلومتری مشخص شود؛ مسابقهای که در آن به هشت نفر برتر امتیازاتی از حداکثر هشت امتیاز برای جایگاه اول تا یک امتیاز برای جایگاه هشتم تعلق میگرفت.لحظات پایانی بخش سوم تعیین خط اسپرینت شاهد دنبالهای هیجانانگیز از رویدادها بود؛ زیرا آنتونلی یک دور خیرهکننده را ثبت کرد تا اولین پول پوزیشن دوران حرفهای خود را به دست آورد. این راننده ۱۸ ساله با این کار به جوانترین رانندهای در تاریخ فرمول یک تبدیل شد که پول پوزیشن کسب میکند، در حالی که رانندگان مکلارن، پیاستری و نوریس را پشت سر گذاشت.
پیش از شروع مسابقه اسپرینت، یک تغییر در گرید تأیید شد؛ یوکی سونودا – که تعیین خط اسپرینت چالشبرانگیزی را در جایگاه هجدهم به پایان رسانده بود – به دلیل تغییر در تنظیمات سیستم تعلیق خودروی ردبول خود تحت شرایط پارک فرمه، از پیتلین مسابقه را آغاز میکرد.اما هیجان بیشتری در راه بود؛ چرا که با نزدیک شدن به زمان شروع، باران سیلآسایی پیست بینالمللی میامی را درنوردید – که منجر به خروج زودهنگام لکلرک از مسابقه اسپرینت شد؛ زمانی که او در مسیر رسیدن به گرید به دیوارها برخورد کرد و پیش از شروع مسابقه، از دور رقابت کنار رفت.با توجه به ماهیت غیرقابل پیشبینی شرایط – با توقف باران پیش از آغاز این مسابقه ۱۹ دورهای – علامت سوالهایی در مورد اینکه رانندگان با چه نوع تایری مسابقه را در پیست مرطوب آغاز خواهند کرد، باقی مانده بود.و هنگامی که پوشش تایرها پیش از دور فرمیشن – که قرار بود پشت خودروی ایمنی انجام شود – برداشته شد، مشخص شد که همه رانندگان به جز کارلوس ساینز که از تایرهای تمام خیس (full wets) استفاده کرده بود، تایرهای اینترمیدیت (intermediate) را نصب کردهاند.
با بالا رفتن مقدار زیادی آب به شکل اسپری در طول دور فرمیشن، آنتونلی و پیاستری از مشکل دید در این شرایط گزارش دادند، در حالی که تصاویر بازپخش نشان میداد که ورشتاپن از خط خارج شده است. خودروی ایمنی در پیست باقی ماند تا رانندگان را هدایت کند – پیش از اینکه پرچم قرمز برافراشته شود، و در نتیجه هر ۱۹ خودرو به پیتلین بازگشته و در مسیر سریع پارک کردند.
پس از این وقفه در جریان مسابقه – که طی آن به نظر میرسید شرایط بهبود یافته است، در حالی که ساینز تایرهای خود را از خیس کامل به اینترمیدیت تغییر داد – اعلام شد که مسابقه اسپرینت اکنون در ساعت ۱۲:۲۸ به وقت محلی از سر گرفته خواهد شد. خودروی ایمنی دوباره رانندگان را برای یک دور فرمیشن دیگر در آمادهسازی برای یک استارت ایستاده در پیستی که بسیار قابل مسابقهتر بود، هدایت کرد.هنگامی که چراغها برای ۱۵ دور باقیمانده مسابقه خاموش شدند – با احتساب دورهای فرمیشن – آنتونلی به خوبی پیاستری نتوانست شروع کند، و هر دو در پیچ شماره ۱ شانه به شانه وارد شدند پیش از اینکه پیاستری خط داخلی را حفظ کند و پیشتازی را به دست آورد، در حالی که آنتونلی از خط خارج شد و در این روند پشت نوریس و ورشتاپن قرار گرفت.راننده مرسدس از طریق رادیوی تیم اعلام کرد که از پیست به بیرون رانده شده است، درست در زمانی که پیاستری شروع به ایجاد برتری اولیه نسبت به همتیمی خود نوریس کرد.
در جای دیگر، آلونسو – که همچنان به دنبال اولین امتیازات فصل خود بود – شروع خوبی داشت و از جایگاه دهم به هشتم رسید، در حالی که لاوسون نیز پس از شروع از جایگاه چهاردهم، در جایگاه نهم پیشرفت کرده بود.پیاستری که اکنون برتری خود را به ۱.۷ ثانیه افزایش داده بود، گزارش داد: “پیست خیلی سریع خشک میشود.” – و در حالی که حادثه پیچ اول او با آنتونلی توسط کنترل مسابقه مورد توجه قرار گرفت، سپس تصمیم گرفته شد که تحقیقات بیشتری لازم نیست.
با این حال، راننده دیگری که به طور بالقوه زیر ذرهبین قرار داشت، ورشتاپن بود که به دلیل یک شروع زودهنگام به خاطر قرار نگرفتن در موقعیت صحیح مورد توجه قرار گرفته بود – پیش از اینکه این موضوع نیز بینیاز از اقدام بیشتر تشخیص داده شود. با سپری شدن دور هشتم، پیاستری جلوتر از نوریس، ورشتاپن ، آنتونلی، راسل، همیلتون، آلبون و آلونسو پیشتاز بود.به نظر میرسید که یک نبرد درون تیمی در مرسدس در شرف وقوع است، زیرا راسل به سرعت در نبرد برای جایگاه چهارم به آنتونلی نزدیک میشد. کمی عقبتر نیز صحنههای اکشن زیادی وجود داشت زیرا آلبون در یک جدال برای جایگاه ششم همیلتون را تعقیب میکرد، و آلونسو نیز به دنبال راننده ویلیامز بود.تا دور یازدهم، این سوال مطرح شد که آیا کسی ریسک تعویض به تایرهای اسلیک را خواهد پذیرفت یا خیر – و سونودا اولین کسی بود که دست به کار شد و برای نصب یک دست تایر مدیوم استفاده شده به پیت رفت تا در انتهای گروه دوباره وارد پیست شود.
همیلتون – که در پیست با مشکل چسبندگی دست و پنجه نرم میکرد – نفر بعدی بود که با نصب تایرهای سافت به تایرهای اسلیک روی آورد، و لنس استرول و ساینز نیز به زودی برای تایرهای مدیوم این کار را تکرار کردند.سپس موجی از فعالیتها رخ داد زیرا ورشتاپن و آنتونلی وارد پیت شدند – اما تماسی بین آنها رخ داد زیرا ردبول راننده خود را درست زمانی که راننده مرسدس سعی داشت وارد جایگاه خود شود، آزاد کرد، که منجر به پراکنده شدن قطعات در سراسر پیتلین شد در حالی که راننده ایتالیایی مجبور شد به سمت خروجی پیت ادامه دهد.
در پیست، ساینز دچار پنچری ناگهانی شد و مجبور به بازگشت به پیت و کنارهگیری از مسابقه شد. در همین حال، پیاستری در دور ۱۴ برای تایرهای مدیوم پیت استاپ انجام داد و نوریس را در صدر قرار داد. با این حال، اوضاع برای راننده بریتانیایی کاملاً هموار نبود، او پس از مشکلات ساینز، وجود قطعات شکسته در پیست را گزارش داد، در حالی که تصاویر بازپخش نشان میداد راننده ویلیامز (ساینز) اسپین کرده و به دیوار برخورد کرده بود.نوریس متعاقباً در دور ۱۵ پیت استاپ کرد – درست زمانی که خودروی ایمنی به دنبال تصادف شدید آلونسو فراخوانده شد، به این معنی که برنده گرندپری میامی در سال گذشته توانست دوباره به عنوان رهبر مسابقه جلوتر از پیاستری، همیلتون، ورشتاپن – که به دلیل آن رهاسازی بالقوه ناایمن در پیتلین تحت بررسی بود – آلبون، راسل، استرول و لاوسون ظاهر شود.
خیلی زود تأیید شد که ورشتاپن ۱۰ ثانیه جریمه زمانی دریافت کرده است، در حالی که تصاویر بازپخش نشان میداد که آلونسو توسط لاوسون ضربه خورده و باعث اسپین او به سمت موانع شده است، حادثه دیگری که توسط کنترل مسابقه مورد توجه قرار گرفته بود و پس از مسابقه اسپرینت بررسی خواهد شد.در حالی که خودروی ایمنی برای دورهای پایانی در پیست باقی ماند، نوریس در نهایت در جایگاه اول از خط پایان گذشت تا پیروزی مسابقه اسپرینت را جلوتر از پیاستری کسب کند و این اولین پیروزی راننده بریتانیایی از زمان پیروزی او در گرندپری استرالیا در افتتاحیه فصل بود.با جریمه ورشتاپن که راننده هلندی را به انتهای جدول ردهبندی فرستاد، همیلتون پشت دو راننده مکلارن در جایگاه سوم قرار گرفت، نتیجهای خوب برای تنها فراری حاضر در این رویداد، در حالی که آلبون جایگاه چهارم را برای ویلیامز کسب کرد، اگرچه راننده تایلندی به دلیل نقض قوانین خودروی ایمنی که بعداً بررسی خواهد شد، مورد توجه قرار گرفت.راسل در جایگاه پنجم قرار گرفت، جلوتر از استرول، لاوسون – راننده دیگری که قرار است پس از مسابقه اسپرینت به دلیل آن برخورد با آلونسو مورد بررسی قرار گیرد – و بیرمن که هشت نفر برتر را تشکیل دادند.