۳. سوزوکا ، ژاپن ۲۰۲۵اخبارمسابقات 2025

آندریا استلا، مدیر تیم مک‌لارن، توضیح داد که چندین عامل دست آن‌ها را در نبرد استراتژیک گرندپری ژاپن مقابل مکس ورشتاپن بسته بود

آندریا استلا، عواملی خارج از کنترل مک‌لارن را مقصر ناتوانی تیم در امتحان کردن یک استراتژی جایگزین برای شکست دادن مکس ورشتاپن با لاندو نوریس یا اسکار پیاستری در سوزوکا دانست.

کسب مقام اول در روز شنبه، یک دست ورشتاپن را بر جام قهرمانی مسابقه گذاشت، زیرا سبقت گرفتن در طول گرندپری ژاپن دشوار بود، در حالی که فرسایش لاستیک به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.

اگرچه به سرعت مشخص شد که یک ریسک استراتژیک تنها فرصت برای تغییر در جلوی مسابقه است، مک‌لارن با هر دو خودرو رویکرد مستقیمی را در پیش گرفت – پیت استاپ پیاستری در دور ۲۱ و نوریس، همزمان با ورشتاپن ، یک دور بعد – به جای اینکه به نوریس فرصت دهد تا در هوای پاک دور بزند و تلاش برای یک اوورکات داشته باشد.وقتی از استلا، مدیر تیم مک‌لارن، پرسیده شد که چرا یک تصمیم لحظه آخری برای امتحان این کار گرفته نشد، زمانی که مشخص شد ورشتاپن در حال ورود به پیت لین است، او گفت: “فکر می‌کنم مشکل برای لاندو این بود که او موقعیت خود را در برابر برخی خودروهای دیگر، از جمله اسکار، از دست می‌داد زیرا آن‌ها پیت کرده بودند و سریع‌تر بودند.”

“و اگر شما ۲۰ دور با لاستیک مدیوم کارکرده در پیست بمانید، نمی‌توانید از کسی که با لاستیک هارد نو پیت کرده سریع‌تر باشید.وقتی راسل پیت کرد و با لاستیک هارد نو بسیار سریع بود، وضعیت بسیار واضح شد. مشخص بود که لاستیک هارد به خوبی کار می‌کند و آندرکات – آندرکات زمانی خوب جواب می‌دهد که شما در بارسلونا یا سوزوکا در گذشته، چهار-پنج دور اختلاف تایری ایجاد کنید و سپس وقتی پیت می‌کنید، حتی اگر پشت خودرویی که قبل از شما با لاستیک سافت بوده پیت کنید، از او سبقت خواهید گرفت، زیرا لاستیک‌های بهتری دارید.”

“اما در اینجا، لاستیک‌ها تقریباً اصلاً از یک دور به دور دیگر دچار فرسایش نمی‌شوند. ما تا دور آخر شاهد سکوهای بنفش (بهترین زمان در هر بخش) و دورهای بنفش (بهترین زمان در کل دور) بودیم. بنابراین این یک مسابقه با فرسایش کم لاستیک است.”از طرف دیگر، با چنین فرسایش پایینی، مک‌لارن می‌توانست زودتر اقدام کند و نوریس را ابتدا برای یک آندرکات سنتی‌تر متوقف کند – کاری که در دور ۱۹ با یک تماس رادیویی به نوریس تهدید به انجام آن کرد.

“استلا افزود: «ما قطعاً فاصله‌های زمانی را بررسی خواهیم کرد تا متوجه شویم آیا امکانی برای تلاش برای آندرکات با لاندو وجود داشت که عملاً بتوان آن را روی مکس اجرا کرد یا خیر.»با این حال، نباید فراموش کنیم که با از دست دادن موقعیت پیست، خودرویی که پیت می‌کنید را نیز در معرض خطر خودروی ایمنی قرار می‌دهید، برای مثال اگر خودروی ایمنی وارد پیست می‌شد، لاندو در صورت وقوع خودروی ایمنی موقعیت خود را از دست می‌داد.در بازنگری، شما هیچ خودروی ایمنی نمی‌بینید، هیچ چیز نمی‌بینید و فکر می‌کنید “شاید ما می‌توانستیم برای آندرکات اقدام کنیم”، اما تلاش برای آندرکات با خطراتی همراه است. و مشخص بود که فرسایش کم است، بنابراین اگر با خودروی ایمنی موقعیت خود را از دست بدهید، از دست رفته است. فکر نمی‌کنم می‌توانستیم از فراری یا مرسدس سبقت بگیریم.”

سوال استراتژیک نهایی که دیوار پیت مک‌لارن با آن روبرو بود، این بود که آیا دستور تیمی برای تعویض موقعیت نوریس و پیاستری صادر شود تا به راننده استرالیایی فرصتی برای تعقیب ورشتپن داده شود، با توجه به اینکه به نظر می‌رسید او در بیشتر زمان دور دوم مسابقه سرعت بیشتری نسبت به هم‌تیمی خود داشته باشد، تصوری که استلا آن را رد کرد.در ژاپن او توضیح داد: “فکر نمی‌کنم آنقدر واضح بود که اسکار سریع‌تر بود. فکر می‌کنم لاندو تلاش می‌کرد تا حتی نزدیک‌تر در جریان هوای پشت مکس قرار بگیرد، اما هر زمان که به زیر یک ثانیه می‌رسیدید، افت چسبندگی قابل توجهی وجود داشت. بنابراین لاندو کمی مسابقه الاستیکی انجام می‌داد، سعی می‌کرد کمی لاستیک‌هایش را خنک کند، دوباره حمله کند. فکر نمی‌کنم این وضعیتی باشد که ما باید از روی ظاهر سرعت خودرو قضاوت کنیم.””لاندو تلاش می‌کرد با حداکثر سرعت به ورشتاپن نزدیک شود، اما این کار دشوار بود. این چیزی بود که ما از همان ابتدا می‌دانستیم، که در این پیست، برای سبقت گرفتن به هفت تا هشت دهم ثانیه برتری عملکرد نیاز دارید.”

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x