اخبارردبول

جزئیات بیشتر بازگشت فورد به رقابت‌های فرمول یک

مجموعه «استوارت گرندپری» که یک تیم شرکت‌کننده در فرمول یک محسوب می‌شود، در زمان حیات خود در سه فصل مسابقات شرکت کرد و تنها در یک مسابقه به پیروزی رسید تا آنکه مدیر این تیم، جکی استوارت، این تیم را به فورد فروخت.

پس از آن تیم فرمول یک فورد به جگوار ریسینگ گره خورد اما تیم حاصل از همکاری این دو در میان سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ از برافراشتن پرچم پیشینیانش ناکام ماندند. بهترین تصمیم فورد در آن زمان این بود که نهایتا تیم خود را به یک کارآفرین استرالیایی بلندپرواز که روی نوشیدنی‌های انرژی‌زا کار می‌کرد فروخت.

قرارداد فورد برای سال ۲۰۲۶ حداقل تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهد داشت که به عقیده برخی، اثر برنامه‌های شبکه نتفلیکس محسوب می‌شود. این شبکه با پخش برنامه تلویزیونی «راندن برای بقا» سطح محبوبیت مسابقات فرمول یک را به‌شدت در میان جامعه آمریکایی افزایش داده است؛ کشوری که برای دهه‌ها علاقه‌ای به گرندپری سبک اروپایی نداشت و سرگرم مسابقات مخصوص خود نظیر نسکار بود. حال ۳ مسابقه از فصل ۲۰۲۳ در ایالات‌متحده برگزار خواهد شد. شهرهای میامی و لاس‌وگاس میزبان طرفداران فرمول یک خواهند بود.

قرار بود که پورشه و ردبول تا سال ۲۰۲۶ همراه یکدیگر باشند اما چطور شد که این تصمیم ردبول تغییر کرد و در حرکتی بزرگ، فورد را به‌عنوان همراه خود برگزید؟ از مصاحبه‌ها مشخص شد که پورشه قصد ندارد در این همکاری سکوت اختیار کند و تصمیم داشت بخش اساسی تصمیمات را خود برعهده بگیرد. داستان فورد اما متفاوت است و این شرکت آمریکایی قصد ندارد مانند سال‌های همکاری خود با جگوار با نهایت توان وارد میدان شود؛ پس گزینه بهتری برای همکاری ردبول خواهد بود که تمایل به تصمیم‌گیری مستقل دارد.

ردبول هم‌اکنون هم مرکز ساخت و توسعه موتور خود را در «میلتون کینز» تاسیس کرده است و برای ساخت موتور نیازی به کمک فورد ندارد اما در بیانیه خود می‌گوید:از سال ۲۰۲۳ بخش‌های توسعه موتور در فورد و ردبول، یک پیشرانه را مطابق با قوانین فنی مسابقات توسعه خواهند داد که شامل یک موتور برقی ۳۵۰ کیلوواتی و یک پیشرانه درون‌سوز مطابق با قوانین محیط‌زیستی خواهد بود که هر دو برای فصل ۲۰۲۶ آماده می‌شوند.

مدیریت ردبول می‌گوید:ما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده و سازنده مستقل موتور باید توانایی استفاده از مزایای همکاری با یک تامین‌کننده سوم‌شخص مانند فورد را برای حصول وضعیتی پایدار در رقابت داشته باشیم.بنابراین همکاری این دو مجموعه بیشتر و فراتر از همکاری تبلیغاتی آلفارومئو و سابر خواهد بود. با این همه، ردبول روی مستقل‌بودن خود تاکید فراوان دارد. ردبول مانند تیم رالی قهرمانی M اسپرت می‌خواهد از فورد جدا باشد.

فورد از آنجا ردبول را به‌عنوان همکار خود انتخاب کرده که این تیم در فصل‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ موفق شد به لطف برتری‌های «مکس ورشتاپن» قهرمانی جهان را کسب کند؛ البته موتور خودروی کنونی ردبول حاصل تلاش‌های هوندا بود که پس از نخستین پیروزی ورشتاپن در ۲۰۲۱ از فرمول ۱ کناره‌گیری کرد.

هوندا پس از ترک ردبول نقش حامی را برای آن بازی کرد تا این تیم نهایتا به استقلال برسد. صحبت‌هایی از بازگشت هوندا به رقابت‌ها و ادامه همکاری موفق آن با ردبول نیز در میان بود اما هم‌اکنون این فورد است که در فرصت‌ها و دستاوردهای ردبول سهیم می‌شود. به نظر شما آیا فورد می‌تواند رقبای خود را در فصل تازه فرمول یک شکست دهد؟! آیا این همکاری تازه بین ردبول مستقل و فورد محتاط اقبال خوبی دارد؟!

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x