۲۱. سائوپائولو ، برزیل ۲۰۲۵اخبارمسابقات 2025

تمرین آزاد اول (FP1): نوریس در تنها جلسه تمرینی گرندپری سائوپائولو ، بالاتر از هم‌تیمی و رقیب قهرمانی‌اش، پیاستری، قرار گرفت.

رانندگان تیم مک‌لارن، لاندو نوریس و اسکار پیاستری، آخر هفته گرندپری سائوپائولو را با رقابتی بسیار نزدیک آغاز کردند.

لاندو نوریس در تنها جلسه تمرینی روز جمعه گرندپری سائوپائولو، با ثبت بهترین زمان، صدرنشین شد. او بالاتر از هم‌تیمی خود در مک‌لارن، اسکار پیاستری، و نیکو هالکنبرگ از تیم کیک سائوبر قرار گرفت.

اهمیت تنها یک ساعت تمرین

​از آنجا که فرمت اسپرینت برای پنجمین بار در این فصل بازگشته است، رانندگان و تیم‌ها تنها یک ساعت فرصت داشتند تا قبل از برگزاری تعیین خط اسپرینت (Sprint Qualifying) در اواخر روز، با شرایط پیست آشنا شوند و تنظیمات ماشین‌های خود را نهایی کنند.

ترافیک در پیت‌لین و شروع با تایر سخت

​جای تعجب نبود که این شرایط منجر به صف کشیدن ماشین‌ها در انتهای پیت‌لین برای شروع تمرین در ساعت ۱۱:۳۰ به وقت محلی شد. تمامی ۲۰ راننده برنامه تمرینی خود را با تایر سخت (Hard Compound) آغاز کردند.

حادثه در ۱۰ دقیقه ابتدایی

​با این حال، درام این جلسه در ۱۰ دقیقه اول رخ داد؛ زمانی که یوکی سونودا کنترل ماشین ردبول خود را هنگام خروج از پیچ‌های “دسیدا دو لاگو” از دست داد و به گاردریل‌ها برخورد کرد. این تصادف باعث آسیب‌های جدی به بخش جلویی و عقب ماشین شد.

رتبه (Pos.)شماره (No.)راننده (Driver)تیم (Team)زمان / اختلاف (Time / Gap)دور (Laps)
14NOR (نوریس)McLaren (مک‌لارن)1:09.97531
281PIA (پیاستری)McLaren (مک‌لارن)+0.023s33
327HUL (هالکنبرگ)Kick Sauber (کیک سائوبر)+0.619s32
414ALO (آلونسو)Aston Martin (استون مارتین)+0.631s26
55BOR (بورتولتو)Kick Sauber (کیک سائوبر)+0.641s32
663RUS (راسل)Mercedes (مرسدس)+0.670s35
710GAS (گاسلی)Alpine (آلپین)+0.706s33
855SAI (ساینز)Williams (ویلیامز)+0.711s36
96HAD (هادجار)Racing Bulls (ریسینگ بولز)+0.732s31
1012ANT (آنتونلی)Mercedes (مرسدس)+0.769s37
1130LAW (لاوسون)Racing Bulls (ریسینگ بولز)+0.819s36
1223ALB (آلبون)Williams (ویلیامز)+0.832s35
1331OCO (اوکون)Haas F1 Team (هاس اف۱)+0.931s29
1487BEA (بیرمن)Haas F1 Team (هاس اف۱)+0.986s32
1518STR (استرول)Aston Martin (استون مارتین)+1.095s31
1643COL (کولاپینتو)Alpine (آلپین)+1.185s30
171VER (ورشتپن)Red Bull Racing (ردبول ریسینگ)+1.393s31
1816LEC (لکلرک)Ferrari (فراری)+1.518s30
1944HAM (همیلتون)Ferrari (فراری)+1.551s28
2022TSU (سونودا)Red Bull Racing (ردبول ریسینگ)+1.788s20

ادامه گزارش FP1: حادثه سونودا و رقابت مک‌لارن

ضربه زودهنگام به شانس سونودا

​هرچند سونودا توانست خودروی خود را به پیت‌لین برساند، اما با توجه به اینکه مکانیک‌ها مجبور بودند بخش زیادی از زمان تمرین را صرف تعمیرات کنند، این حادثه یک ضربه زودهنگام به شانس او در آخر هفته اینترلاگوس بود.

پیشتازی اولیه راسل و رقابت نزدیک

​پس از آنکه همه رانندگان حداقل یک دور کامل را ثبت کردند، جورج راسل از مرسدس با زمان ۱ دقیقه و ۱۱.۱۸۸ ثانیه صدرنشین شد. او اندکی جلوتر از مکس ورشتپن، قهرمان چهار دوره جهان، و به دنبال آن‌ها کارلوس ساینز از ویلیامز و دو خودروی فراری قرار گرفت.

مشکلات ترافیکی در پیست مارپیچ سائوپائولو

​ماهیت پیچیده و مارپیچ پیست آتودرومو ژوزه کارلوس پیس از طریق مجموعه‌ای از مشکلات ترافیکی نمود پیدا کرد؛ رانندگانی چون کیمی آنتونلی، ایزاک هادجار، راسل و نوریس همگی در طول دورهای خود با تایرهای سخت، دچار تأخیر و کُندی شدند.

ثبت رکورد جدید توسط نوریس

​با پیشروی جلسه و تست تایرهای نرم‌تر توسط رانندگان، شاهد ثبت پی‌درپی زمان‌های سبز و بنفش در بخش‌های مختلف پیست و جابه‌جایی فراوان در جدول رده‌بندی بودیم. در نهایت، نوریس با تایر مدیوم (متوسط)، زمان معیار جدید ۱ دقیقه و ۰۹.۹۷۵ ثانیه را ثبت کرد.

تداوم نبرد نوریس و پیاستری

پیاستری در رده دوم، تنها با چند صدم ثانیه اختلاف نسبت به هم‌تیمی خود قرار گرفت و نبرد این دو برای عنوان قهرمانی رانندگان همچنان ادامه دارد. این در حالی بود که ورشتپن (دیگر مدعی قهرمانی) به نظر می‌رسید قصد دارد در دور پایانی خود با تایر نرم به آن‌ها ملحق شود، اما در لحظات آخر از آن دور منصرف شد.

پایان FP1: درخشش کیک سائوبر و عملکرد ضعیف فراری

شروع چشمگیر کیک سائوبر

​تیم کیک سائوبر شروع چشمگیری در آخر هفته داشت؛ هالکنبرگ در رده سوم و گابریل بورتولتو (راننده محبوب میزبان) در رده پنجم قرار گرفتند. این دو راننده، فرناندو آلونسو از استون مارتین که در رده چهارم بود را در بین خود جای دادند.

سقوط راسل و باقی رانندگان میانه جدول

جورج راسل پس از پیشتازی اولیه با تایرهای سخت، با بیش از نیم ثانیه اختلاف از صدر، به رده ششم سقوط کرد. پشت سر او به ترتیب ساینز، هادجار، آنتونلی (هم‌تیمی راسل در مرسدس) و لیام لاوسون در ماشین ریسینگ بولز قرار گرفتند.

تکمیل شدن جدول و عدم ثبت زمان ورشتپن

الکس آلبون در ویلیامز دوازدهم شد و جلوتر از رانندگان تیم هاس، استبان اوکون و اولی بیرمن، لنس استرول از استون مارتین، فرانکو کولاپینتو (راننده تازه‌تمدیدشده آلپین)، و مکس ورشتپن قرار گرفت. ورشتپن نتوانست یک زمان درخور توجه را ثبت کند.

عملکرد ضعیف فراری

​این جلسه برای تیم فراری بسیار کم‌فروغ بود؛ چارلز لکلرک و لوییس همیلتون – که در مراحل پایانی هنگام خروج از پیچ مرگولیو دور شد – به تایرهای سخت اکتفا کرده و به ترتیب در رده‌های هجدهم و نوزدهم قرار گرفتند و تنها بالاتر از سونودای آسیب‌دیده ایستادند.

آماده‌سازی برای تعیین خط اسپرینت

​اکنون رانندگان و تیم‌ها در پادوک اینترلاگوس جمع می‌شوند تا پیش از شروع تعیین خط اسپرینت (Sprint Qualifying) که طبق برنامه در ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلی آغاز خواهد شد، در مورد هرگونه تغییر در تنظیمات خودروهای خود تصمیم‌گیری کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x