تمرین اول گرندپری مجارستان ۲۰۲۵ : نوریس بالاتر از پیاستری و لکلرک

لندو نوریس در تمرین آزاد اول پیش از گرندپری مجارستان ، سریعترین زمان را ثبت کرد.
لاندو نوریس در تمرین ابتدایی گرندپری مجارستان ، صدرنشین جدول زمانی شد و راننده مکلارن جلوتر از همتیمیاش اسکار پیاستری و چارلز لکلرک از فراری قرار گرفت.
چند ساعت قبل از شروع این جلسه تمرینی، تیم استون مارتین اعلام کرد که فرناندو آلونسو به دلیل آسیبدیدگی عضلانی کمر، در FP1 حضور نخواهد داشت. این به معنی آن بود که راننده تستی و ذخیره، فیلیپه دروگوویچ، جای او را میگیرد. قرار است به زودی اطلاعات بیشتری درباره حضور آلونسو در ادامه مسابقات آخر هفته منتشر شود.
همچنین، پل آرون پشت فرمان خودروی کیک سائوبر نیکو هالکنبرگ قرار گرفت. این راننده استونیایی برای دومین بار به عنوان راننده تازهکار برای این تیم، پس از حضور قبلی در سیلوراستون، وارد عمل شد.
لوئیس همیلتون، برنده هشت باره و رکورددار پیست هونگارورینگ، اولین کسی بود که با روشن شدن چراغ سبز وارد پیست شد. این راننده فراری در آغاز شلوغ این ساعت پیشتاز بود. در حالی که هشت راننده تایرهای سخت را انتخاب کرده بودند، اکثر آنها برای دورهای اولیه از تایرهای مدیوم استفاده کردند.پیر گسلی که در مسابقه قبلی در بلژیک امتیاز کسب کرده بود، اندکی پس از آغاز FP1 دچار مشکل شد. این راننده فرانسوی در خودروی آلپاین خود گزارش داد که «هیچ قدرتی ندارد» و سپس به پیتلین بازگشت تا مشکل بررسی شود.نوریس در بخش ابتدایی این جلسه تمرینی، جلوتر از لکلرک سریعترین زمان را ثبت کرد و پیاستری، دیگر راننده مکلارن که ۱۲ ماه پیش اولین پیروزی خود در گرندپری را در همین پیست کسب کرده بود، در جایگاه سوم قرار گرفت.
POS. | DRIVER | TIME / GAP | LAPS |
---|---|---|---|
1 | ![]() | 1:16.052 | 26 |
2 | ![]() | +0.019s | 30 |
3 | ![]() | +0.217s | 28 |
4 | ![]() | +0.629s | 31 |
5 | ![]() | +0.682s | 28 |
6 | ![]() | +0.826s | 26 |
7 | ![]() | +0.828s | 26 |
8 | ![]() | +0.873s | 26 |
9 | ![]() | +0.888s | 25 |
10 | ![]() | +0.906s | 25 |
11 | ![]() | +0.932s | 28 |
12 | ![]() | +0.952s | 26 |
13 | ![]() | +1.071s | 27 |
14 | ![]() | +1.132s | 29 |
15 | ![]() | +1.143s | 31 |
16 | ![]() | +1.217s | 26 |
17 | ![]() | +1.341s | 27 |
18 | ![]() | +1.412s | 29 |
19 | ![]() | +1.600s | 17 |
20 | ![]() | +3.736s | 9 |
نوریس با زمان ۱ دقیقه و ۱۷.۶۳۱ ثانیه، یک ثانیه جلوتر از همیلتون در جایگاه هشتم جدول زمانی قرار گرفت. این موضوع باعث شد قهرمان هفتباره جهان از مهندس مسابقهاش بپرسد که در کدام قسمتها زمان از دست میدهد. پاسخ این بود که این اتفاق در پیچهای ۵، ۸ و ۹ رخ میدهد.در همین حال، لکلرک دیگر راننده فراری، اندکی بعد نوریس را از صدر پایین کشید. اما نوریس با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۱۶.۸۳۷ ثانیه، حتی سریعتر هم شد و اولین کسی بود که به زیر مرز ۱ دقیقه و ۱۶ ثانیه رسید.در حوالی نیمه جلسه تمرینی، در حالی که پیست آرام بود و تنها رانندگان تیم ریسینگ بولز و گسلی (که مشکل قبلیاش ظاهراً حل شده بود) در حال رانندگی بودند، همیلتون به گاراژ بازگشت و گزارش داد: «ماشین حس خوبی ندارد.»در همین حین، تمرینات آرون با یک مشکل فنی در خودروی کیک سائوبر به پایان رسید و او مجبور شد ماشین را کنار پیست متوقف کند. این حادثه باعث برافراشته شدن پرچمهای زرد و اعلام ماشین ایمنی مجازی (Virtual Safety Car) شد، و خودروی C45 به بیرون از مسیر هل داده شد.
با نزدیک شدن به مراحل پایانی تمرین، تمرکز اکثر رانندگان به استفاده از تایرهای سافت معطوف شد. نوریس با ثبت زمان خیرهکننده ۱ دقیقه و ۱۶.۰۵۲ ثانیه، هفت دهم ثانیه جلوتر از لکلرک، صدرنشین قبلی، قرار گرفت. پیاستری نیز سریعترین زمان را در بخش اول پیست ثبت کرد، اما در نهایت با اختلاف ۰.۱۴۲ ثانیه نسبت به همتیمیاش به کار خود پایان داد.
تلاشی دیگر از سوی پیاستری او را به مکلارن دیگر نزدیکتر کرد و اختلاف به تنها ۰.۰۱۹ ثانیه کاهش یافت. در ۱۰ دقیقه پایانی شلوغ تمرین – که در آن چندین راننده دچار قفل شدن ترمز شدند و سپس بیشتر آنها به تایرهای مدیوم روی آوردند – زمان نوریس او را در صدر نگه داشت و پس از او پیاستری و لکلرک قرار گرفتند.ایزاک هادجار از تیم ریسینگ بولز با قرار گرفتن در رده چهارم، عملکرد قابل توجهی داشت و دقیقاً جلوتر از همیلتون در رده پنجم ایستاد، در حالی که اولی برمن از هاس ششم شد. جفت راننده مرسدس، کیمی آنتونلی و جورج راسل – در آخر هفتهای که تیم به سیستم تعلیق قبلی خود بازگشته است – به ترتیب در ردههای هفتم و هشتم قرار گرفتند و مکس ورشتاپن از ردبول و لنس استرول از استون مارتین ۱۰ نفر برتر را تکمیل کردند.الکس آلبون از ویلیامز در رده یازدهم قرار گرفت و پس از او استبان اوکون از هاس (دوازدهم)، گسلی (سیزدهم)، لاوسون (چهاردهم) و کارلوس ساینز از ویلیامز (پانزدهم) جای گرفتند.دروگوویچ بازگشت خود را در جایگاه شانزدهم به پایان رساند، جلوتر از یوکی سونودا از ردبول در رده هفدهم و فرانکو کولاپینتو از آلپاین در رده هجدهم. گابریل بورتولتو – که لحظات پایانی تمرین را در گاراژ سپری کرد و ماشینش روی پایهها باقی ماند – در رده نوزدهم برای کیک سائوبر قرار گرفت، جلوتر از آرون که تنها ۹ دور زد و به دلیل مشکل فنی متوقف شد.رانندگان و تیمها اکنون در پادوک گرد هم میآیند تا دادههای خود را بررسی کرده و برای دومین جلسه تمرین آزاد روز جمعه، که قرار است ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی آغاز شود، آماده شوند.