تمرین آزاد اول (FP1): نوریس در تنها جلسه تمرینی گرندپری سائوپائولو ، بالاتر از همتیمی و رقیب قهرمانیاش، پیاستری، قرار گرفت.

رانندگان تیم مکلارن، لاندو نوریس و اسکار پیاستری، آخر هفته گرندپری سائوپائولو را با رقابتی بسیار نزدیک آغاز کردند.
لاندو نوریس در تنها جلسه تمرینی روز جمعه گرندپری سائوپائولو، با ثبت بهترین زمان، صدرنشین شد. او بالاتر از همتیمی خود در مکلارن، اسکار پیاستری، و نیکو هالکنبرگ از تیم کیک سائوبر قرار گرفت.
اهمیت تنها یک ساعت تمرین
از آنجا که فرمت اسپرینت برای پنجمین بار در این فصل بازگشته است، رانندگان و تیمها تنها یک ساعت فرصت داشتند تا قبل از برگزاری تعیین خط اسپرینت (Sprint Qualifying) در اواخر روز، با شرایط پیست آشنا شوند و تنظیمات ماشینهای خود را نهایی کنند.
ترافیک در پیتلین و شروع با تایر سخت
جای تعجب نبود که این شرایط منجر به صف کشیدن ماشینها در انتهای پیتلین برای شروع تمرین در ساعت ۱۱:۳۰ به وقت محلی شد. تمامی ۲۰ راننده برنامه تمرینی خود را با تایر سخت (Hard Compound) آغاز کردند.
حادثه در ۱۰ دقیقه ابتدایی
با این حال، درام این جلسه در ۱۰ دقیقه اول رخ داد؛ زمانی که یوکی سونودا کنترل ماشین ردبول خود را هنگام خروج از پیچهای “دسیدا دو لاگو” از دست داد و به گاردریلها برخورد کرد. این تصادف باعث آسیبهای جدی به بخش جلویی و عقب ماشین شد.
| رتبه (Pos.) | شماره (No.) | راننده (Driver) | تیم (Team) | زمان / اختلاف (Time / Gap) | دور (Laps) |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 4 | NOR (نوریس) | McLaren (مکلارن) | 1:09.975 | 31 |
| 2 | 81 | PIA (پیاستری) | McLaren (مکلارن) | +0.023s | 33 |
| 3 | 27 | HUL (هالکنبرگ) | Kick Sauber (کیک سائوبر) | +0.619s | 32 |
| 4 | 14 | ALO (آلونسو) | Aston Martin (استون مارتین) | +0.631s | 26 |
| 5 | 5 | BOR (بورتولتو) | Kick Sauber (کیک سائوبر) | +0.641s | 32 |
| 6 | 63 | RUS (راسل) | Mercedes (مرسدس) | +0.670s | 35 |
| 7 | 10 | GAS (گاسلی) | Alpine (آلپین) | +0.706s | 33 |
| 8 | 55 | SAI (ساینز) | Williams (ویلیامز) | +0.711s | 36 |
| 9 | 6 | HAD (هادجار) | Racing Bulls (ریسینگ بولز) | +0.732s | 31 |
| 10 | 12 | ANT (آنتونلی) | Mercedes (مرسدس) | +0.769s | 37 |
| 11 | 30 | LAW (لاوسون) | Racing Bulls (ریسینگ بولز) | +0.819s | 36 |
| 12 | 23 | ALB (آلبون) | Williams (ویلیامز) | +0.832s | 35 |
| 13 | 31 | OCO (اوکون) | Haas F1 Team (هاس اف۱) | +0.931s | 29 |
| 14 | 87 | BEA (بیرمن) | Haas F1 Team (هاس اف۱) | +0.986s | 32 |
| 15 | 18 | STR (استرول) | Aston Martin (استون مارتین) | +1.095s | 31 |
| 16 | 43 | COL (کولاپینتو) | Alpine (آلپین) | +1.185s | 30 |
| 17 | 1 | VER (ورشتپن) | Red Bull Racing (ردبول ریسینگ) | +1.393s | 31 |
| 18 | 16 | LEC (لکلرک) | Ferrari (فراری) | +1.518s | 30 |
| 19 | 44 | HAM (همیلتون) | Ferrari (فراری) | +1.551s | 28 |
| 20 | 22 | TSU (سونودا) | Red Bull Racing (ردبول ریسینگ) | +1.788s | 20 |
ادامه گزارش FP1: حادثه سونودا و رقابت مکلارن
ضربه زودهنگام به شانس سونودا
هرچند سونودا توانست خودروی خود را به پیتلین برساند، اما با توجه به اینکه مکانیکها مجبور بودند بخش زیادی از زمان تمرین را صرف تعمیرات کنند، این حادثه یک ضربه زودهنگام به شانس او در آخر هفته اینترلاگوس بود.
پیشتازی اولیه راسل و رقابت نزدیک
پس از آنکه همه رانندگان حداقل یک دور کامل را ثبت کردند، جورج راسل از مرسدس با زمان ۱ دقیقه و ۱۱.۱۸۸ ثانیه صدرنشین شد. او اندکی جلوتر از مکس ورشتپن، قهرمان چهار دوره جهان، و به دنبال آنها کارلوس ساینز از ویلیامز و دو خودروی فراری قرار گرفت.
مشکلات ترافیکی در پیست مارپیچ سائوپائولو
ماهیت پیچیده و مارپیچ پیست آتودرومو ژوزه کارلوس پیس از طریق مجموعهای از مشکلات ترافیکی نمود پیدا کرد؛ رانندگانی چون کیمی آنتونلی، ایزاک هادجار، راسل و نوریس همگی در طول دورهای خود با تایرهای سخت، دچار تأخیر و کُندی شدند.
ثبت رکورد جدید توسط نوریس
با پیشروی جلسه و تست تایرهای نرمتر توسط رانندگان، شاهد ثبت پیدرپی زمانهای سبز و بنفش در بخشهای مختلف پیست و جابهجایی فراوان در جدول ردهبندی بودیم. در نهایت، نوریس با تایر مدیوم (متوسط)، زمان معیار جدید ۱ دقیقه و ۰۹.۹۷۵ ثانیه را ثبت کرد.
تداوم نبرد نوریس و پیاستری
پیاستری در رده دوم، تنها با چند صدم ثانیه اختلاف نسبت به همتیمی خود قرار گرفت و نبرد این دو برای عنوان قهرمانی رانندگان همچنان ادامه دارد. این در حالی بود که ورشتپن (دیگر مدعی قهرمانی) به نظر میرسید قصد دارد در دور پایانی خود با تایر نرم به آنها ملحق شود، اما در لحظات آخر از آن دور منصرف شد.
پایان FP1: درخشش کیک سائوبر و عملکرد ضعیف فراری
شروع چشمگیر کیک سائوبر
تیم کیک سائوبر شروع چشمگیری در آخر هفته داشت؛ هالکنبرگ در رده سوم و گابریل بورتولتو (راننده محبوب میزبان) در رده پنجم قرار گرفتند. این دو راننده، فرناندو آلونسو از استون مارتین که در رده چهارم بود را در بین خود جای دادند.
سقوط راسل و باقی رانندگان میانه جدول
جورج راسل پس از پیشتازی اولیه با تایرهای سخت، با بیش از نیم ثانیه اختلاف از صدر، به رده ششم سقوط کرد. پشت سر او به ترتیب ساینز، هادجار، آنتونلی (همتیمی راسل در مرسدس) و لیام لاوسون در ماشین ریسینگ بولز قرار گرفتند.
تکمیل شدن جدول و عدم ثبت زمان ورشتپن
الکس آلبون در ویلیامز دوازدهم شد و جلوتر از رانندگان تیم هاس، استبان اوکون و اولی بیرمن، لنس استرول از استون مارتین، فرانکو کولاپینتو (راننده تازهتمدیدشده آلپین)، و مکس ورشتپن قرار گرفت. ورشتپن نتوانست یک زمان درخور توجه را ثبت کند.
عملکرد ضعیف فراری
این جلسه برای تیم فراری بسیار کمفروغ بود؛ چارلز لکلرک و لوییس همیلتون – که در مراحل پایانی هنگام خروج از پیچ مرگولیو دور شد – به تایرهای سخت اکتفا کرده و به ترتیب در ردههای هجدهم و نوزدهم قرار گرفتند و تنها بالاتر از سونودای آسیبدیده ایستادند.
آمادهسازی برای تعیین خط اسپرینت
اکنون رانندگان و تیمها در پادوک اینترلاگوس جمع میشوند تا پیش از شروع تعیین خط اسپرینت (Sprint Qualifying) که طبق برنامه در ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلی آغاز خواهد شد، در مورد هرگونه تغییر در تنظیمات خودروهای خود تصمیمگیری کنند.



