اخبارقوانین
موضوعات داغ

راهنما و قوانین تایرها در فرمول یک

همه ما رنگ‌های مختلف را در کناره‌های لاستیک‌های پیرلی دیده‌ایم، اما تفاوت آنها چیست و قوانین استفاده از آنها چیست؟

لاستیک‌ها یکی از ضروری‌ترین بخش‌های یک خودروی فرمول یک هستند – آنها تنها بخشی هستند که با زمین تماس دارند (مگر اینکه مشکلی پیش بیاید).

لاستیک ها به خشک و مرطوب تقسیم می‌شوند.

برای اکثر مسابقات، تیم ها استراتژی را از قبل می دانند که از چه ترکیباتی در چه جلسات و برای چند دور استفاده کنند.

این به چیزهای زیادی بستگی دارد، از ناهمواری سطح مسیر، دمای مسیر و آب و هوا. شما اغلب می شنوید که مفسرانی در مورد نیاز راننده به گرم کردن لاستیک ها صحبت می کنند، اما این به سادگی گرم کردن آنها برای چسبندگی بیشتر نیست، هر ترکیب دمای مطلوبی خواهد داشت.اگر خیلی گرم باشند، تخریب زیادی ایجاد می‌شود، لاستیک‌ها ممکن است تاول بزنند و همچنین تکه‌های لاستیک بریزند، گاهی اوقات اگر خیلی سرد باشند، لاستیک‌ها می‌توانند «دانه‌هایی» ایجاد کنند، سطحی مانند بافته شده روی لاستیک‌ها. سایش و تخریب را افزایش خواهد داد. لاستیک‌ها نقطه‌ای شیرین دارند و دما می‌تواند روی قرار گرفتن آنها در آن نقطه شیرین یا هر دو طرف آن تأثیر بگذارد.

بنابراین، این مقدمه لاستیک‌ها است، اکنون می‌خواهید با انواع مختلف ترکیبات پیرلی آشنا شوید…

ترکیبات تایرها

خشک (صاف) و مرطوب – اما این به این سادگی نیست.

پنج ترکیب برای لاستیک صاف و دو ترکیب برای مرطوب وجود دارد.در گذشته، هر لاستیک مختلف، مانند نواری روی دیواره لاستیک، رنگی به آنها اختصاص می‌داد، که برای طرفداران مشخص می‌کرد که خودرو با چه لاستیکی کار می‌کند. با این حال، برای سال 2020 به جای داشتن یک رنگ دائمی برای هر لاستیک، آنها با شماره C1 تا C5 و رنگی هستند که C1 سخت ترین و C5 نرم ترین است.

ویژگی‌های لاستیک‌ها نیز اندکی تغییر کرده است، که برای افزایش مقاومت در برابر گرمای بیش از حد و ایجاد ثبات بیشتر در طول یک دوره طراحی شده‌اند.

C1

C1مخفف Compound 1 است و سخت‌ترین لاستیک در محدوده تایرهای پیرلی است.

این برای مدارهایی طراحی شده است که بیشترین بار انرژی را از طریق تایرها وارد می کنند، که معمولاً دارای گوشه های سریع، سطوح ساینده یا دمای بالای محیط هستند. گرم شدن این ترکیب بیشتر طول می کشد اما حداکثر دوام را ارائه می دهد و تخریب کمی را ایجاد می کند. و رنگ سفید به دور دیواره لاستیک دارد.

C2

C2ترکیب 2، در واقع تایر متوسط ​​سال گذشته است. یک ترکیب همه کاره، اما در قسمت سخت‌تر طیف قرار دارد، در مدارهایی که به سمت سرعت‌ها، دماها و بارهای انرژی بالا تمایل دارند، به‌خودی خود می‌آید. این لاستیک محدوده کاری و سازگاری زیادی با طیف گسترده ای از مدارهای مختلف نشان داده است. اینها دارای نوار سفید یا زرد هستند.

C3

C3 این تایر معادل لاستیک نرمی است که سال گذشته در همه مسابقات به جز چهار مسابقه نامزد شده بود. تعادل بسیار خوبی بین عملکرد و دوام ایجاد می کند، با تاکید بر عملکرد. این یک تایر بسیار سازگار است که می تواند به عنوان نرم ترین ترکیب در پیست های با شدت بالا و همچنین سخت ترین ترکیب در مسیرهای با شدت کم یا پیست خیابانی مورد استفاده قرار گیرد. این دارای سه امکان مختلف نواربندی، سفید، زرد یا قرمز است.

C4

C4این تایر به اولتراسافت 2019 نزدیک است و در مدارهای محکم و پیچ خورده به خوبی کار می کند. گرم شدن سریع و اوج عملکرد عالی دارد، اما طرف دیگر آن عمر کلی نسبتاً محدود آن است. با این حال، قوام بهبود یافته ترکیبات امسال باید به این معنی باشد که لاستیک نرم‌تر قابلیت استفاده همه‌کاره‌تری را دارد. این تایر را با نوارهای زرد یا قرمز خواهید دید.

C5

C5نرم ترین ترکیب تایر و وارث هایپر سافت جهانی محبوب است: سریع ترین ترکیبی که پیرلی تا کنون ساخته است. این لاستیک برای تمام مدارهایی که به سطوح بالایی از چسبندگی مکانیکی نیاز دارند، مناسب است، اما این سرعت و چسبندگی بیشتر طول عمر بسیار کمتری نسبت به تایرهای دیگر در این محدوده دارد. بهترین استفاده از آن کلیدی برای استراتژی مسابقه خواهد بود. این تایر را فقط با نوار قرمز خواهید دید.

ترکیبات آب و هوای مرطوب

تایرهای خیس و میانی امسال با الگوها و ساختارهای آج جدید بازطراحی شده اند. این باعث می شود آنها کارآمدتر و همچنین همه کاره تر شوند.برخلاف لاستیک‌های صاف، رنگ‌ها امسال تغییری نکرده‌اند و همچنان با نام Cinturato شناخته می‌شوند تا به نامی که از دهه 1950 مترادف با ایمنی و کنترل بوده است.

متوسط ​​(سبز)

لاستیک های میانی همه کاره ترین تایرهای بارانی هستند. آنها را می توان در مسیر مرطوب بدون آب ایستاده و همچنین سطح خشک استفاده کرد. این لاستیک با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت در هر ثانیه 30 لیتر آب را تخلیه می کند. ترکیب جدیدی وجود دارد که برای گسترش محدوده کاری طراحی شده است و یک متقاطع مناسب را هم با لکه های جزئی و هم در خیس شدن کامل تضمین می کند.

مرطوب (آبی)

لاستیک های کاملا مرطوب موثرترین راه حل برای باران شدید هستند. این لاستیک ها می توانند 85 لیتر آب را در هر ثانیه با سرعت 300 کیلومتر در ساعت تخلیه کنند. نمایه جدیدی برای افزایش مقاومت در برابر پلندهای آبی طراحی شده است که به لاستیک در باران شدید چسبندگی بیشتری می دهد. قطر تایر کامل خیس 10 میلی متر پهن تر از لاستیک صاف است.

اکنون شما در مورد لاستیک ها می دانید – ساده نیست. اما در مورد قوانین چطور، آیا تیم ها نمی توانند از نرم ترین لاستیک ها هر چقدر که می خواهند استفاده کنند؟ خوب نه، چیزهای بیشتری وجود دارد و …

قوانین

هر تیم 13 مجموعه از لاستیک ها را برای هر ماشین انتخاب می کند، اما آنها فقط مجاز به انتخاب سه ترکیب تایر از پنج ترکیب هستند. به عنوان مثال، اولین مسابقه فصل 2020 در اتریش، هر تیم ترکیبات C2، C3 و C4 را انتخاب کرد.

انتخاب تیم ها می تواند برای هر یک از ماشین های آن متفاوت باشد. به هر خودرو هشت ست لاستیک نرم (قرمز)، سه سری لاستیک متوسط ​​(زرد) و دو مجموعه لاستیک سخت (سفید) اختصاص داده شده است. پیرلی دو ست را انتخاب می کند که باید برای مسابقه در دسترس باقی بماند، در حالی که مجموعه ای از نرم ترین ترکیب نیز برای قسمت پایانی تعیین خط کنار گذاشته خواهد شد. تیم ها می توانند 10 ست باقی مانده خود را از سه ترکیب موجود در هر مسابقه تشکیل دهند. رانندگان باید حداقل از دو ترکیب مختلف در طول مسابقه خشک استفاده کنند.

تیم‌ها به بازگرداندن لاستیک‌ها به پیرلی در طول آخر هفته ادامه خواهند داد: یک ست بعد از 40 دقیقه اول تمرین اول، یک ست در پایان تمرین اول، دو ست در پایان تمرین دوم و دو ست در پایان تمرین سوم.

این باعث می‌شود آنها هفت ست برای مقدماتی و مسابقه (که باید شامل ست‌های اجباری باشند) در اختیار داشته باشند.تیم ها باید انتخاب های ترکیبی خود را هشت هفته قبل از هر مسابقه اروپایی و 14 هفته قبل از شروع هر مسابقه پروازی به FIA ارسال کنند. تصمیمات تا دو هفته قبل از مسابقه مخفی می ماند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x