۱۹. آستین ، آمریکا ۲۰۲۵اخبارمسابقات 2025

ورشتپن برنده مسابقه پرحادثه اسپرینت آستین شد؛ در این مسابقه هر دو خودروی مک‌لارن در تصادف دور اول از دور رقابت خارج شدند.

مسابقه اسپرینت در گرندپری ایالات متحده بسیار پُرماجرا از آب درآمد؛ مکس ورشتپن توانست پیروز شود در حالی که لاندو نوریس و اسکار پیاستری هر دو در همان دور اول از مسابقه کنار کشیدند

مکس ورشتپن در یک مسابقه اسپرینت (Sprint) پرهیاهو در گرندپری ایالات متحده به پیروزی رسید؛ مسابقه‌ای که هر دو راننده تیم مک‌لارن (McLaren) پس از درگیر شدن در یک درگیری و شلوغی در پیچ اول، در همان دور آغازین از ادامه رقابت بازماندند.

جزئیات مسابقه

با اینکه ورشتپن بدون دردسر از جایگاه پول پوزیشن (Pole Position) مسابقه را آغاز کرد و جلو افتاد، در پیچ اول، ماشین اسکار پیاستری (McLaren) با ضربه خودروی کیک سائوبر نیکو هالکنبرگ برخورد کرد. این ضربه، راننده استرالیایی را به سمت هم‌تیمی‌اش لاندو نوریس فرستاد.این اتفاق باعث شد که هر دو خودروی تیم مک‌لارن (تیم پاپایا) از رقابت کنار بروند، در حالی که هالکنبرگ نیز به دلیل خسارات وارده، در جدول رده‌بندی عقب افتاد. اما این اتفاقات برای ورشتپن مشکلی ایجاد نکرد؛ او توانست در طول مسابقه، هم چالش جورج راسل از تیم مرسدس و هم دو مرحله حضور ماشین ایمنی (Safety Car) را مدیریت کند تا در نهایت برنده مسابقه اسپریت شود.

بسیار عالی. درخواستی که دادید، یک جدول کامل از نتایج مسابقه (احتمالاً مسابقه اسپریت یا مراحل تعیین خط) است.
من این داده‌ها را برای شما به صورت یک جدول مرتب و خوانا درآوردم:

رتبه (Pos.)شماره (No.)راننده (Driver)زمان / وضعیت (Time / Retired)امتیاز (Pts.)
11VER (ورشتپن)37:58.2298
263RUS (راسل)+0.395s7
355SAI (ساینز)+0.791s6
444HAM (همیلتون)+1.224s5
516LEC (لکلرک)+1.825s4
623ALB (آلبون)+2.576s3
722TSU (سونودا)+2.976s2
812ANT (آنتی)+4.147s1
930LAW (لاوسون)+4.804s
1010GAS (گاسلی)+5.126s
115BOR (بور)+5.649s
126HAD (هادیار)+6.228s
1327HUL (هالکنبرگ)+6.624s
1443COL (کلای)+8.006s
1587BEA (بیومن)+13.576s
NC31OCO (اوکان)DNF (کناره‌گیری)
NC18STR (استرول)DNF (کناره‌گیری)
NC81PIA (پیاستری)DNF (کناره‌گیری)
NC4NOR (نوریس)DNF (کناره‌گیری)
NC14ALO (آلونسو)DNF (کناره‌گیری)


مسابقه اسپریت (Sprint) گرندپری ایالات متحده در حالی به پایان رسید که به دلیل برخورد بین لنس استرول و استبان اُکون در اواخر مسابقه، تحت شرایط ماشین ایمنی (Safety Car) قرار گرفت.
در نهایت، جورج راسل از مرسدس مجبور شد به رده دوم (P2) و پشت سر ورشتپن بسنده کند. در همین حال، کارلوس ساینز از تیم ویلیامز جایگاه سوم (P3) را به دست آورد و بالاتر از دو راننده فراری یعنی لوئیس همیلتون و چارلز لکلرک که به ترتیب در رده‌های چهارم (P4) و پنجم (P5) قرار گرفتند، ایستاد.
کسب امتیاز و جریمه‌ها
الکس آلبون (دیگر راننده ویلیامز) ششم شد و یوکی سونودا از ردبول نیز جایگاه هفتم را کسب کرد. در این میان، اولی بیرمن از تیم هاس با اینکه مسابقه را در رده هشتم به پایان رساند، به دلیل جریمه ۱۰ ثانیه‌ای به انتهای جدول سقوط کرد و به این ترتیب کیمی آنتونلی از مرسدس به آخرین جایگاه امتیازآور (P8) صعود کرد.
نحوه تعیین خط
لازم به ذکر است که تنها یک ساعت تمرین، پیش از این مسابقه در روز جمعه برگزار شد. تعیین خط اسپریت در روز جمعه، ترتیب شروع این مسابقه ۱۰۰ کیلومتری را مشخص کرده بود. در این فرمت مسابقه، هشت نفر اول جدول رده‌بندی، امتیاز کسب می‌کنند؛ بیشترین امتیاز (۸ امتیاز) برای رده اول و کمترین امتیاز (۱ امتیاز) برای رده هشتم در نظر گرفته شده است.


در حالی که لاندو نوریس در طول دو بخش اول زمان‌گیری اسپریت (SQ1 و SQ2) سریع‌ترین بود، در لحظات پایانی SQ3 این مکس ورشتپن از تیم ردبول بود که با عبور از بقیه، جایگاه پل پوزیشن (اول) را از آن خود کرد و دهمین پل اسپریت خود را به ثبت رساند.این نتیجه باعث شد که نوریس و هم‌تیمی‌اش پیاستری به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار بگیرند، در حالی که نیکو هالکنبرگ برای تیم کیک سائوبر یک جایگاه چشمگیر چهارم را کسب کرد.شروع مسابقه و تصادف دور اولبا توجه به اینکه هنوز چیزهای زیادی برای رقابت در قهرمانی رانندگان باقی مانده بود، هیجان در حال افزایش بود و خودروها در شرایط آب و هوایی گرم‌تر برای مسابقه ۱۹ دوری روز شنبه در خط شروع پیست “آمریکاس” (COTA) صف کشیدند. وقتی کاورهای گرم‌کننده تایرها برداشته شد، مشخص شد که هر ۲۰ راننده مسابقه را با لاستیک متوسط (Medium compound) آغاز خواهند کرد.به محض خاموش شدن چراغ‌ها، ورشتپن به خوبی از جلو حرکت کرد. اما در پشت سر او، درام به سرعت با ورود به پیچ اول آغاز شد: پیاستری با ضربه‌ای از سوی هالکنبرگ برخورد کرد که باعث شد راننده استرالیایی به چرخش درآید و به هم‌تیمی‌اش نوریس برخورد کند. این اتفاق، نوریس را بلافاصله از مسابقه خارج کرد.اگرچه پیاستری در ابتدا به مسیر ادامه داد، اما به رهبر جدول قهرمانی هشدار داده شد که ممکن است آسیب به سیستم تعلیق وارد شده باشد و در نهایت او نتوانست به گاراژ بازگردد؛ در نتیجه، هر دو خودروی مک‌لارن تنها در دور اول مسابقه اسپریت از ادامه رقابت بازماندند.ماشین ایمنی و جریمه‌هافرناندو آلونسو نیز قربانی این اتفاق شد؛ راننده استون مارتین در این شلوغی و طی برخوردی با هالکنبرگ درگیر شد و به دنبال آن، به دلیل وجود قطعات شکسته روی پیست، ماشین ایمنی به مسیر اعزام شد.در مورد هالکنبرگ که این حادثه را یک “ساندویچ بزرگ” نامید، راننده کیک سائوبر پس از مراجعه به پیت استاپ (تعویض تایر/تعمیر سریع)، به رده ۱۵ سقوط کرد. استرول و فرانکو کولاپینتو از آلپین نیز پس از دور اول پرحادثه به پیت مراجعه کردند.ادامه مسابقه و درگیری ورشتپن و راسلدر دور ۵ از ۱۹، اعلام شد که دوره ماشین ایمنی به زودی به پایان می‌رسد. ورشتپن همچنان پیشتاز بود و راسل، ساینز، لکلرک، همیلتون، آلبون، سونودا (که توانسته بود با وجود عبور از روی بال جلوی جدا شده هالکنبرگ در مسیر، به راه خود ادامه دهد) و بیرمن پشت سر او قرار داشتند.ورشتپن بار دیگر شروع قوی و خوبی داشت و این قهرمان جهان توانست رده اول را در مقابل راسل (برنده مسابقه سنگاپور) حفظ کند. کمی عقب‌تر، آنتونلی دیگر راننده مرسدس، به دنبال سبقت گرفتن و نبرد برای رده نهم با پیر گاسلی بود.در دور ۸، راسل به اندازه کافی به ورشتپن نزدیک شد تا با یک حرکت جسورانه در پیچ ۱۲ تلاش کند سبقت بگیرد، اما هر دو ماشین از مسیر خارج شدند و ورشتپن توانست زودتر از رقیب خود به مسیر بازگردد. ورشتپن از طریق رادیو پرسید: «این چی بود؟» داوران این حادثه را بررسی کردند، اما تشخیص دادند که نیازی به تحقیقات بیشتر نیست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x