تمرین سوم (FP3) گرندپری اتریش : نوریس بالاتر از پیاستری و ورشتاپن صدرنشین شد.

در آخرین جلسه تمرینی گرندپری اتریش، لاندو نوریس، راننده مکلارن، در یک جلسه پرهیجان، بالاتر از همتیمیاش اسکار پیاستری، سریعترین زمان را ثبت کرد.
خلاصه تمرین نهایی گرندپری اتریش : پیشتازی نوریس و چالش حد و مرز پیست
لاندو نوریس از تیم مکلارن، در آخرین ساعت تمرین گرندپری اتریش ، سریعترین زمان را ثبت کرد و بالاتر از همتیمیاش اسکار پیاستری و مکس ورشتاپن قرار گرفت. این موضوع نوید یک جلسه تعیین خط (Qualifying) غیرقابل پیشبینی را میدهد، چرا که بسیاری از رانندگان برای رعایت حد و مرز پیست با مشکل مواجه بودند.پس از تمرینات روز جمعه که مکلارن با ارتقاهای جدید خود را به عنوان تیمی قدرتمند معرفی کرده بود، رانندگان با هدف تنظیم دقیق خودروهایشان پیش از شروع تعیین خط امروز، به پیست بازگشتند.
ورشتاپن از تیم ردبول که این آخر هفته با مهندس مسابقه متفاوتی کار میکند، جزو اولین نفراتی بود که برای یک دور سریع وارد پیست شد. او با استفاده از تایرهای هارد، در تلاش اولیه خود زمان 1 دقیقه و 6.131 ثانیه را ثبت کرد که به طور قابل توجهی کندتر از زمان معیار 1 دقیقه و 4.580 ثانیه نوریس در FP2 بود.راننده هلندی لحظاتی در پیچ پایانی از مسیر خارج شد و متعاقباً از طریق رادیو گزارش داد که “خودرو هنگام بازگشت به گاز کمی عصبی است” و افزود که ردبول “کمی تند و تیز” به نظر میرسید، در حالی که او سعی داشت زمانهای خود را کاهش دهد.
رده | راننده | زمان | دور |
---|---|---|---|
1 | ![]() | 1:04.324 | 21 |
2 | ![]() | +0.118s | 20 |
3 | ![]() | +0.210s | 28 |
4 | ![]() | +0.250s | 20 |
5 | ![]() | +0.466s | 23 |
6 | ![]() | +0.694s | 18 |
7 | ![]() | +0.729s | 18 |
8 | ![]() | +0.738s | 20 |
9 | ![]() | +0.815s | 17 |
10 | ![]() | +0.858s | 18 |
11 | ![]() | +0.858s | 19 |
12 | ![]() | +0.919s | 21 |
13 | ![]() | +0.959s | 18 |
14 | ![]() | +0.990s | 22 |
15 | ![]() | +1.002s | 21 |
16 | ![]() | +1.042s | 21 |
17 | ![]() | +1.042s | 26 |
18 | ![]() | +1.195s | 21 |
19 | ![]() | +1.222s | 26 |
20 | ![]() | +1.699s | 18 |
ادامه تمرین نهایی: برتری نوریس، چالشهای پیست و هیجان لحظات پایانی
با پیوستن تدریجی خودروهای بیشتر به ورشتاپن در پیست، نوریس زمان رقیبش را با اختلاف 0.156 ثانیه بهبود بخشید، البته این زمان با تایرهای سافت ثبت شد. در جای دیگر، پیچ 1 شاهد یک سری اصلاحات بیش از حد بود؛ به طوری که راننده بریتانیایی، فرانکو کولاپینتو و هر دو فراری پس از انحراف از مسیر مجبور شدند به منطقه فرار بروند و دورهای سریع خود را نیمهکاره رها کنند.با نزدیک شدن به نیمه زمان جلسه، همه رانندگان در جدول زمانی ظاهر شده بودند، اما این نوریس بود که قاطعانه در صدر باقی ماند و حدود چهار دهم ثانیه با هموطنانش، لوییس همیلتون و جورج راسل، فاصله داشت.
پیاستری در تلاش برای کاهش فاصله با همتیمیاش در مکلارن، کمی بیش از حد فشار آورد و در پیچ 9 روی سنگریزه افتاد، اما به سختی کنترل خود را حفظ کرد تا از یک حادثه مخربتر جلوگیری کند. او سریعاً به تیمش در گاراژ توصیه کرد که کف خودرو را بررسی کنند و با 20 دقیقه باقیمانده، همچنان بیش از 0.5 ثانیه از نوریس عقب بود.ایساک هاجار از تیم ریسینگ بولز در پیچ بعدی نزدیک بود دچار حادثه دیگری شود؛ او نیز چرخ خود را در شن فرو برد که باعث چرخش خودرویش شد و برای لحظاتی پرچمهای زرد را به اهتزاز درآورد. این یکی از خطاهای جالبتر جلسه بود – او در نهایت رو به مسیر درست در پیست قرار گرفت و با شرمساری به مهندس خود گفت: “متاسفم!”
پایان تمرین نهایی: برتری قاطع مکلارن و آمادگی برای تعیین خط
نوریس علیرغم ثبت سریعترین زمان در سکتور اول، به دلیل خارج شدن از مسیر روی حاشیه پیست، یک دور خود را رها کرد. با این حال، او جلسه را با زمان 1 دقیقه و 4.324 ثانیه در صدر به پایان رساند و مکلارن را با یک-دو تیمی (Norris و Piastri) پیشتاز کرد؛ پیاستری تنها کمی بیش از یک دهم ثانیه عقبتر از او قرار گرفت.ورشتاپن نیز در دقایق پایانی چرخش هاجار را تکرار کرد، اما در نهایت به رده سوم رسید و بالاتر از دوتایی فراری، یعنی شارل لکلرک و همیلتون، قرار گرفت. دو مرسدس با تنها 0.035 ثانیه اختلاف از هم قرار گرفتند و راسل کمی جلوتر بود. همچنین لنس استرول در فرم خوب، یوکی سونودا و گابریل بورتولتو لیست 10 نفر برتر را تکمیل کردند.فرناندو آلونسو، راننده دوم استون مارتین، در رده دوازدهم قرار گرفت، درست پشت سر لیام لاوسون که توانست زمانی دقیقاً مشابه با بورتولتو ثبت کند. نیکو هالکنبرگ رده سیزدهم را بالاتر از دو ویلیامز، یعنی الکس آلبون و کارلوس ساینز، به خود اختصاص داد، و اولی برمن از هاس نیز به رده شانزدهم بسنده کرد.در انتهای جدول، پیر گاسلی، استبان اوکون، هاجار و کولاپینتو همگی امیدوارند که پیش از شروع جلسه تعیین خط در ساعت 16:00 به وقت محلی (17:30 به وقت ایران)، وضعیت خود را بهبود بخشند و زمانهای بهتری ثبت کنند.