تمرین سوم (FP3): نوریس سریعترین بود و لکلرک بین دو خودروی مکلارن در تمرین نهایی گرندپری ایتالیا قرار گرفت

چارلز لکلرک” بین دو راننده مکلارن فاصله انداخت، در حالی که “لاندو نوریس” در تمرین سوم (FP3) مونزا سریعتر از همتیمی خود، “اسکار پیاستری”، ظاهر شد.
لاندو نوریس سریعترین فرد در آخرین جلسه تمرینی پیش از گرندپری ایتالیا بود و “چارلز لکلرک” از تیم فراری، بین دو راننده مکلارن قرار گرفت.نوریس که در رقابت برای عنوان قهرمانی رانندگان، ۳۴ امتیاز از همتیمیاش اسکار پیاستری عقبتر است، زمان ۱ دقیقه و ۱۹.۳۳۱ ثانیه را در تمرین آزاد سوم (FP3) ثبت کرد، در حالی که لکلرک با ثبت زمانی اندکی کندتر، به “تیفوسی”های (هواداران فراری) محلی امید یک نتیجه قوی در مونزا را داد.با وجود اینکه این آخرین ساعت تمرینی قبل از جلسه مهم تعیین خط (Qualifying) در ادامه روز بود، نزدیک به ۱۰ دقیقه طول کشید تا بیشتر رانندگان وارد پیست شوند، و اکثر آنها در ابتدا فقط برای آمادهسازی تایرها، دورهای نصب (installation laps) را انجام دادند.کسانی که تصمیم به ثبت دورهای زمانی گرفتند، این کار را با تایرهای سخت پیرلی انجام دادند. تمرکز از همان ابتدا به نیمه دوم جلسه معطوف بود؛ جایی که شرایط پیست برای شبیهسازیهای تعیین خط در بهترین حالت خود قرار میگرفت.لوییس همیلتون که از آخر هفته گذشته پنج رده پنالتی در جدول تعیین خط دارد، در پیچ اول از مسیر خارج شد؛ اتفاقی که برای بسیاری دیگر از جمله لاندو نوریس، اولی بیرمن، گابریل بورتولتو و کارلوس ساینز نیز رخ داد. راننده ویلیامز از وجود باد مخالف در پشت خودرو شکایت کرد.ایساک هاجار اولین رانندهای بود که در حدود دقیقه ۱۵ از تایرهای نرم استفاده کرد، اما این راننده از تیم “ریسینگ بولز” تنها توانست به جایگاه دوم برسد، تقریباً سه دهم ثانیه کندتر از یوکی سونودا که با لاستیک سخت، زمان ۱ دقیقه و ۲۰.۷۷۵ ثانیه را ثبت کرده بود.
رتبه | راننده | زمان / اختلاف | تعداد دور |
---|---|---|---|
1 | نوریس (NOR) | 1:19.331 | 21 |
2 | لکلرک (LEC) | +0.021s | 24 |
3 | پیاستری (PIA) | +0.165s | 22 |
4 | ورشتپن (VER) | +0.167s | 18 |
5 | راسل (RUS) | +0.184s | 19 |
6 | بورتولتو (BOR) | +0.227s | 18 |
7 | همیلتون (HAM) | +0.267s | 23 |
8 | هاجار (HAD) | +0.272s | 20 |
9 | آنتونلی (ANT) | +0.365s | 24 |
10 | آلبون (ALB) | +0.389s | 23 |
11 | هالکنبرگ (HUL) | +0.406s | 18 |
12 | آلونسو (ALO) | +0.530s | 19 |
13 | ساینز (SAI) | +0.576s | 23 |
14 | کولتارد (COL) | +0.703s | 22 |
15 | سونودا (TSU) | +0.728s | 24 |
16 | لاوسون (LAW) | +0.801s | 14 |
17 | بیرمن (BEA) | +0.878s | 22 |
18 | گسلی (GAS) | +0.916s | 23 |
19 | استرول (STR) | +0.916s | 22 |
20 | اوکون (OCO) | +0.973s | 20 |
پس از ۲۰ دقیقه، مکس ورشتپن از تیم ردبول با استفاده از لاستیک نرم، با زمان ۱ دقیقه و ۲۰.۰۴۰ ثانیه خود را به صدر جدول رساند و با اختلاف چند دهم ثانیه از بقیه جدا شد. پس از او، لکلرک با تنها ۰.۰۱۴ ثانیه اختلاف، در جایگاه دوم قرار گرفت.راننده فراری بار دیگر با لاستیک متوسط وارد پیست شد، اما در پیچ پارابولیکا با بیشفرمانی شدید مواجه شد. در همین حین، ورشتپن با استفاده از لاستیک با دیواره قرمز (لاستیک نرم) زمان خود را به ۱ دقیقه و ۱۹.۶۸۸ ثانیه بهبود بخشید، اما از استبان اوکون ناامید و کلافه شد، زیرا اوکون در دورهای آمادهسازی از پیچهای ابتدایی در کنار او قرار گرفته بود.با ۲۵ دقیقه باقیمانده، همیلتون با استفاده از لاستیک متوسط به جایگاه دوم صعود کرد و زمانی ثبت کرد که تنها کمی بیشتر از دو دهم ثانیه از بهترین زمان ورشتپن کندتر بود. الکس آلبون نیز با استفاده از لاستیک نرم، با اختلاف اندکی در جایگاه سوم قرار گرفت.همانطور که انتظار میرفت، در ۱۵ دقیقه پایانی یک موج از دورهای شبیهسازی تعیین خط آغاز شد. نوریس با زمان ۱ دقیقه و ۱۹.۳۳۱ ثانیه به صدر جدول رفت، در حالی که همتیمیاش پیاستری ۰.۲۴۷ ثانیه کندتر بود و در جایگاه سوم قرار گرفت. در این میان، ورشتپن با اختلاف بسیار کمی در ردهای بالاتر از پیاستری قرار داشت.در حالی که نوریس نتوانست زمان خود را در تلاش دوم بهبود بخشد، پیاستری اختلاف خود را به تنها ۰.۱۶۵ ثانیه کاهش داد. در این زمان، دو راننده فراری برای اولین بار با لاستیکهای نرم وارد پیست شدند.اما لکلرک یک بار دیگر با خطر نزدیک به تصادف مواجه شد و چرخ عقب سمت چپ او در خروجی پیچ لسمو ۲ به شنهای حاشیه پیست برخورد کرد، در حالی که همیلتون تنها توانست به جایگاه ششم برسد و درخواست “سرعت بیشتر” داشت.
لکلرک در تلاش بعدی خود، سریعترین زمان را در بخش اول پیست ثبت کرد و آن دور برای کسب جایگاه دوم و با تنها ۰.۰۲۱ ثانیه اختلاف نسبت به نوریس کافی بود. کمتر از دو دهم ثانیه، پیاستری، ورشتپن و جورج راسل را از او جدا میکرد.بورتولتو جایگاه شگفتانگیز ششم را کسب کرد و پس از او همیلتون، هاجار و کیمی آنتونلی از تیم مرسدس قرار گرفتند. آلبون از تیم ویلیامز نیز در جمع ۱۰ نفر برتر قرار گرفت.پس از آنها، نیکو هالکنبرگ (کیک سائوبر)، فرناندو آلونسو (استون مارتین)، ساینز (ویلیامز)، فرانکو کولاپینتو (آلپاین) و سونودا قرار گرفتند.لیام لاوسون در جایگاه شانزدهم قرار گرفت، خودروی ریسینگ بولز او در مراحل پایانی به دلیل آسیب دیدن کف خودرو تعمیر شد. بیرمن (هاس)، پیر گسلی (آلپاین)، لنس استرول (استون مارتین) و اوکون نیز در ردههای بعدی قرار گرفتند.